LOADING

Type to search

Balanţa și bilanţul sunt instrumente fiscale, dar nu sunt deloc adecvate pentru a urmări performanţa unui business

Actualitate Business Interviu

Balanţa și bilanţul sunt instrumente fiscale, dar nu sunt deloc adecvate pentru a urmări performanţa unui business

Print Romania iun. 4, 2019
Share

Sebastian Boureanu este specialist în domeniul financiar şi timp de 16 ani a lucrat pentru diverse companii multinaționale sau companii deținute de fonduri de investiții din România. După ce a acumulat o experiență considerabilă în domeniul sistemelor de gestiune și planificare a resurselor înființează împreună cu partenerul său Cezar Crintea propria companie, Craft Solutions, care furnizează mai multe soluții personalizate de sisteme de gestiune, planificare a resurselor și de raportare și analiză financiară. Soluțiile oferite de compania pe care o conduce sunt deja folosite de două companii importante din rândul furnizorilor de servicii de imprimare, firme care au beneficiat de personalizarea pachetelor alese în funcție de specificul fiecăreia.

Cât de mult v-a ajutat experiența acumulată în companiile în care ați lucrat înainte de lansarea Craft Solutions?

Din poziţia de director financiar a trebuit să acopăr o multitudine de analize și raportări, care să susţină business-urile respective, dar nu am avut sisteme automate care să facă aceste lucruri. Şi au fost nişte experienţe foarte interesante, din care au izvorât aceste idei pe care le-am avut, de a automatiza prin software diferite procese. Am văzut cum companii deţinute de antreprenori români, cele mai multe deschise după revoluţie, 1990 – 1995, au evoluat, după cunoştinţele antreprenorilor, până la un anumit nivel. În acest moment, cred că aceste companii ar avea foarte mult de câștigat de pe urma acestor instrumente pe care le folosesc companiile multinaţionale ca să aibă succes. Pentru că, până la urmă, multinaționalele sunt nişte companii de succes pentru că au aceste instrumente foarte bine puse la punct şi care le dau o structură şi le fac să aibă succes. Din punctul meu de vedere, în cazul multinaționalelor, nu în primul rând oamenii sunt cei care le fac să aibă succes, ci instrumentele, disciplina şi procedurile pe care le au implementate și care sunt respectate de către toți angajații. Impresia mea este că în industria românească antreprenorială lucrurile stau exact invers: în primul rând oamenii fac lucrurile să funcționeze. E o cu totul altă atmosferă și cred că aceste business-uri ar beneficia cu totul de pe urma combinării spiritului antreprenorial cu o serie de instrumente eficiente care aduc o disciplină și o rigoare în zonele critice.

Credeţi că antreprenorul român şi-a atins limita de competenţă şi nu mai poate evolua în lipsa unor proceduri sau a unui sistem?

Nu cred că acest lucru este general valabil, dar am văzut foarte multe exemple unde lipsa unor astfel de sisteme este exact ce îi împiedică pe mulți antreprenori români să crească și să își realizeze visul. Am stat de vorbă cu mulţi antreprenori care simt că vor mai mult, dar nu ştiu exact ce vor, pe care drum să meargă, nu ştiu ce i-ar ajuta, îşi doresc să facă un management profesionist al business-ului, dar nu ştiu de unde să înceapă şi nici să aplice aceste lucruri. Până la urmă, dacă e să reducem la minimum, este vorba despre nişte sisteme care să fie gândite să funcţioneze în sensul în care se doreşte să funcţioneze întregul business, să se înțeleagă că aceste sisteme sunt nişte rotiţe din acelaşi business, să se facă un design al acestor rotiţe astfel încât să producă fiecare ce este nevoie, să lucreze bine împreună cu celelalte sisteme şi în felul acesta toată compania să funcționeze mult mai bine.

Dacă este să vorbim despre zona furnizorilor de servicii de imprimare, care este dimensiunea afacerii la care dumneavoastră puteți implementa soluțiile dvs.?

