LOADING

Type to search

După turism, bulgarii dau lecţii şi în finisarea tipografică

Default Management Marketing Post-press

După turism, bulgarii dau lecţii şi în finisarea tipografică

admin feb. 15, 2010
Share

Pentru cei mai mulţi dintre români Bulgaria a devenit în ultimul an un sinonim pentru turismul de calitate şi la preţuri mici. Puţini ştiu că vecinii de la sud de Dunăre încep să aibă un cuvânt de spus chiar şi pe piaţa producţiei tipografice, folosind acelaşi principiu ca şi în turism: calitate înaltă la preţuri atractive. Pe cei de la firma ”Ofset” din Sofia i-am testat personal cu o lucrare astă vară, şi nu pot spune decât că îi recomand cu mâna pe inimă. În octombrie i-am revăzut cu surprindere la Forumul Tipografic Balcanic de la Bucureşti gata să-şi prezinte oferta clienţilor din România şi le-am promis o vizită ca jurnalist. Pentru că nu dă anu’ ce dă ceasul, în ianuarie, pe un frig şi o zăpadă demne de Siberia, am reuşit după ceva peripeţii să ajung la Sofia. Iar interviul cu directorul general al firmei ”Ofset”, domnul Valentin Krastev, sper să vă captiveze la fel de mult ca şi pe mine…

Titi Amzăr: Să începem cu începutul: când şi cum s-a născut „Ofset”?.

Valentin Krastev: În 1993 am vrut să inaugurăm o fabrică de ambalaje. Mulţi se pricepeau la tipografie, dar foarte puţini ştiau cum se fabrică ambalajele. La început lucrurile nu prea mergeau, din cauză că nu se acorda atenţie calităţii. Totul era diferit de situaţia actuală, când avem deja o piaţă dezvoltată, concurenţa fiind semnificativă, investindu-se din ce în ce mai mult în materiale publicitare de calitate. Atunci ne-am hotărât să facem un pas în sus şi să ne concentrăm asupra prelucrărilor de finisare. Iar ca să poţi face ”lustrul” unor astfel de materiale, trebuie să ai o pregătire şi o experienţă foarte serioase în domeniul poligrafic. Trebuie să cunoşti întregul proces legat de hârtii, cerneli, materiale etc.

TA: Aveaţi deja cunoştinţe şi experienţă în domeniul tipografic?

VK: Aveam o experienţă de 20 de ani în domeniul poligrafiei – ca muncitor şi şef în multe tipografii prestigioase. În cursul anilor am trecut prin toate procesele de pregătire, atât pentru tipar cât şi pentru finisare. Am avut posibilitatea să lucrez împreună cu nişte specialişti foarte buni, perfecţionându-mi cunoştinţele. Experienţa acumulată şi contactul cu aceşti profesionişti veritabili au constituit o temelie bună şi mi-au dat certitudinea să demarez şi să dezvolt afacerea proprie.

TA: De ce aţi ales business-ul cu lucrările de finisare ci nu cel cu tipar?

VK: Tiparul offset a atins punctul său culminant, şi nu cred că viitorul va aduce prea multe noutăţi tehnologice. Permanent am fost adeptul unei calităţii înalte a producţiei tipografice, a înfăţişării atrăgătoare şi a frumuseţii produsului tipărit. Am fost convins că producţia tipografică are o nevoie în creştere de efecte speciale. Am ales înnobilarea pentru că aceasta uneşte diferitele tehnologii precum serigrafia, imprimarea la cald, tiparul flexo şi îndeosebi tehnologia UV, care la vremea sa a fost cea mai revoluţionară noutate tehnologică, permiţând imprimarea fără restricţii a oricăror tipuri de materiale. Este admirabil faptul că, în cadrul înnobilării produsului tipografic se manifestă progres, spre deosebire offset. Iată că noi oferim hârtii metalizate. Până acum hârtiile au fost mate, glănţuite, aurite şi argintate. La ora actuală oferim o diversitate excepţională de folii, care permite înnobilarea hârtiei obişnuite la un preţ de trei ori mai redus. Acesta este doar un mic exemplu mic… Intenţia noastră este să ne oprim aici, ci să investim în continuare în multe tehnologii şi materiale noi.

TA: Cu ce maşini şi echipamente aţi început?

VK: La început am cumpărat o maşină de lăcuit UV la mâna a doua, dar după trei ani am devenit posesori şi ai unor maşini pentru lăcuire parţială şi pentru laminare la rece. În momentul de faţă dispunem de un parc de şapte maşini noi, două dintre acestea fiind pentru lăcuire integrală, două pentru lăcuire UV selectivă, una pentru laminare la rece, una pentru laminare la cald şi una pentru aplicare de folio la cald.

