Default

Cu iPad, Apple redefineşte universul comunicării

• Bookmarks: 32438


Lansarea iPad nu este una dintre acele izbucniri tehnologice care bulversează lumea IT&C ci mai degrabă o trasare vizionară a traiectorie spre care comunicarea umanităţii tinde să evolueze. Spun comunicării şi nu comunicaţiilor pentru simplu motiv că dispozitivul produs de Apple nu integrează neapărat vreo inovaţie tehnologică extraordinară – fiind până la urmă o variantă evoluată a iPhone Touch – însă el, este dacă vreţi, esenţa şi redefinirea modului cum vom folosi tehnologia comunicării în viitor.

iPad este rezultatul unei nevoi a consumatorilor pentru un dispozitiv care să-i scutească de folosirea a mai multor dispozitive – fie ele mp3 playere, telefoane şi nu în ultimul rând computere.

Ceva, aşa cum spunea Steve Jobs, CEO-ul Apple, la evenimentul de lansare, care să integreze toate funcţiile de care avem nevoie în ziua de astăzi pentru a comunica sau pentru a se distra: email, navigare pe internet, arhivarea şi gestionarea fotografiilor, vizionarea documentelor video şi filmelor, ascultarea colecţiilor de muzică, jocuri, citirea de e-book-uri etc. Iar, „dacă trebuia să existe o a treia categorie de dispozitive, ea trebuia să îndeplinească mai mult decât funcţiile enumerate. Mai bun decât decât un laptop şi decât un smart-phone. Altfel nu există niciun motiv pentru a fi” – citez din prezentarea legendarului şef al Apple.

Puţină istorie a “mărului muşcat”…

Personal, lansarea iPad îmi rezonează a fi un eveniment la fel de definitoriu ca şi invenţia primelor computere Apple care au schimbat practic viziunea utilizatorilor în ceea ce priveşte interacţiunea cu o maşină de calcul: interfaţa GUI (Graphical User Interface), o idee revoluţionară despre care însă nu se poate afirma că a fost inventată de Steve Jobs sau de colegul său Steve Wozniak. Conceptul GUI a fost creat de inginerii centrului Xerox PARC fiind implementat cu câţiva ani înainte de apariţia Apple, odată cu lansarea în 1973 a Xerox Alto – primul computer care integra funcţiile de desktop metaphor şi Graphical User Interface. Din păcate, lipsiţi de inspiraţia acestei descoperiri, managerii Xerox n-au produs decât câteva mii de asemenea modele, niciunul însă destinat comercializării ci doar pentru uzul universităţilor.

Genial sau inspirat: vizionar

În urma unei vizite efectuate la Palo Alto Research Center (PARC) în 1979 pentru a vedea împreună cu o echipa sa de la Apple tocmai Xerox Alto, Steve Jobs a fost imediat convins că toate computerele viitorului vor avea la bază conceptul GUI. Jobs a trecut la implementarea lui în sistemul de operare al computerul Apple Lisa, lansat în 1983 – devenit primul computer personal vândut către public care folosea o interfaţă GUI. Deşi tehnic poate fi considerat ca un punct de cotitură în evoluţia computerelor personale, Apple Lisa a fost din nefericire un insucces comercial datorită preţului destul de mare şi listei de aplicaţii software disponibile.

Cel de-al doilea mare pas făcut de Apple în comunicarea om-maşină a fost lansarea pe piaţă în 1984 a computerului Macintosh. Vândut iniţial destul de bine şi acest produs s-a dovedit urmărind cifrele vânzărilor un insucces comercial, cauzele fiind tot preţul ridicat şi gama limitată de aplicaţii. Cu toate acestea, Macintosh a produs în industria grafică o mare schimbare datorită capabilităţiilor grafice deosebite şi a sistemului bazat pe interfaţa intuitivă GUI. Alături de imprimanta Apple LaserWriter lansată în aceeaşi perioadă (primul printer laser PostScript vândut la un preţ rezonabil) şi a pachetului de aplicaţii de desktop publishing PageMaker, Macintosh a inventat conceptul de DtP şi a redefinit piaţa de profil.

