LOADING

Type to search

Ediţie peste aşteptări la FESPA Digital Amsterdam

Cover Story Targuri si expozitii

Ediţie peste aşteptări la FESPA Digital Amsterdam

admin mart. 30, 2016
Share

FESPA Digital s-a întors la locul de naştere: Amsterdam. A fost o întoarcere de bun augur: faţă de ultima ediţie, cea din 2012, creşterea numărului de vizitatori a fost de nu mai puţin de 34 de procente. Această creştere nu face decât să indice interesul tot mai crescut față de soluţiile digitale pentru format mare şi influenţa tot mai mare a acestui eveniment în industria de profil. Nici numărul contractelor încheiate în cadrul târgului nu a rămas în urmă faţă de ediţiile precedente în cele patru zile ale evenimentului. Acest lucru se explică prin faptul că trei sferturi dintre vizitatori sunt factori de decizie în organizaţiile din care fac parte.
De asemenea, numărul foarte mare al lansărilor de produse de la Amsterdam a mai subliniat încă o dată faptul că acest târg primeşte o atenţie deosebită din partea pieţei şi că este considerat de participanţi drept o platformă foarte bună de lansare, având în vedere şi calitatea acestuia de prim eveniment de profil din 2016.
Ca să dăm câteva exemple de succes în business la ediţia 2016 a FESPA, am putea aminti ce au făcut cei de la Mimaki, care după lansarea noii game de maşini UV-LED au reuşit să vândă nu mai puţin de 52 de unităţi la târg şi către distribuitori, şi către clienţi finali. La fel, dintre lansările (deloc puţine) demne de menţionat, merită amintite lansarea modelului industrial HP Scitex 9000, cele şase maşini noiVutek de la EFI, cu opţiuni LED, inkjet sau de print pe textile. La fel, ar fi păcat să nu amintim de noile modele Durst sau Kornit Digital care au furat ochii privitorilor în cadrul evenimentului.
Locul ales de organizatori s-a dovedit o alegere inspirată. Vizitatori din 120 de ţări au venit să vadă ce mai e nou în peisajul atât de degrabă schimbător al digitalului. Bineînţeles că ţara gazdă a furnizat cei mai mulţi vizitatori, fiind urmată, în ordine, de Germania, Marea Britanie, Belgia şi Italia. Însă cifre mari au furnizat şi America de Nord, Asia, Asia Australă sau Africa, cu vizitatori interesaţi de toate cele patru evenimente din cadrul târgului – FESPA Digital, Textile, European Sign Expo şi Printeriors.
Neil Felton, CEO FESPA, comenta: „Ce mod fantastic de a sărbători cea de-a zecea aniversare a FESPA Digital! Sunt foarte încântat de numărul mare de expozanţi care au ales evenimentul nostru pentru a-şi lansa cele mai noi produse şi tehnologii. Iar vizitatorii au plecat ca nişte supereroi ai printului: inspiraţi, revigoraţi şi fremătând de nerăbdare să vadă ce conţine următorul capitol al istoriei tiparului digital şi al semnalisticii, luând cu ei informaţii nepreţuite care le vor da oportunitatea de a veni cu idei noi la rândul lor. Halele au fost pline de activitate, iar feedback-ul de la expozanţi şi vizitatori a fost în proporţii covârşitoare pozitiv. Mulţi expozanţi ne-au spus că pentru ei aceasta a fost cea mai bună ediţie FESPA din istorie, cu aşteptările mult depăşite. Abia aştept să văd ce va fi la Hamburg anul viitor.”

Organizatorii târgului au făcut publice şi o parte dintre declaraţiile expozanţilor de la această ediţie. Astfel, am putut afla că pentru HP a fost o ediţie foarte interesantă şi fructuoasă. „Am fost foarte mulţumiţi de reacţia pe care am avut-o la noul nostru model HP Scitex 9000 Industrial Press la cernelurile HP HDR245 Scitex. Foarte mulţi vizitatori au venit la noi în stand să afle cum aceste produse vor influenţa de acum piaţa de volum mediu pentru semnalistică şi display-uri. A fost un eveniment ideal să lansăm aceste produse foarte bine poziţionate ca preţ unui cu totul nou segment de piaţă.Pornind de la primirea de care am avut parte aici, suntem din ce în ce mai convinşi că tot mai mulţi clienţi vor beneficia de aceste produse pe viitor. Ca parteneri vechi ai FESPA, pentru noi, acest târg a fost întotdeauna o platformă perfectă pentru a prezenta tehnologia noastră cu care suntem lideri şi diversele aplicaţii digitale pentru ea, iar acest an nu a făcut excepţie”, a spus Ronen Zioni, Marketing Director, EMEA, Graphic Solutions Business, HP.

