LOADING

Type to search

2012- an limită sau renaștere?

Interviu

2012- an limită sau renaștere?

admin mart. 25, 2011
Share

În ultimele două luni, canalele media reciclează aceeași afirmație: România iese din criză. Teorii de redresare au fost vehiculate încă din momentul de debut al recesiunii: sfârșitul crizei era anunțat fie în primăvară, fie în toamnă, apoi amânat pentru anotimpuri viitoare. Că va fi în 2012 sau peste cinci ani, că va fi bruscă sau lentă, revenirea economică este un subiect ce pare animat mai degrabă artificial, decât justificat de repere obiective.

Ce se spunea și ce se spune

La sfârșitul anului 2010 se spera într-o revenire a pieței în 2011. Era firească apariția unui val de optimism de sfârșit de an, specific încheierii unui ciclu și anticipării pline de speranțe de mai bine. Se constatase însă și că piața industriei publicitare începea să dea semne răzlețe de revenire.

Analizele economiștilor locali afirmau că va începe o creștere foarte lentă, dar sigură, concluzionând că, până în 2014, publicitatea va înregistra un salt de aproximativ 5%. În ultimele două luni, însă, s-au strâns multe afirmații care se contrazic. Unele spun că România iese negreșit din criză, altele că se află încă „într-o groapă” de unde nu va reuși foarte curând să iasă.

Institutul de la Viena pentru Studii Economice afirmă că România se alfă într-un proces de recuperare economică și că în anul electoral 2012 este de aşteptat un „mini-boom”.

„O revenire din criză este imposibilă din cauza finanţării externe dificile; totuşi un mini-boom poate fi aşteptat în anul electoral 2012. Cel mai probabil, acesta va fi urmat de un nou val de stabilizare fiscală şi decelerare a creşterii.

Factorii care determină acest ciclu economic sunt deja vizibili în actualele planuri ale Guvernului, dar creşterea economică propriu-zisă va depinde de politica economică şi de răspunsul pieţelor de capital”, consideră Gábor Hunya, senior economist al Institutului, citat de Mediafax.

Uniunea Europeană ne dă și ea o speranță: creşterea economică va fi de 1,5% în 2011, iar în 2012, PIB-ul României ar urma să crească cu 3,8%.

Comisia Europeană, însă, avertizează că această prognoză se bazează pe respectarea planului de reformă asumat în iulie 2010 și că potenţialul de creştere pe termen mediu şi lung este în continuare afectat.

Oficialii și analiștii economici români afirmă însă că nu va exista niciun boom economic și că doar la nivel teoretic se poate vorbi de o ieșire din recesiune, pentru că PIB-ul va înregistra o creștere pentru al doilea trimestru la rând.

Din păcate, asta nu va semnifica o revenire pentru România, adaugă aceștia. Alte voci spun că previziunile optimiste se datorează faptului că 2012 va fi an electoral. Probabil că de aceea se vor înregistra niște creșteri economice. Dar ele vor fi ca bulele de săpun.

Ce cred cei din industrie

Ovidiu Brazdău, președintele Asociației Române de Indoor Advertising și managing director al Reţelei Info-Sănătate este mai degrabă sceptic: „ Nu cred că va fi un boom economic, ci o creștere lentă. Creșterea economică a fost asigurată de creșterea consumului, care se datorează creditelor, si nu cred că va mai fi o creditare la aceleași niveluri ca în 2006-2007.”

În aceeași notă stă și declarația lui Ștefan Corneliu Eșanu, product manager al ZSpotMedia: „Nu știu cât de mare va fi acest „boom economic”, însă anul acesta va fi și mai greu. De ce? Statul, împreună cu instituțiile acestuia, au început să controleze cât mai mult cheltuirea banilor publici.

Anul trecut, foarte multe companii au rezistat doar din licitații publice. În piața de advertising iarăși sunt scăderi. Ați observat descinderile în magazinele Dragonul Roșu și Europa, unde se producea marfă de contrabandă, căreia i se aplica un brand cunoscut? Totul se făcea cu mașini de brodat, prese termice și cutter-plottere.”

Fiind în continuare în criză, toți încearcă să găsească soluții și servicii cât mai ieftine. Consumatorul este chiar principalul factor care a condus la actualele scăderi și schimbări din zona industriei publicitare.

„Fiind criza încă prezentă, clienții negociază destul de dur, iar dacă în 2006-2007-2008 pentru piața de advertising contau și serviciile pe care le oferi after sale, astăzi, pentru a vinde, trebuie să ai cel mai mic preț”, completează Eșanu.

Cel mai probabil, o revenire economică va fi simțită în 2012. Totuși, ar fi bine ca firmele să se pregătească pentru o dezmorțire și nu pentru un boom economic.

Cel mai sigur pentru companii ar fi să investească în stocuri, agenți de vânzări și produse noi. Să dea comenzi mai mari la producători, pentru a obține prețuri mai bune, pentru ca, la rândul lor, să le prezinte clienților oferte mai atrăgătoare.

Până în 2012, mai avem de trecut prin 2011, deci e bine să fim optimiști, dar rezervați.

Tags:

Leave a Comment