LOADING

Type to search

Încotro? O retrospectivă a Digital Print&Sign 2012

Analiza

Încotro? O retrospectivă a Digital Print&Sign 2012

admin sept. 25, 2012
Share

A doua ediție a Digital Print&Sign lasă în urmă câteva statistici demne de luat în considerație. Este ediția cu numărul cel mai mic de expozanți din 2003 (data debutului evenimentului organizat de Euroexpo) și, probabil, cel mai mic număr de vizitatori. Pe de altă parte, este ediția în care seminariile și conferințele au suscitat interesul unui număr mare de participanți. Au fost standuri care au fost în permanență pline de vizitatori, așa cum au existat locuri unde expozanții se plictiseau în așteptarea mușteriilor. Una peste alta, ediția din acest an nu a surprins, din păcate, foarte mult. Cu toate că nu este o informație confirmată oficial, vestea că, începând cu anul viitor, evenimentul va fi organizat o dată la doi ani a circulat destul de liber în zilele expoziției, iar reprezentanții Euroexpo nu au confirmat, dar nici nu au infirmat. “Este imaginea industriei,” spunea cu resemnare un reprezentant al organizatorilor întrebat dacă este mulțumit de numărul de participanți.

Afirmația este îndreptățită, pentru că, dincolo de numărul mic de expozanți sau vizitatori, expoziția a reușit să aducă în lumină germenii unor idei și proiecte noi care ar putea aduce un plus de consistență domeniului. Retrospectiva Digital Print&Sign 2012 este un parcurs oscilant între temerile, din păcate, confirmate și surprizele plăcute pe care aceasta le-a adus.

Romexpo – un cuțit cu două tăișuri

Locul de desfășurare a târgului este, probabil, cel mai dezbătut argument atunci când este luată în considerare participarea la târg. Fie că s-au numit Palatul Parlamentului sau Romaero, alternativele la Centrul expozițional Romexpo nu au reușit să se impună în topul preferințelor firmelor de producție publicitară. Cei mai mulți văd Romexpo locația cea mai bună pentru expoziție, chiar dacă atmosfera și facilitățile pe care aceasta le oferă sunt rămase la nivelul anilor 70-80. Mutarea evenimentului în Romexpo a fost văzută ca un argument care să convingă expozanții pe ultima sută de metri, dar, de data aceasta, locația nu a mai fost de partea organizatorilor, mai ales că această mutare a generat și devansarea cu două săptamâni a târgului, lucru care pe unii i-a pus în imposibilitatea de a participa. Pavilionul central al Romexpo nu a făcut decât să pună în evidență numărul mic de expozanți, conturând o imagine sărăcăcioasă a evenimentului.

Capcana locurilor comune

Moda evenimentului deschis de o oficialitate este din ce în ce mai mult considerată un clișeu care, dacă nu aduce expuenere mediatică evenimentului, dincolo de aria acestuia de influență, devine o povară pentru organizatori. Deschiderea evenimentului de către primarul Sorin Oprescu nu a avut niciun efect asupra expozanților sau vizitatorilor. Organizatorii au stat ca pe ace, vreme de câteva ceasuri, pentru a-l aștepta pe primar, vizita acestuia fiind întârziată de negocierile pe care acesta le avea cu reprezentanții Metrorex. Singurul element benefic al acestei asocieri este punctat de Liviu Rogojinaru, președintele APIIP: “Este important să menținem o legătură strânsă cu oficialitățile, mai ales în contextul în care, anul viitor, probabil, se va dezbate un cadru legislativ pentru publicitatea outdoor.”
Un alt loc comun al expozițiilor, cocktailul oferit de organizatori, nu a fost speculat la adevăratul său potențial. La eveniment au participat destul de mulți reprezentanți ai celor care nu erau expozanți, semn că un astfel de eveniment merita o atenție suplimentară.

De unde răsare soarele

Cele mai spectaculoase prezențe la această ediție care au reușit să strângă un număr impresionant de participanți au fost seminariile organizate în cele patru zile ale expoziției. Fie că au fost dezbateri ale unor subiecte de actualitate, cum este cazul seminarului despre monitorizarea cheltuielilor din outdoor și a seminarului dedicat cernelurilor originale vs cerneluri originale, fie că au fost prezentări comerciale, seminariile din acest an au atras un public numeros. O parte dintre acestea au fost organizate de companii care nu au avut stand în cadrul expoziției (Algernon, Antalis), semn că evenimentul este considerat un reper de către cei implicați în domeniu. Conferința dedicată monitorizării chetuielilor din outdoor de către BRAT a reușit să capaciteze interesul celor prezenți, în ciuda unui număr mare de vorbitori (5), ba chiar a reușit să inițieze o dispută destul de încinsă între reprezentanții furnizorilor de servicii de imprimare și cei ai agențiilor de panotaj exterior.

Partea leului

Au cele mai mari standuri și cele mai corecte abordări de design. Extrase din manualele de branding, prezențele multinaționalelor la edițiile precedente ale târgului au fost privite ca niște borne ale bunăstării, spații mai degrabă inaccesibile și inabordabile. Într-o ediție în care foarte puțini au fost aceia care au mizat pe creativitate și pe inovație în prezentarea în fața vizitatorilor, companiile mari prezente la Digital Print&Sign au oferit o lecție despre inovație, consecvență, deschidere și performanță. Notorietatea pe care o au aceste nume a fost pe deplin justificată de modul în care reprezentanții acestora s-au prezentat la Digital Print&Sign. Canon, Epson, Hewlett Packard sau Konica Minolta au fost reperele care au trasat direcțiile pe care se poate construi conceptul de expoziție în viitor.

Performerii târgului

Fără a avea pretenții de obiectivitate, lista de mai jos fiind una pur subiectivă, bazată pe observațiile de la fața locului, iată care au fost prezențele notabile ale acestei ediții a Digital Print&Sign:

Cel mai mare stand – AdLine Solutions
O performanță pentru o companie care a reușit să creeze și să devină liderul unei nișe din ce în ce mai însemnate în producția publicitară

Cel mai vizitat stand – Epson
Parteneriatul cu Sony și abordarea unui public nou a adus prospețime și dinamism.

Cele mai multe lansări – Canon
Pentru cele cinci modele ale serie ImagePrograf

Seminarul cu cea mai mare audiență – Algernon
Un seminar care a integrat prezentarea comercială cu elemente tehnice și o aplicație inedită a strâns cel mai mare număr de participanți.

În loc de concluzii

“Dacă despre industria panotajului am spus că era un fel de black-box până la demararea proiectelor de monitorizare ale BRAT, despre producția publicitară nu pot să spun nimic,” a spus unul din vorbitorii de la seminarul dedicat monitorizării cheltuielilor din publicitatea oudoor, care a avut loc în cadrul Digital Print&Sign. Este un feedback care nu (mai) trebuie ignorat de nicio companie implicată în acest domeniu, fie că este furnizor sau producător, companie multinațională sau independentă, și transmite un mesaj foarte clar: atâta vreme cât nu te faci auzit, nimeni nu te va întreba nimic.

Tags:

Leave a Comment