LOADING

Type to search

La Forumul Tipografic de la Budapesta Poligrafia românească s-a întrecut pe sine

Actualitate Default Evenimente

La Forumul Tipografic de la Budapesta Poligrafia românească s-a întrecut pe sine

admin nov. 6, 2010
Share

Între 14 și 15 octombrie, Budapesta a fost gazda celei de-a 5-a ediții a Forumului Tipografic din Balcani, un eveniment desfășurat sub înaltul patronaj al manroland, la care au răspuns invitației peste 200 de participanţi reprezentând industriile tipografice din 14 țări. Prin numeroasa delegație formată din aproape 40 de membri, industria tipografică din România a demonstrat că este nu doar un important jucător pe piața regională de profil, dar şi că are capacitatea de a fi unită în sprijinul unor obiective comune.

Alegerea locului de desfășurare pentru cea de-a 5-a ediție a Forumului la Budapesta, anunțată de către organizatori anul trecut la București, a surprins asistența, Ungaria nefăcând nicicum parte din Balcani. Astăzi însă, după evaluarea rezultatelor ediției din 2010 a evenimentului, Budapesta s-a demonstrat a fi o alegere perfectă, nu doar din punctul de vedere al organizării, ci și ca un real spațiu de confluență între culturile regionale. Beneficiind de un număr substanțial de participanți și, de ce nu, a unor însorite zile de toamnă, Forumul Tipografic și-a reînnoit statutul de cel mai important eveniment regional dedicat industriei tipografice.

Așa cum spune și titlul reportajului, industria tipografică românească s-a întrecut pe sine, reușind să aibă la Budapesta peste 40 de delegați, atât din partea Asociației Tipografilor „Transilvania“ (ATT) cât și din București. De altfel, ATT-ul a fost prezent la eveniment cu întreaga conducere, reprezentată de președintele Galoș, vicepreședintele Cosmin Pavel și directorul executiv Mirela Marica. Din delegație au mai făcut parte Dan Teodorescu (manroland România), Diana Sălăgean (Agressione Group), Cristian Hațegan și Andreea Agili (EuroTop Grafix), Remus Farcaș (Grup Transilvae), Karoly Racz (Prosystem Print), Marius Dinică (Digital Print Solutions), István Dávid și Diana Dávid (de la Disz Tipo și respectiv Sufitech) sau a reprezentantului tipografiei Master Print din Iași – ca să amintim doar o mică parte din reprezentanții români. Nu în ultimul rând, trebuie să salutăm prezența la forum a unei numeroase echipe de profesori și a unui elev de la Colegiul Tehnic din București, delegație condusă de Violeta Ciobanu, directorul școlii.

Din partea presei de specialitate din România, la Forum au dat curs invitației echipa Print Magazin (formată din subsemnatul și Relu Liciu), precum și Virgiliu Hodorogea de la revista Lumea Tiparului.

Un eveniment onorat de manroland prin însuși Prof. Gerd Finkbeiner, președintele companiei

Așa cum a fost anunțat de către organizatori în programul evenimentului, manroland a onorat cea de 5-a ediție a Forumului prin prezența domnului Prof. Gerd Finkbeiner, președintele Consiliului Executiv de Conducere al companiei, co-fondator și un acerb susținător al Forumului Tipografilor. Tot din delegația la vârf a manroland trebuie să mai amintim prezența domnului Thomas Hauser, vicepreședinte Corporate Marketing & Communications și ofițer de presă, precum și a domnului Gerhard W. Gocek, șeful manroland CEE.

De alfel, în debutul evenimentului, conducerea manroland și doamna Rossitza Velkova le-au oferit jurnaliștilor prezenți la Forum o foarte interesantă conferință de presă la care s-a răspuns fără ocolișuri la toate întrebările venite din partea presei de specialitate din Bulgaria, Grecia, România și Ungaria. Transcriptul integral al acestei conferințe de presă poate fi citit pe site-ul www.print-magazin.ro.

În același timp, la eveniment au mai participat invitați speciali de vârf din partea unor furnizori internaționali, dintre care o parte au susținut și câteva prezentări foarte intersante. Îi amintim aici pe: Roland Henn, Managing Director CEE, Müller Martini GmbH (un fin cunoscător al pieței tipografice din centrul și estul Europei), și Bernd Schopferer, Product and Marketing Manager, Müller Martini Druckmaschinen GmbH – care au susținut prezentarea „Etichetele și ambalajele flexibile – soluții de tipar în rolă“ sau Ulrich Bernhard, Sales & Marketing Manager, Europe, Middle East, South America, Leonhard KURZ Stiftung & Co.KG, care a vorbit despre „Poleirea la cald & Folia transferată la rece – Design și tendințe în industria de ambalaje“; (prezentare dublată de punerea la dispoziția participanților a unor cataloage de mostre extrem de interesante). Segmentul imprimării digitale a ieșit și el la rampă prin prezentarea susținută de Engelbert Stranegger, Director Business Development Inkjet Technology, Océ Printing Systems GmbH.

