LOADING

Type to search

Blitzkrieg cu miros de cerneală

Default Print si de la capat

Blitzkrieg cu miros de cerneală

admin aug. 15, 2009
Share

Strategiile şi armele folosite în mediile înalte de afaceri pentru apărarea afacerii sau pentru a întoarce o situaţie în favoare ta nu sunt întotdeauna cele mai ortodoxe – de multe ori putând rivaliza cu cele folosite de strategii militari pe timp de război. Blitzkrieg – un termen care defineşte conceptul unei doctrine militare moderne: războiul fulger, bazat pe ofensiva generalizată, pe atacuri foarte rapide şi prin surprindere, purtate atât pe fronturi largi, cât şi în spatele liniilor inamice…

O ştire cu miros de bombă mediatică, citită la începutul lui august pe mai multe website-uri dedicate industriei grafice, mi-a dat peste cap scurta vacanţă de vară: lui Heidelberger Druck îi creşte valoarea acţiunilor după ce s-a afl at că poartă discuţii de fuziune cu Manroland. Conform unei ştiri publicate de agenţia de ştiri Bloomberg în 27 iulie 2009, Heidelberger Druckmaschinen AG înregistrase la bursa din Frankfurt cel mai înalt nivel al preţului acţiunilor din ultimele şase săptămâni (4,93 de euro/acţiune) după ce un newsletter fi nanciar (Platow Brief) a lansat vestea că cel mai mare producător de echipamente de tipar poartă discuţii de fuziune cu un competitor, identificat a fi Manroland – numărul doi mondial. Anunţul că Heidelberg negociază cu Manroland AG a fost făcut de Platow Brief imediat după închiderea bursei din 24 iulie. Newsletterul nu precizase sursa informaţiilor – purtătorii de cuvânt ai celor trei fi rme refuzând orice comentariu.

A forţat Allianz o căsătorie din interes între Heidelberger şi Manroland?

Conform newsletterului, Allianz SE a exercitat presiuni asupra ambelor companii pentru a fuziona în scopul de a-şi proteja investiţiile – asiguratorul german deţinând o participaţie de 12% la Heidelberger Druckmaschinen şi de 65% la Manroland. Vânzările Heidelberger Druckmaschinen au scăzut cu 18% anul trecut, ajungând la trei miliarde de euro, compania raportând o pierdere de aproape 249 milioane euro. Manroland, producătorul cu sediul in Offenbach, a avut anul trecut vânzări de aproximativ 1,7 miliarde euro. Preţul acţiunilor Heidelberger Druckmaschinen a crescut cu 30 de cenţi (6,5 procente) – valoarea la care au fost negociate la ora închiderii bursei din Frankfurt fi ind de 4,93 euro.

Această mutare strategică, bazată pe sprijinul unor agenţii media cu greutate, a fost una destul de complexă. La prima vedere, conform teoriei conspiraţiei, singurul generator al acestei ştiri bombă părea a fi asiguratorul german Allianz care controlează Manroland şi deţine 12% din Heidelberger Druck. Iar faptul că raportul Platow Brief a citat surse “foarte anonime” – imposibil de confi rmat – a complicat şi mai mult problema. O preluare în forţă a Heidelberger Druck se profila ca iminentă… Putea fi credibil acest zvon? Cine ar putea benefi cia de pe urma acestei alianţe strategice, fuziune sau ce ar putea fi ? Clienţii – tipografiile care achiziţionează echipamentele de tipar şi finisare – sau acţionarii grei ai celor două companii?

Ar beneficia în viitor clienţii de servicii şi produse mai bune după eventuala fuziune? Un prieten glumeţ chiar se întreba: “şi cum se va chema noua fi rmă, Rolanberg?…” Nici privind lucrurile din eventualitatea unei politici noi de vânzări bazate pe preţuri mici rezultatul nu părea veridic. Toţi cei care vor echipamente ieftine îşi îndreaptă atenţia spre oferta producătorilor japonezi sau a chinezilor – însă mai slabe calitativ. Discutând cu tipografii locali şi citind pe forumurile specializate opiniile internauţilor, mi-am dat seama că nimeni nu acordă vreun credit unei proxime fuziuni.

Blitzkrieg cu armele mass-media

După nici două săptămâni, pe 10 august, presa titra: Heidelberger Druck îşi asigură lichidităţile pentru viitor cu o linie de credit de 1,4 miliarde de Euro. Sună bine, atât timp creditul îi poate asigura “liniştea” financiară până în anul 2012. Amintindu-ne că problemele financiare ale liderului mondial în producţia de echipamente tipografice au ţinut prima pagină a presei de specialitate, este chiar o schimbare la 180° pentru situaţia sa financiară şi o sfidare a tuturor celor care îi trâmbiţau un iminent dezastru. După anunţ, acţiunile Heidelberger Druck au crescut la 6,47 Euro/acţiune. Dirk Kaliebe, Chief Financial Offi cer al producătorului german, a declarat: „În ciuda condiţiilor dificile de pe pieţele fi nanciare, Heidelberg a reuşit să-şi renegocieze structura financiară.” Negociind cu mai multe instituţii financiare o linie de credit de asemenea valoare (garantat de guvernul federal), Heidelberger Druck avea nevoie de un semn vizibil de revigorare. Şi ce semn putea fi mai credibil decât creşterea acţiunilor la bursă?!… Wundervoll!…

Această mişcare rezolvă doar o parte a problemei. Cealaltă parte, generată de criza economică mondială nu ştim cine şi cum o poate rezolva. Gândindu-ne doar la situaţia industriei tipografice locale, care alunecă uşor dar sigur spre colaps, ne trec fiori reci. Şi pentru noi dar şi pentru filiala locală a Heidelberger Druck. Scuză scopul mijloacele? Cine a citit “Principele” lui Niccoló Machiavelli ştie că această sintagmă este o expresie extrasă eronat dintr-un context complex. Puţini cunosc activitatea diplomatică a lui Machiavelli sau strategiile sale puse în practică pentru reorganizarea apărării militare a Republicii Florentine. Parte din scrierile sale tratează chiar problema creării unui stat capabil de a rezista atacurilor externe, a principiilor pe care este bazat un asemenea stat şi a modalităţilor prin care aceste principii pot fi implementate şi menţinute. Comparând micuţa Republică Florentină cu imperiul care este astăzi Heidelberger Druck, consider pe deplin justificată mişcarea abilă a producătorului german. Protejează multe mii de angajaţi şi un brand care este parte indisolubilă a istoriei tipografiei.

Mulţi nu vor accepta teoria Blitzkrieg-ului mediatic lansat de Heidelberger Druck pentru a mişca piaţa bursieră şi mediul bancar în favoarea sa. Fie şi de ficţiune, scenariul ar merita însă predat celor care îşi ocupă timpul cu MBA-uri pe la şcoli scumpe de produs şmenegeri.

În rest, daţi print şi de la capăt!…

Leave a Comment