LOADING

Type to search

Devin cumpărătorii mai exigenți în criză?

Analiza

Devin cumpărătorii mai exigenți în criză?

admin nov. 6, 2009
Share

Scăderea volumului de achiziții care a caracterizat acest an ascunde o serie de transformări ale modului în care este gestionat procesul de selecție și de achiziție al materialelor sau echipamentelor de către utilizatori. Aspectul care s-a modificat cel mai mult este cel al deciziei de cumpărare. Dacă anul trecut achiziția era determinată de una sau două variabile, acum decizia de cumpărare este rezultatul unui proces atent de identificare a oportunităților și beneficiilor pe care le poate aduce un nou echipament. Producătorii au trecut de la achizițiile pe baza impulsului la cele centrate pe identificarea unui beneficiu stabil într-un interval de timp foarte scurt. Chiar dacă această tranziție a fost accelerată de diminuarea resurselor financiare, comportamentul de achiziție s-a transformat și nu pare că se va modifica destul de curând pe coordonatele anilor precedenți, avînd în vedere tendința spre economisire a capitalului pe care o au managerii în vreme de criză.

În acest context, se poate spune că achizițiile de echipamente în 2009 au fost dictate de considerente pragmatice. „A crescut foarte mult numărul de echipamente ieftine, comercializate în detrimentul celor cu preț de achiziție mai ridicat” mărturisește Ionuț Șișu, general manager al companiei AdLine Solutions, punctând una din cele două trăsături cu care s-a confruntat piața de echipamente destinate producției publicitare în 2009: orientarea către echipamente mai ieftine și achiziționarea de produse cu durată mare de funcționare. Cumpărătorii nu au devenit mai exigenți, consideră Ionuț Șișu, menționând că aceștia au mutat accentul de pe performanțele echipamentului pe condițiile financiare ale tranzacției. Florin Vâlcu, director executiv al Leykom, consideră că principala trăsătură a comportamentului cumpărătorilor în 2009 este precauția:

Volumul de achiziții s-a micșorat în principal din cauza fricii. Impredictibilitatea este cea care îi determină pe managerii companiilor de producție publicitară să încetinească ritmul de investiții în echipamente

În categoria materialelor și consumabilelor destinate producției publicitare, scăderile înregistrate sunt mai mari decît cele generate de diminuarea cererii cu care s-au confruntat clienții furnizorilor de materiale. Acest fenomen este pus de distribuitori pe seama faptului că mare marte dintre producători au renunțat la stocul de materiale. Dacă până anul trecut clienții preferau să își asigure stocuri tampon pentru lucrări viitoare, acum nu mai comandă decît ceea ce este strict necesar pentru realizarea unui proiect. Și în ceea ce privește materialele, producătorii își ajustează cererea din rațiuni financiare, astfel că exigența acestora se remarcă în renegocierea termenelor de plată sau a unor noi grile de discounturi.

„A scăzut considerabil numărul comenzilor mari, dar a crescut numărul comenzilor medii și mici. Per ansamblu însă, sumele generate de aceste tranzacții au fost cu 20% mai mici decît în anul precedent. Este o scădere mult mai mică decît comprimarea cererii și vânzării de echipamente” declară Dan Cătăneț, sales manager la Mons Medius

Tags:

Leave a Comment