Pentru Apple, plecarea lui Steve Jobs din cauza neînţelegerilor cu CEO-ul John Sculley şi formarea propriei companii, NeXT Inc., a reprezentat pentru mai mult de 10 ani o perioadă nu tocmai fericită, profitul scăzând indiferent de cele câteva produse, unele chiar inovative – primul laptop cu ecran TFT şi sistem pointer integrat sau PDA-ul Newton – lansate pe pieţele internaţionale.

Odată cu reîntoarcea sa la Apple în 1997, Steve Jobs a demonstrat din nou – după decizia sa din ’80 de a implementa şi dezvolta sistemul de operare bazat pe GUI – că are viziune, el fiind cel care practic a salvat compania de la intrarea într-un colaps previzibil, prin lansarea liniei iMac şi destul de rapid, după doar câţiva ani în 2001 al iPod şi în 2007, a iPhone… Viziunea lui Jobs se bazează în primul rând pe înţelegerea evoluţiei societăţii, pe un trend accelerat al comunicării digitale şi al schimbării radicale a modului în care oamenii muncesc, comunică sau se distrează.

Probabil că acest lucru l-a ajutat în hotărârea inspirată de a lansa iTunes. Cu siguranţă că, la fel ca în 1979 când a vizitat centrul PARC unde a avut ocazia să vadă GUI-ul dezvoltat de inginerii Xerox, sursa inpiraţiei pentru iTunes a fost faimosul Napster… Iar, iTunes este astăzi, după şapte ani, una dintre sursele importante de venituri ale Apple… O altă importantă decizie a lui Jobs a fost cea de a schimba numele companiei, Apple Computers, în Apple. De ce?… Pentru că noua direcţie înspre viitor însemna mai mult decât computere, lucru care dovedeşte din nou că Jobs a ştiut să mizeze pe o strategie mai mult decât câştigătoare. „Apple este acum compania dispozitivelor mobile” – declara CEO-ul Apple la lansarea iPad de la sfârşitul lunii ianuarie 2010.

De ce cred că iPad-ul va produce o mare schimbare?

iPad simplifică în primul rând modul în care oamenii înţeleg să se raporteze la tehnologie. Destul de mic, plat, cu suficientă memorie pentru a putea înmagazina documente, imagini sau filme, cu microfon, difuzoare de mare calitate, slot pentru card WiFi şi în curând 3G, cu o autonomie a bateriei de aproape jumătate de zi şi cu aplicaţii software din ce în ce mai diverse, iPad este instrumentul ideal pentru orice vrea să se lipsească de câteva accesorii – de la telefon la laptop.

Încă n-am avut ocazia să folosesc un dispozitiv iPad pentru a face o evaluare corectă a performanţelor sale, dar acest lucru nu mă va convinge în niciun caz să-mi schimb părerea că acest produs va produce o mare schimbare. Probabil că, în următorii doi ani vom asista la perfecţionarea şi evoluţia rapidă a acestui dispozitiv către o variantă ale cărei performanţe vor fi uimitoare.

Mulţi analişti, bloggeri şi chiar prieteni de-ai mei, consideră „placa” cu ecran lucios lansată de Apple, un dispozitiv imperfect, cu multe „probleme”. Mulţi îl denumesc gadget iar, alţii un e-reader care concurează cu Kindle sau alte produse. Nu este nici una nici alta şi nu concurează cu nimeni. Este un produs care, repet, redefineşte comunicarea.

Discutând despre acest aspect, al dispozitivelor de tip e-reader, acuzate că vor ruina industria ziarelor, revistelor şi nu în ultimul a cărţii tipărite – ele sunt un nevinovat concurent, ale căror funcţii limitate sunt gândite să acopere o singură nevoie.

iPad va concura pe propriul loc în competiţia cu toţi ceilalţi… Iar, cel care va suferi cel mai mult în următorii ani va fi chiar printul. Este inevitabil, şi la fel ca şi în alte momente istorice (Gutenberg), indiferent ceea ce vom face, nu vom putea amâna inevitabilul.

Singurul lucru pe care îl putem face este ca, la fel ca Apple, să reinventăm modul în care tiparul poate oferi soluţii şi alternative în complexul univers al comunicării.

În rest, daţi print şi de la capăt!..

Similar Posts:

32 recommended
comments icon0 comments
0 notes
438 views
bookmark icon

Write a comment...