Craft Solutions, soluții personalizate de sisteme de gestiune

Până la urmă, orice business are nevoie de ceea ce facem noi. Şi aici revin la zona financiară, care este o rotiţă din întregul sistem, iar noi pe asta ne specializăm. Orice business, de orice nivel, are nevoie de sisteme financiare care să îl ajute să vadă dacă produce profit și cum îl produce. Dacă merge în direcţia bună. Nu există business care să nu aibă nevoie de aşa ceva. Sigur, depinde şi de cât de sofisticat este business-ul, pentru că da, unora le ajunge doar să ţină cineva contabilitatea şi să primească o balanţă. Problema este că de foarte multe ori singurele instrumentele pe care le au la îndemână antreprenorii români sunt accesul la un contabil sau o firmă de contabilitate şi o balanţă, care e produsă de acest contabil. Eu am 16 ani experienţă în financiar și când mă uit la o balanţă, mă enervez. Nu-mi spune mare lucru. Contabilitatea românească şi produsul ei, balanţa sau bilanţul, care iese de două ori pe an, sunt instrumente fiscale. Sunt instrumente pentru ANAF. Când vine ANAF în control, îi dai acele instrumente, se descurcă foarte bine. Dar nu sunt deloc adecvate pentru a urmări performanţa unui business şi nici măcar pentru a putea lua nişte decizii cât de cât adecvate. Chiar dacă eşti specialist în contabilitate, o balanţă nu-ţi spune foarte multe. Şi atunci, orice business poate beneficia de pe urma instrumentelor pe care le oferim. Noi oferim și servicii de consultanţă și în momentul în care o companie nu are rapoartele ei, are doar o balanţă, noi îi sfătuim şi pe ce rapoarte s-ar putea uita şi de fiecare dată rezultatul este „oau, nu am ştiut că pot să înţeleg atât de uşor rezultatele financiare ale firmei mele“. Până la urmă, sunt exact aceleaşi informaţii, dar structurate într-un mod care vorbeşte clar antreprenorului. Se uită la vânzări. Nu se uită pe conturi, că nu îl ajută. Se uită pe nişte capitole, vânzări de servicii, vânzări de produse, cheltuieli administrative și imediat se luminează. Vede profitabilitatea pe diviziile sale de business și înțelege imediat cum stau lucrurile.

Revenind la furnizorii de print, în România, cele mai multe firme din domeniu, după cunoştinţele mele, sunt începute de antreprenori români şi încă deţinute de antreprenori români. Piaţa este destul de fragmentată. Foarte mulţi dintre ei ar putea beneficia foarte mult de ceea ce oferim noi şi de lucrurile despre care povestim acum. Am întâlnit trei categorii de antreprenori care sunt pe diverse zone de sofisticare. Cei care susţin că ei nu au nevoie de astfel de instrumente, ei simt business-ul. De acord. Simţi business-ul, îl susţii, ai avut această iniţiativă fantastică, jos pălăria. Dar ceea ce te-a adus până aici, crezi că te va duce mai departe? Ce ar fi dacă ai combina acest simţ pe care îl ai cu nişte rapoarte care îţi arată unde ești și încotro te îndrepți? Ar rezulta nişte beneficii cu adevărat fantastice, pur şi simplu. Altă categorie este cea a celor care simt că ar vrea mai mult, dar nu prea ştiu ce, nu prea au încredere, neavând deloc experienţă în zona asta. Când mergem şi le povestim nişte lucruri, simt că parcă ar vrea, dar nu prea se pricep, şi atunci dacă sunt pregătiți să aibă încredere în noi îi ajutăm să facă lucruri extraordinare. Şi mai sunt cei care au citit, s-au mai informat, au mai întrebat în stânga, în dreapta şi vor să își dezvolte business-ul din toate punctele de vedere. S-au dus la nişte cursuri de analiză financiară, s-au dus la nişte cursuri de management unde evident că a apărut în discuţie şi zona financiară şi atunci lucrurile despre care au auzit se potrivesc foarte bine cu ce le povestim noi.

Există un produs dintre cele pe care le aveţi care este mai căutat de către tipografi?