Mike Horsten, General Marketing Manager EMEA (Mimaki), declară: „Cred că FESPA Digital 2016 a fost cea mai bună ediţie de până acum pentru noi.Standul nostru de 350 mp a fost vizitat de foarte mulţi oameni, care au dorit să afle detalii despre noile noastre maşini şi cum poate Mimaki Europe să îi ajute atât în proiectele curente, cât şi în cele viitoare. Mulţumită organizatorilor, care identifică mereu zone de viitoare creştere şi oportunităţi pentru industrie, FESPA reuşeşte întotdeauna să adune laolaltă oameni de pe tot globul, pasionaţi de tiparul în format mare şi de cele mai recente inovaţii.”

„A fost încă un eveniment grozav marca FESPA, cu noul nostru portofoliu complet de maşini avansate inkjet, cu soluţiile front end EFIT Fiery® şi cu noul soft de flux de lucru. A fost foarte aglomerat la noi la stand şi am stat de vorbă cu foarte mulţi clienţi importanţi, dar şi cu presa şi partenerii. Şi organizatorii s-au ridicat la standardul de parteneri adevăraţi în toate aspectele, de la planificare la suport pentru obiectivele noastre de marketing şi vânzări. FESPA Digital 2016 a fost locul perfect pentru a ne lansa modelele VUTEk® FabriVU® textile şi Matan Quantum, destinate clienţilor avizaţi. Am venit şi cu noile modele LED şi cu termoformare. Per total, a fost un eveniment important, care ne-a adus rezultate foarte bune şi posibilităţi şi mai multe de vânzări în viitor.” (Frank Tueckmantel, EFI Vice President Corporate Marketing)

Reprezentantul Screen Europe, Martijn van den Broek, a avut următoarea declaraţie: „A fost un show foarte vizitat şi am stat de vorbă cu posibili clienţi cu putere de decizie din toată Europa, care doresc să investească într-o nouă generaţie tehnologică, una care să le asigure creştere. Cei mai mulţi au dorit flexibilitate crescută, care să confere abilitatea de a produce servicii specializate, cu valoare adăugată mare, care să-i facă să iasă în evidenţă pe lângă concurenţă.”

„FESPA Digital 2016 a fost un eveniment foarte bun pentru noi. Am dobândit foarte multe contacte pe durata expoziţiei, chiar mai multe decât la FESPA 2015”, a spus Tony Cox, Business Manager, Sun Chemical. „Locul s-a dovedit excelent şi pentru a lansa brandul SunTex, noua noastră gamă de cerneluri inkjet pentru textile pentru formatul mare, pentru care, de altfel, am şi observat un interes deosebit. Per total, a fost un show excelent, care ne-a convins să ne înscriem deja ca să fim prezenţi şi data viitoare, la Hamburg.”