Gazdele reuniunii au inclus în programul sesiunii de prezentări și două expuneri a două companii maghiare: prezentarea susținută de domnii Tamás Gál, General manager, și Balogh Gábor, Sales and Marketing Manager, Béta-Roll Hengergumizó Zrt., cu tema „De la Roland Praktika la Lithoman – de la Adriatică to Marea Neagră – cu valurile de cauciuc Beta-Roll“ și spumoasa expunere care a încântat audiența, prezentată de Imre Lakatos, General Manager, InfoPress Group Hungary Zrt., cu tema „Inovațiile într-o tipografie pentru reviste, the Magazine Printing House”.

%newline%

De asemenea, la Forum a mai susținut prezentări: Ph.D. Yaroslav Uhryn din partea Academiei Tipografice din Ukraina, domnul Dr. Mladen Lovrecek, Secretar General al IARIGAI (International Association of Research Organizations for the Information, Media and Graphic Arts Industries) și Prof. Lidija Mandić din partea Facultății de Arte Grafice a Universității din Zagreb, Croația. Participanții la Forum au avut la dispoziție în foaierul de lângă sala de conferință un bogat spectru de cataloage și materiale de prezentare din partea producătorilor de profil și organizațiilor prezente la eveniment.

Ne facem datoria să amintim și faptul că, alături de manroland, alte câteva companii au susținut evenimentul de la Budapesta: co-sponsorii, Müller Martini GmbH, Océ Printing Systems GmbH și Leonhard KURZ Stiftung & Co.KG, sub-sponsorul UPM, și susținătorii: Agfa Graphics, Béta-Roll Hengergumizó Zrt., M-real, Weilburger Graphics GmbH și Sappi, ca și PrintCity Alliance și BD-Expo Kft., reprezentantul din Ungaria al Messe Düsseldorf (organizatorul Drupa).

Prima zi a Forumului s-a încheiat printr-o cină oferită la gazde, „dezbaterile“ mutânduși locul de desfășurare în barurile și restaurantele budapestane în care s-a combătut „probleme“ până târziu în noapte.

MoD Mapping Company: între datoria față de țară și industria de publicitate

În ultima zi a Forumului, pe 15 octombrie, organizatorii le-au oferit participanților o interesantă vizită la MoD Mapping Company, din Budapesta, o societate tipografică autonomă, aparținând Forțelor Armate ale Ungariei. Cu o istorie care pornește din anul 1919, tipografia este specializată în producția unui spectru foarte larg de hărți, atât militare cât și civile, dar și altor aplicații grafice precum materiale de promovare tipărite și vacuumate, destinate punctelor de vânzare. Utilată cu mașini de tipar manroland în 4 și 6 culori, respectiv în formate de 70×100 cm și 88×126 cm, tipografia are capacitatea să producă lucrări cartografice de un nivel calitativ premium. Capabilitățile tehnice, dintre care amintim posibilitatea de a tipări în format mare pe substraturi imprimabile plastice, echipamentele de vacuumare, și nu în ultimul rând, seriozitatea unui furnizor obișnuit cu „disciplina militară“, i-a permis tipografiei să atragă numeroase comenzi din industria publicitară maghiară – unele dintre lucrări fiind pentru celebre branduri internaționale. Gazdele, în fruntea cărora s-au aflat domnii László Németh, Managing Director al tipografiei și László Buga, director tehnic, au făcut vizita cu atât mai interesantă, participanților oferindu-li-se ocazia de a vizita Muzeul Tipografiei – o oglindă extrem de relevantă a istoriei cartografiei maghiare. La sfârșitul vizitei, participanții au primit din partea gazdelor o hartă în relief a Pământului.

Fără a fi lipsiți de modestie, trebuie să amintim că, și de această dată, delegația românească și-a demonstrat cu brio interesul pentru eveniment – românii însumând mai bine de jumătate din numărul total de vizitatori ai tipografiei maghiare.