Da. Între clienții noștri sunt două tipografii de renume. Un client este din zona offset, un client este din zona flexo. La ambele am implementat un sistem ERP: contabilitate, gestiune, stocuri, mijloace fixe, producţie, zona operaţională. Acest produs le rezolvă atât contabilitatea, cât şi partea de producție, livrări, vânzare şi gestionare a resurselor companiei. Acolo totul s-a rezolvat foarte frumos pe partea de emitere a comenzilor, pentru că ei, nefăcând produse de serie în general, ci produse unicat, fiecare produs conţine altă cantitate de hârtie, altă cerneală, alte operaţiuni şi atunci e foarte important ca aceia care fac oferta să nu stea să calculeze cu creionul pe hârtie care este costul acelui produs, ci totul să se facă automat. Am automatizat toate aceste procese, cu costuri pe fiecare maşină, pe fiecare operaţiune. Evident, cu câţi oameni lucrează pe fiecare mașină, cu costul lor salarial şi aşa mai departe. Ei fac designul fiecărui produs, spun ce componente trebuie să aibă şi automat au costul, la care se pune un adaos. Practic, de la asta pleacă totul, de la costul stabilit în mod automat, plus o marjă, mai departe este treaba vânzătorului.

Aceasta ar fi zona de vânzări. Dar avem acoperită şi zona de producţie în produsul nostru, având iarăşi aceeaşi structură, pe procese, pe utilaje. Putem face programarea producţiei în mod automat, pe etape. Trebuie tăiată hârtia, după care trimisă la tipărit, după care la finisat, broşat, legat etc. Putem să facem această programare pe etape, pe schimburi ş.a.m.d. Ceea ce eficientizează foarte mult lucrul. Fiecare şef de utilaj, de schimb, vede ce are de executat în perioada de opt ore cât lucrează el. După care vii şi scrii în program câtă materie primă, câtă cerneală, câtă hârtie, câte ore ai lucrat, astfel încât după aceea poţi face o analiză. Eu am dat un preţ de 10 lei, pe mine m-a costat 11 în realitate. De ce? Păi, a trebuit să arunc plăcile, să fac altele, maşina nu a fost în registru şi jumătate din lucrare a trebuit aruncată şi a trebuit să refac. Diverse astfel de analize detaliate se pot face şi asta este în avantajul tipografilor.

Aceste lucruri pot fi luate în calcul atunci când se face oferta?

Ştiind aceste lucruri, poţi să iei decizii în orice zonă. Adică, dacă nu ai informaţii despre ce se întâmplă în fabrica ta, pe fiecare operaţiune în parte, pe fiecare maşină în parte, pe fiecare comandă pe care o execuţi, e un black box unde se întâmplă lucruri. Tu vezi că îţi intră cerneală, hârtie şi iese un produs. E bine? E rău? Tu vezi doar că iese ceva. Doar dacă nu iese cam cât credeai tu, atunci începi să te agiţi şi să te uiți, dar nu ştii unde-i problema. Ideea este următoarea: acesta este un management heirupist. Dar dacă tu ai informaţii pe fiecare etapă, pe fiecare maşină, pe fiecare comandă, tu ştii, eu am ofertat un preț de 10 dar m-a costat 11, hai să văd, poate e o problemă cu maşina asta şi trebuie reglată, poate nu merge la viteza la care trebuie, poate este o problemă cu placa, poate trebuie să schimb placa, intri în detaliu, dar e mult mai eficient să ştii exact de unde s-o apuci. Totul, până la urmă, este să ai o informaţie care este credibilă, pentru că este corectă, şi având informaţia, nu ai cum să nu iei o decizie care îţi creşte ţie profitul la sfârşit de an. Cam despre asta ar fi vorba în acest ERP pe care îl avem, iar acum suntem în plin proces de a duce acest ERP în cloud. Aceasta este direcţia, e mult mai simplu să-ţi accesezi toată informaţia de pe orice browser, de pe orice calculator, că ai PC, că ai Mac, este la fel de simplu. Tot ce îți trebuie este o conexiune internet, un calculator şi merge. În plus, e foarte uşor să transpui acest sistem pe staţii de lucru în fabrică. Pentru că, fiind necesar doar un browser de internet, nu îţi mai trebuie nu ştiu ce calculator performant şi e foarte uşor să îi pui şi pe cei care operează să treacă timpii de lucru, câtă hârtie s-a consumat, totul în timp real. Aceasta ar fi zona de ERP.