Echipamente la FESPA 2016

În continuare, vom trece la o scurtă trecere în revistă, în ordine alfabetică, a principalelor puncte de atracţie din cadrul expoziţiei, fără a avea pretenţia unei enumerări complete a acestora:
– standul companiei Canon a găzduit noile modele large-format destinate în special domeniului fotografic, im-agePROGRAF Pro 2000 şi imagePROGRAF Pro 4000. Ambele dispun de o rezoluţie de printare de 2.400×1.200 dpi graţie capetelor bubblejet on demand de 4 pl şi 1.536 de duze per culoare, dispuse într-o con-figuraţie de tipul 2×600 dpi, beneficiind de detecţia şi compensarea automată a duzelor înfundate. Imprimarea este realizată folosind 12 culori de tipul LUCIA PRO (pe bază de pigmenţi) – Black, Matte Black, Cyan, Ma-genta, Yellow, Photo Cyan, Photo Magenta, Grey, Photo Grey, Red, Blue şi Chroma Optimiser (cerneală trans-parentă), disponibile în cartuşe de 160, 330 sau 700 ml. Modelul iPF Pro 2000 poate printa pe hârtie (din coală sau rolă) cu lăţime maximă de 610 mm, iar iPF Pro 4000, pe 1.118 mm. Opţional, este disponibil şi un sistem de alimentare dual din rolă. Ambele sisteme de imprimare dispun de un cadru de susţinere extrem de rigid, în acest fel eliminându-se toate eventualele vibraţii inerente în timpul printării şi asigurându-se menţinerea extrem de precisă a distanţei dintre media şi capul inkjet, având drept rezultat o abatere de acurateţe geometrică de cel mult ± 0,1%. Grosimile mediei de printare utilizate sunt cuprinse între 0,07 şi 0,8 mm.
În ceea ce priveşte echipamentele de tip flatbed, atenţia ne-a fost captată de noul model Océ Arizona 1280 XT, un printer UV destinat volumelor medii, echipat cu opt capete de printare piezoelectrice VariaDot™ de câte 636 de duze cu un volum al picăturii de cerneală cuprins între 6 (ideal pentru reproducerea detaliilor fine) şi 42 de pl (ideal pentru obţinerea unei uniformităţi maxime). Configuraţia de culori ce poate fi utilizată este CMYKcm W(alb)/V(lac), disponibile în cartuşe de 800 sau 2.000 ml (pentru C,M,Y,K,c,m) şi 1.000 ml (W şi V). Formatul maxim de imprimare este de 308×250 cm pentru medii de printare de până la 5,08 cm grosime. Opțional, există şi posibilitatea alimentării din rolă cu lăţimi cuprinse între 90 şi 220 mm. Viteza maximă de printare variază între 35 şi 7,3 m2/oră, în funcţie de modul de imprimare ales.
Durst a marşat pe domeniul textil, prezentând modelul Rhotex 500, un roll-to-roll ce poate printa pe materiale textile cu un conţinut minim de 50% poliester (coated sau uncoated) cu lăţimi de până la 5 metri (mai exact, 505 cm) şi grosimi de maximum 2 mm. Productivitatea maximă este de 310 m2/oră, reducându-se la 125 m2/oră pentru printarea cu două treceri şi ajungând la 100 m2/oră pentru modul calitativ. Capetele de imprimare sunt de tipul Quadro S, oferind o rezoluţie de 400×600 dpi şi volume ale picăturii de cerneală de 7, 14, respectiv 21 pl. Configuraţia standard este de patru culori (CMYK) şi utilizează cerneală pe bază de apă, fără VOC (compuşi organici volatili), utilizabilă atât pentru aplicaţii indoor, cât şi outdoor. Opţional pot fi adăugate canale supli-mentare precum light-magenta, light-cyan, light-black, orange şi violet. Recipientele de cerneală au un volum de 18 litri, putând fi reumplute în timpul printării şi având integrat un sistem automat de eliminare a bulelor de are. Cu o dimensiune de 865x320x265 cm (Lungime x lăţime x înălţime) şi cântărind aproximativ 7,5 tone, Rothex 500 a reprezentat cu siguranţă elementul central al standului Durst.
– standul EFI a fost gazda noului VUTEk LX3 Pro, un echipament hibrid roll-to-roll şi flatbed UV cu o lăţime maximă a mediei de printare de 3,2 m şi grosimi de până la 5,08 cm. Capetele de printare oferă rezoluţii de 600 sau 1.000 dpi, cu un volum al picăturii de cerneală de 12 pl. Uscarea mediei se realizează utilizând tehnologia LED ce asigura, pe lângă emisii VOC scăzute, o economie energetică cu până la 82% mai mică faţă de lămpile standard cu descărcare în arc cu mercur. Productivitatea variază între 318 m2/oră (în modul expres) şi 215 m2/oră (modul producţie). Printarea se realizează folosind doar patru culori (CMYK), iar cerneala, conţinând pigmenţi speciali pentru asigurarea unui gamut extins şi o bună reproducere a culorilor Pantone, fiind disponibilă în containere de cinci litri.
– categoria imprimantelor cu solvent a fost reprezentată de către EPSON, prin noul model SureColor S80600, cu o rezoluţie maximă de 1.400×1.400 dpi şi lăţimi ale mediei de printare cuprinse între 300 şi 1.626 mm pentru grosimi de până la 1 mm. Capetele de imprimare sunt de tipul PrecisionCore TFP (Thin Film Piezo) în configu-raţie de 2×360 dpi per canal şi un volum minim al picăturii de cerneală de 4,2 pl. S80600 printează folosind 10 culori C,M,Y,K,m,c,k,O (portocaliu), R (roşu) şi, la alegere, W (alb) sau MS (argintiu metalic). Cerneala, de tip UltraChrome GS3, este disponibilă în cartuşe de 700 ml (600 ml pentru alb şi 350 pentru argintiu metalic). Pro-ductivitatea variază, în funcţie de medie şi modul de printare, între 52,3 m2/oră (două treceri, 720 dpi, hârtie) şi 4,9 m2/oră (24 de treceri, 1.440 dpi, film transparent). Configuraţia standard include RIP-ul software ONYX GamaPrint PRO.