TA: Care sunt principalele servicii oferite de dumneavoastră?

VK: Lăcuire UV integrală şi selectivă, laminare la rece şi la cald, aplicare de folio la cald şi în relief. În cea ce priveşte maşinile pentru lăcuire selectivă, acestea au posibilitatea

de a realiza orice fel de efecte speciale post-tipărire, precum: lăcuire cu diferite feluri de particule de tip gliter sau perlate, cu lacuri care reacţionează la schimbările de temperatură şi la umezire, lacuri aromatizate, scratch off-uri pentru tombole, lăcuiri cu diferite structuri, lacuri în relief, lacuri blister, lacuri de culoare nisipie, lacuri fosforescente etc.

%newline%

TA: Folosiţi numai echipamente cu totul automatizate – pornind de la cele pentru laminare, metalizare, lăcuire UV, până la cele pentru poleire la cald şi aplicare de relief. Pot spune chiar că puţine companiiîn Europa de Vest se pot lauda cu o asemenea „comoară tehnologică”. N-ar fi fost mai simplu fi ales ceva semiautomatizat şi mai ieftin?

VK: Desigur că ar fi fost mai simplu şi mai ieftin. Scopul nostru însă, care ulterior a devenit şi principiul după care ne desfăşurăm activitatea, a fost: „Soluţii inteligente – tehnologii avansate – rezultate excelente”. Aceasta a modelat atît personalitatea noastră cât şi atitudinea noastră specifică în privinţa procurării echipamentelor.

Am căutat să avem în dotare maşini de înaltă tehnologie, prin care să atingem un nivel de calitate foarte înalt, cu productivitate şi cu opţiuni tehnologice propice realizării oricăror efecte tipografice. Spre deosebire de multe firme, care încearcă să facă de toate cu nişte echipamente ieftine, noi ne-am propus să ocupăm nişa lucrărilor de înaltă calitate, acţionând în modul cel mai profesional.

TA: Ce consumabile folosiţi pentru a menţine acest înalt nivel de calitate a produselor?

VK: Experienţa noastră îndelungată ne-a învăţat să ne alegem cu atenţie furnizorii şi să evaluăm calitatea materialelor cu care lucrăm. Graţie dezvoltării rapide în Europa Occidentală şi Asia a tehnologiilor de producţie a materialelor purtătoare de efecte, am creat nişte relaţii bune cu cei mai importanţii producătorii mondiali, care au capacitatea de a aplica continuu toate noutăţile în domeniul producţiei materialelor cu efecte.

TA: Am văzut aici lucrări cu un înalt nivel al calităţii finisării. Multe dintre ele conţin detalii foarte fine, fapt care denotă o fabricare perfectă. Care lucru este mai important: un echipament bun sau personalul cu înaltă calificare?

VK: Aş spune ca inteligenţa maşinilor trebuie să fie egală cu cea a operatorului – atunci şi rezultatele vor fi pozitive. Lucrăm numai cu muncitori calificaţi care au o experienţă de mai mulţi ani. Selecţia acestora s-a bazat pe cele mai înalte criterii.

TA: Cât timp necesită pregătirea unui lucrări – să zicem una de complexitate medie?

VK: Determinarea timpului este destul de relativă. Fiecare comandă este unică şi diferită, din această cauză şi abordarea este individuală. Pentru noi este important să respectăm termenul stabilit şi să predăm beneficiarului un produs de calitate, care să-l satisfacă.

TA: Am remarcat că folosiţi site cu ochiuri mai dese pentru lăcuirea UV selectivă în comparaţie cu concurenţii dumneavoastră. Acest lucru permite redarea unor detalii foarte fine, dar asta nu generează şi probleme?

VK: Maşinile permit utilizarea unor site de mare fineţe, însă aceasta nu este o practică permanentă. Tipul de sită îl alegem după felul comenzii, după fineţea detaliilor, după cantitatea de praf anticopiativ de pe colile tipărite şi după tipul hârtiei.

TA: De ce folosiţi clişee de alamă pentru imprimarea la cald, în locul celor din magneziu sau zinc? Am văzut clişee din alamă cu o configuraţie destul de complexă. Cum le fabricaţi – manual sau automatizat?

VK: Clişeele de alamă se aplică la elaborarea unor detalii de o fineţe şi grad de precizie foarte mari, precum şi pentru imaginile 3D. Au o viaţă mai lungă decât cele din magneziu şi zinc şi permit, de asemenea, realizarea concomitentă atât a imprimării la cald cât şi a aplicării unui relief de o foarte înaltă calitate. Clişeele sunt fabricate automatic, folosind o maşină de tehnologie avansată, gestionată de un software specializat.