Am să vă povestesc şi despre noile produse lansate de noi direct pe tehnologie cloud. Aceste produse introduc un management financiar avansat într-un mod foarte prietenos pentru oamenii de business. Putem produce rapoarte avansate de tipul P&L (cont de profit și pierderi), cash flow (raport care urmărește fluxurile de numerar), balance sheet (bilanț) și multe alte rapoarte financiare sau operaționale. Până la urmă creează variate rapoarte prin care poți să îți urmărești întreg business-ul din câteva click-uri pe telefon, tabletă sau calculator și să îți dai seama imediat dacă totul este în regulă sau nu. Și îți dai seama într-o secundă de unde vine problema și poți să te duci să o rezolvi. Dacă ai și un buget, lucrurile devin și mai interesante și poți să îți conduci business-ul de la distanță, păstrând controlul prin aplicațiile noastre. Până la urmă acesta este visul oricărui antreprenor, nu-i așa? Să stea liniștit că business-ul lui merge așa cum își dorește, chiar dacă el nu poate fi acolo în fiecare zi.

Cât de mult durează personalizarea soluțiilor dvs. pe nevoile clientului?

Depinde. Dacă este vorba despre un business cu un singur utilaj de tipar, se poate implementa şi într-o lună de zile. Dacă este vorba de o societate cu mai multe utilaje, cu un proces de producţie mai mare, procesul poate dura şi şase luni.  În general implementarea produselor noastre pentru managementul financiar avansat durează mai puțin, de la o săptămână până la două luni, în funcție de situația specifică a fiecărui client

Cum se accesează produsul dumneavoastră? Este un produs pe bază de abonament?

Este pe bază de abonament. Noi mergem pe = modelul Software as a Service (SaaS). Acesta este noul standard pentru Europa de Vest şi America. Oferta noastră pentru clienţi este următoarea: nu este nevoie din partea lor de nicio investiţie iniţială. Şi aici mă refer atât la timp/muncă, cât şi la bani. Când mă refer la timp, noi având expertiză atât în financiar, cât şi în IT, este nevoie de o simplă discuţie de o oră, maximum două, în care înţelegem cum sunt structurate rapoartele clienților noștri, dacă le au. Dacă nu le au, începem prin a înţelege specificul business-ului lor, stabilim împreună de ce rapoarte ar avea nevoie, înţelegem în ce fel au structurate informaţiile din contabilitate şi alte informaţii operaţionale. Apoi stabilim impreună formatul rapoartelor astfel încât să producă cele mai relevante informații pentru ei. Apoi noi customizăm şi implementăm tot și le predăm sistemul funcţional la cheie şi de-abia după ce ne dau OK-ul, că da, este ce aveau nevoie, de luna următoare încep să plătească un abonament lunar.

Şi dacă utilizatorii nu mai doresc să folosească acest soft? Este un risc pe care vi-l asumaţi.

E un risc pe care noi ni-l asumăm. Pentru că noi aplicăm un proces de vânzare consultativă într-un mod foarte temeinic. Respectiv, prin discuţia iniţială, ne asigurăm că soluția noastră este potrivită fiecărui potențial client cu care stăm de vorbă și că fiecare client este hotărât să parcurgă toți pașii implicați. Pentru că noi nu dorim să îi vindem ceva, după care, la revedere. Nu. Chiar stăm cu fiecare client şi explorăm. Că îi sunt de folos soluțiile noastre, că și le dorește și că este dispus să le implementeze. Astfel minimizăm riscul ca el să dea banii pe ceva ce nu va folosi și noi să facem o muncă în zadar.

Cum vă raportați, din punctul de vedere al prețului, la alte soluţii cu care dumneavoastră concuraţi?