FUJI a expus noul său inkjet wide-format, ACUITY LED 1600. Capetele de printare sunt de tipul Dimatix Q-Class Emerald 256, utilizând tehnologia VersaDrop, cu o rezoluţie de 1.200 dpi şi volum variabil al picăturii de cerneală. Productivitatea maximă este de 20 m2/oră, iar printarea se face la opt culori: C,M,Y,K,c,m,W (alb),Clear (transparent). Lăţimea maximă a mediei ce poate fi utilizată este de 1.610 mm, iar tipul acesteia poate fi rolă, coală sau substrat rigid de până la 13 mm grosime. Uscarea printului este realizată prin lămpi LED cu o durată de viaţă net superioară dispozitivelor convenţionale şi cu un consum redus de energie. Un atribut interesant al Acuity LED 1600 este acela al depunerii a două sau trei straturi la o singură trecere a capului de printare, respectiv un strat color (CMYK) plus un strat W (alb) şi/sau un strat Cl (cerneală transparentă). Car-tuşele de cerneală sunt reutilizabile, în sensul învelişului (cutiei) de plastic, recipientul intern putând fi înlocuit de către utilizator.
– standul HP a găzduit noul model flatbed cu uscare UV la șase culori, HP Scitex 9000 Industrial Press. Cele 52 de capete de printare per culoare (312 în total), de tipul HP Scitex HDR 300 (High Dynamic Range printing), asigură o productivitate cuprinsă între 225 şi 300 m2/oră, variind şi în funcţie de operator, încărcarea mediei real-izându-se manual. Formatul maxim de imprimare este de 160×320 cm pentru grosimi cuprinse între 0,1 şi 25 mm, existând şi posibilitatea printării pe substraturi multiple, cu lăţimi variind între 70 şi 160 cm. Tipurile de media ce pot fi utilizate includ atât substraturi flexibile, cât şi rigide, precum hârtie, PVC, polistiren, pol-ipropilenă şi carton ondulat cu o greutate de până la 40 kg. Volumul picăturii de cerneală depus la printare poate fi de 15, 30 sau 45 pl, cereneala utilizată fiind de tipul HP HDR245 Scitex Inks, disponibilă în flacoane de câte 10 litri.
– producătorul chinez Jingwei Systemtechnik Ltd a expus masa de tăiere digitală JWEI FH-2517RM. Di-mensiunea maximă a mediei este de 250×170 cm, viteza de deplasare a capului de tăiere putând atinge valoarea de 120 cm/s. Sistemul avansat de control al mişcării pe patru axe asigură o eroare de repetabilitate mai mică de 0,1 mm la o viteză maximă de tăiere de 80 cm/s şi materiale de grosimi de până la 5 cm. Putând fi utilizate atât cuţite oscilante sau non-oscilante, precum şi capete pentru desenare, tipurile de media ce pot fi folosite includ (nefiind limitate la) poliester, fibră de sticlă, fibră de carbon, vinil, materiale textile şi plăci acrilice, graţie sis-temului vacumatic de fixare.
Mimaki a prezentat noul echipament UJV55-320, un inkjet din rolă cu uscare LED-UV, ce poate printa pe o lăţime maximă de 320 cm, pentru grosimi ale mediei de până la 1 mm. Pe lângă rolele de această lăţime, se poate printa şi în tandem utilizând role de până la 152,4 mm. Cele patru capete de printare piezoelectrice oferă re-zoluţii de imprimare de 300, 600, 900 şi 1.200 dpi graţie configuraţiei 2×2 întreţesute ce însumează un număr total de 5.120 de duze. Volumul picăturii de cerneală variază între 7 şi 36 pl, numărul de culori disponibile fiind patru sau șapte (C,M,Y,K, c, m şi W). Cartuşele de cerneală au un volum de 1 litru însă capacitatea totală de stocare per culoare poate ajunge la 3 litri. Varianta cu șapte culori dispune de un sistem automat de recirculare a cernelii albe, fapt ce conduce la eliminarea problemelor legate de sedimentarea acesteia. Unul dintre avantajele acestui echipament în configuraţia de șapte culori este legat de printarea pentru casete luminoase. În general, în cazul acestui tip de lucrări se observă o diferenţă de luminozitate pentru cazul în care lumina casetei este pornită sau oprită. Mimaki a reuşit să rezolve acest inconvenient prin intercalarea unui strat de cerneală albă, printul astfel rezultat păstrându-şi aceeaşi luminozitate aparentă atât în condiţiile iluminatului de zi, cât şi a celui artifi-cial. În funcţie de rezoluţie, număr de treceri şi tipul de media utilizat, productivitatea variază între 110 şi 4 m2/oră, ajungând până la 1,2 m2/oră pentru 1.200 dpi, 36 de treceri şi trei straturi depuse, inclusiv alb (modul calitate maximă pentru casete luminoase). Şi tot legat de producţia destinată casetelor luminoase, UJV55-320 dispune de un sistem de verificare în timp real a printului, fără a fi necesară oprirea imprimării, utilizând un sistem de iluminare backlit LED încorporat, cu o temperatură de culoare de 7.000 K şi luminozitate reglabilă.