TA: Povestiţi despre maşina de laminat STEINEMANN? Pe cât am înţeles, maşina este unică în peninsula Balcanică, permiţând aplicarea unei game largi de folii: BOPP, PET, acetat, folii metalizate, holograme etc. Întrebarea mea este dacă folia metalizată este mai rezistentă decât hârtia metalizată produsă în fabricile de hârtie şi dacă acest proces este costisitor.

VK: Aşa este. Ne mândrim cu faptul că suntem proprietarii unei astfel de maşini, dar suntem şi mai mulţumiţi de efectele oferite de aceasta în procesul de laminare. Maşina este patentată şi lucrează cu absolut toate tipurile de folii de laminare în diversitatea lor imensă, redându-le orice fel de efecte distractive în cadrul spectrului de culori. Metalizarea face ca materialul să devină destul de robust şi rezistent înainte de aplicarea proceselor de finisare, cea ce determină preţul de cost scăzut al produsului final.

%newline%

TA: Mai spuneţi-ne despre tipurile de folii de laminare pe care le utilizaţi?

VK: Foliile de laminare pot fi din PVC, OPP, PET şi din acetat, iar folosirea lor depinde de modul aplicării şi felul producţiei. Au mare prioritate când sunt folosite la ambalarea produselor alimentare, fiind o barieră contra grăsimilor. Sunt certificate pentru utilizarea în contact cu produsele alimentare, oferind în acelaşi timp şi o înfăţişare de lux ambalajului.

Una dintre tehnologiile revoluţionare în poligrafie este reprezentată de foliile metalizate, având o mare diversitate prin efectele lor holografice şi difracţionale. Aceste folii o largă arie de aplicaţii pentru producţia de ambalaje alimentare sau pentru cele cosmetice. Un alt aspect deosebit de important este costul scăzut al acestora în comparaţie cu aspectul extrem de luxos al materialului.

TA: Datorită eficienţei producţiei, cred că aţi putea să acoperiţi comenzi însemnate şi din afara Bulgariei. Cum staţi cu exportul?

VK: Ofset ocupă un spaţiu de 2500 de metri pătraţi având o capacitate pe zi de peste 500.000 de formate finisate în sarcini normale. Capacităţile noastre de producţie sunt calculate să acopere nevoile întregii pieţe bulgare, dispunând în acelaşi timp şi de flexibilitatea de a-şi extinde oricând producţia pentru clienţii din străinătate.

Executăm comenzi pentru clienţi din regiune şi din Europa Occidentală, câştigând o popularitate din ce în ce mai mare prin experienţa noastră şi calitatea serviciilor.

TA: Planificaţi să oferţi servicii pe piaţa românească? Practic, distanţa între Bucureşti şi Sofia este chiar mai mică decât între Bucureşti şi Timişoara. Aţi putea fi mai rapizi sau mai accesibili în competiţie cu furnizorii români? Ce mesaj aveţi pentru clienţii din România?

VK: Lucrăm, bineînţeles, şi cu clienţi români, dar şi cu clienţi din alte ţări balcanice ca şi din Europa de Vest. Aderarea Bulgariei şi României la Uniunea Europeană, deschiderea pieţei şi abrogarea formalităţilor vamale, constituie premise importante pentru circulaţia liberă a bunurilor. Lucrul acesta, pe de altă parte, vine ca o mare provocare către noi, pentru că fiecare piaţă în parte are specificul său, care ar trebui să fie dezvoltat cu pricepere. Suntem conştienţi de înalta răspundere asumată şi pe temeiul experienţei acumulate, cu atenţie şi stăruinţă, vom oferi clienţilor noştri cea mai înaltă calitate şi corectitudine.

În privinţa distanţei, aceasta nu este o problemă, având în vedere că ne găsim în secolul informaţiei şi că activităţile de logistică şi de expediţie ale firmei noastre sunt bine dezvoltate. ”Offset” este liderul serviciilor tipografice de finisare în Bulgaria şi vom fi bucuroşi să-i servim şi pe colegii şi partenerii români, contribuind reciproc la dezvoltarea industriei tipografice.

Doresc să-i mulţumesc Print Magazin şi dumneavoastră personal pentru interesul faţă de firma noastră şi pentru posibilitatea de a ne prezenta cititorilor revistei. Noi considerăm că cele împărtăşite îi vor provoca pe cei interesaţi şi suntem gata să-i aşteptăm pe clienţii din România.

Vă urez succes dumneavoastră şi echipei Print Magazin.

Leave a Comment