Sunt câteva firme în România care fac ceva asemănător, dar nu au soluţii dezvoltate de ele, cum le avem noi. Noi le-am făcut de la zero cu programatorii noştri. Concurența noastră oferă nişte soluţii bazate pe nişte software-uri de business inteligence (BI) de uz general. Care, practic, ce fac? Îţi iau informaţiile aşa cum le ai tu din sistemele tale, ţi le pun în sistemul lor şi tu pe baza lor poţi să îţi faci grafice şi diverse rapoarte. Acestea nu sunt însă specializate în zona financiară. Nu doar luăm informaţiile şi le prezentăm într-un mod prietenos, noi şi creăm diverse detalii. Creăm diverse alocări. De exemplu, dacă pe o singură companie există o fabrică de biciclete şi o tipografie, evident că acționarul va vrea şi va trebui să ştie cât de profitabilă e fabrica de biciclete și cât de profitabilă e tipografia. Un BI lucrează doar cu datele pe care le are clientul. Noi suntem specializaţi nu doar în a crea rapoarte care să aducă cele mai valoroase informații, ci și în a lucra cu clienții pentru a structura informațiile lor în așa fel încât să le servească în cel mai bun mod cu putință în luarea deciziilor. Și toate acestea pentru un abonament lunar rezonabil.

Oferta noastră este în funcţie de cât de mare e compania şi cât de multe lucruri îşi doreşte în zona de raportare, pentru că cu cât e mai mare compania, cu atât va avea mai multe rapoarte, cu atât va avea mai mulţi utilizatori care ne vor contacta să îi ajutăm, să îi asistăm şi aşa mai departe. Acest pachet lunar este all inclusive, în sensul că ne asumăm noi costurile de implementare, le asigurăm accesul la aplicaţie, găzduirea în cloud și rezolvarea promptă a problemelor. Avem un departament de help desk care îi asistă pe clienţi cu orice probleme întâmpină. Noi încercăm să scurtăm timpul de adoptare a acestor de sisteme. Eu văd evoluția companiilor antreprenoriale din România din punct de vedere al managementului financiar în patru paşi: în prima fază, te uiţi doar la balanţă; în a doua fază îţi faci nişte rapoarte în Excel pe baza balanţei sau a informaţiilor financiare din sistemul contabil; în a treia fază te gândeşti să îți automatizezi aceste rapoarte; în ultima și cea mai avansată fază îți concepi un buget ca să știi exact unde vrei să ajungi, urmărești zilnic evoluția afacerii tale față de această țintă și astfel faci un management profesionist al afacerii tale. Noi chiar luăm clienţi care sunt la pasul 1 şi nu s-au uitat niciodată decât la balanţă şi îi aducem la pasul 4 direct. Evident că putem interveni în orice fază s-ar află clientul şi să-l aducem în lumea modernă.

Practic, unui client sosit în curtea dumneavoastră îi va fi foarte greu să plece.

Da. Pentru că noi vrem clienţi care ne sunt şi parteneri. Şi care chiar au nevoie de produsele noastre şi să îi ajutăm să obțină cele mai bune rezultate posibile în business-ul lor. Chiar dacă am finalizat implementarea şi simt ei că după aceea mai vor o informaţie sau un detaliu îi ajutăm să obţină acel detaliu, pentru că de multe ori aceste detalii fac diferența între pierdere și profit.

Dacă îşi modifică zona de activitate, nu substanţial, dar se modifică într-o anumită zonă şi au nevoie de implementări pe zona respectivă, veniţi şi faceţi acest lucru?

Absolut. Îi susţinem în toate aceste demersuri. În primul trebuie să spun că am creat în așa fel produsele noastre încât o persoană care nu este specialist în programare să poată crea sau modifica singură rapoartele. Pentru acest lucru nu sunt necesare cunoștințe mai avansate decât cele ale lucrului in Excel de exemplu. Cu toate acestea, noi suntem permanent alături de clienții noștri prin intermediul departamentului de help desk care îi poate asista cu orice modificări ar putea fi necesare pe măsură ce business-ul clienților evoluează.

Tags:

Leave a Comment