Glosar: Pe parcursul acestui articol, am adus în discuţie un parametru tehnic specific capetelor de printare inkjet, şi anume volumul picăturii de cerneală. Valoarea acestuia este strâns legată, prin formule matematice precise, de alte două caracteristici: rezoluţia nativă şi tipul de cerneală folosit. Rezoluţia nativă (sau hardware) a unui cap de printare este dată de numărul de duze ale acestuia per inch şi reprezintă valoarea maximă ce poate fi utilizată în procesul de imprimare cu cerneală. După cum probabil aţi remarcat, marea majoritate a echipamentelor descrise pot printa şi la valori inferioare acestei rezoluţii native, însă întotdeauna pentru divizori întregi ai dpi-ului maxim. Altfel spus, un echipament cu rezoluţie maximă R=1.200 dpi poate printa inclusiv la 600 (R/2), 400 (R/3), 300 (R/4), 150 (R/8) dpi, această gamă fiind limitată doar de software-ul echipamentului (nu este vorba de cel de extern destinat procesării fişierelor). Practic, acest lucru se realizează prin gruparea duzelor în celule de căte 2, 3, 4,…, 8 şi acţionarea simultană a acestora în momentul tipăririi (fig. 1). Cu alte cuvinte, un cap inkjet cu rezoluţia de 1.440 dpi şi un volum al picăturii de 12 pl va printa la 720 dpi cu un volum aparent al picăturii de cerneală de 48 pl. Prin gruparea întreţesuăt a două sau mai multor capete, se pot obţine şi valori intermediare. Depinzând de tipul de cerneală folosit (eco-solvent, cu uscare UV, SUV-solventUV hibrid, pe bază de pigmenţi etc.), precum şi a caracteristicilor chimice ale acesteia, se poate determina volumul picăturii de cerneală ejectat de o duză a capului de imprimare. Dacă acesta este prea mare, picăturile adiacente se vor suprapune într-o măsură mult prea mare, conducând la o diminuare a calităţii printului rezultat şi la o rezoluţie aparent micşorată (fig. 2). Bineînţeles, un anumit grad de suprapunere este absolut necesar, cel puţin până în momentul inventării unui cap inkjet capabil să ejecteze picături pătrate de cerneală. În contrast, un volum prea mic al picăturii nu va putea asigura o acoperire totală şi deci nu se va putea depune pe media folosită 100% dintr-o culoare primară. În concluzie, datorită relaţiei extrem de strânse între rezoluţia hardware şi volumul picăturii, singurul tip de cerneală care se poate folosi pentru obţinerea unei calităţi maxime este aceea pentru care a fost proiectat capul de printare.
Notă: Datele tehnice din cadrul acestui articol au fost obţinute pe baza materialelor de prezentare şi a informaţiilor puse la dispoziţie de către producători. Deoarece multe dintre echipamentele enumerate nu sunt încă lansate pe piaţă, corectitudinea caracteristicilor tehnologice va trebui verificată în momentul disponibilităţii acestora spre vânzare la reprezentanţele sau distribuitorii locali. În acelaşi mod în care toţi producătorii includ o clauză de exonerare asupra datelor tehnice prezentate în broşurile proprii, nici Print Magazin nu poate fi făcută responsabilă asupra corectitudinii acestora.

Tags:

Leave a Comment

Next Up