Prin Budapesta în miez de toamnă

Pentru cei cărora momentul întoarcerii în țară le-a mai permis câteva ceasuri pentru a zăbovi prin capitala de pe malurile Dunării, vremea însorită le-a purtat pașii pe străzile cochete al Budapestei, prin parcuri ori, așa cum îi stă bine călătorului, pe la cumpărături. Celor care încă nu au avut prilejul de a vizita capitala Ungariei, nu putem să le spunem decât că merită să o facă, indiferent de anotimp, mai ales dacă vorbim de pub-urile în care gustoasa mâncarea ungurească, berea și vinul le vor vlăgui gurile și pântecele. Asta așa, spre a nu cădea în păcatul de a le pomeni pe focoasele urmașe ale lui Arpad și Atilla. Și pentru că am avut și ceva vreme să demontăm un mit, trebuie să vă spunem că la Budapesta ți se va răspunde nu doar în ungurește, ci în mai toate limbile de circulație internațională. Chiar și în română, așa cum ni s-a întâmplat cu doi șoferi de taxi cu care ne-am conversat. Așadar, până la ceasurile serii, când am purces spre aeroport, echipa Print Magazin împreună cu prietenii Remus Farcaș de la Grup Transilvae și Marius Dinică de la Digital Print Solutions au avut suficient timp pentru a se delecta cu o cafea sorbită în soarele toamnei și pentru a face o binemeritată plimbare pe dealul Bastionului.

În loc de concluzii

După cum spuneam în preambulul acestui reportaj, evenimentul patronat de manroland demonstrează nevoia comunității tipografice regionale de a comunica și a colabora, dincolo de granițele geografice. Dacă ne raportăm numai la România, acest fapt relevă și mai pregnant această nevoie. De altfel, ATT-ul, singura asociație profesională existentă în România, a reușit să-și mobilizeze un număr impresionant de membri la Budapesta, paradoxal, mai mulți decât cei care au participat la Forumul de anul trecut din București, realizat chiar de organizația clujeană.

Nota 10 pentru organizarea Forumului, coordonată de doamna Rossitza Velkova împreună cu manroland și pusă în practică de asociațiile profesionale PNYME-NYPSZ din Ungaria. Din acest punct de vedere, alegerea locului de desfășurare în Biblioteca Națională Széchényi, situată în fostul Palat Regal din districtul Buda, a fost mai mult decât inspirată. Din acest punct de vedere, evenimentul pus în scenă de colegii unguri într-un spațiu atât de grandios, a eclipsat întrucâtva ediția de anul trecut a Forumului organizat în București la Crowne Plazza.

La cea de-a cincea ediție, Forumul Tipografic al Balcanilor a reușit să convingă, în mare parte, comunitățile tipografilor reunite în jurul asociațiilor și federațiilor naționale, că este un eveniment pe cât de important pe atât de necesar. Există însă și minusuri, așa cum am putut afla de la o parte dintre participanți. Cea mai mare parte dintre reproșurile participanților sunt legate timpul prea lung acordat de organizatori prezentărilor – indiferent că le numim comerciale, tehnice sau de alt gen – în defavoarea timpului alocat schimbului de idei, experiențe, oferte sau pentru împărtășirea problemelor specifice pe care le au industriile tipografice din Balcani. O observație justificată, spunem și noi, dacă privim natura conceptului de „forum“ – un loc în care se dezbat probleme și se încearcă găsirea unor răspunsuri.

Opinia noastră este că într-un context precum cel actual, atât economic, dar mai ales de răscruce în evoluția tiparului ca mijloc de comunicare, evenimentul ar putea avea o rezonanță mai mare și se va bucura de aportul unui număr dublu de participanți individuali dacă manroland va face o mutare decisivă: cooptarea și altor furnizori germani de echipamente în organizarea Forumului. Poate părea de neconceput în primă instanță, însă, dacă analizăm problema în ansamblu. Trebuie să recunoaștem că există mulți tipografi dotați cu echipamentele celorlalți competitori germani și atașați respectivelor branduri, care nu-și găsesc rostul la un eveniment al manroland. În al doilea rând, acest demers ar fi posibil dacă considerăm că și ceilalți competitori germani sunt nevoiți să facă față acelorași probleme. Ar fi, cu siguranță, un eveniment, precum forumul economic de la Davos, în care câștigător va fi industria tipografică și, implicit, toți furnizorii de echipamente, consumabile și, cu precădere, tipografii.

Până în toamna anului viitor, când cea de-a 6-a ediție a Forumului va avea loc la Belgrad, Serbia, suntem siguri că există suficient timp pentru ca organizatorii să aducă îmbunătățiri substanțiale acestui eveniment. Felicitări încă o dată manroland, Rossitzei Velkova – coordonatorul Forumului – și nu în ultimul rând gazdelor maghiare.

Leave a Comment