LOADING

Type to search

Leasingul îşi închide porţile datornicilor

Analiza

Leasingul îşi închide porţile datornicilor

admin dec. 11, 2009
Share

Firmele de leasing s-au confruntat cu o creştere impresionantă a clienţilor cu restanţe în ultimul an, din cauza lipsei de lichidităţi care afectează marea majoritate a companiilor de producţie publicitară. Dacă până acum nu existau date oficiale cu privire la ponderea restanţelor în această piaţă, lucrurile se vor schimba începând cu 1 ianuarie 2010, când firmele de leasing vor raporta clienţii cu restanţe la Centrala Riscurilor Bancare (CRB) a BNR în speranţa de a reduce numărul rău-platnicilor. CRB conţine mai multe baze de date, dintre care cele mai importante sunt cele despre creditele restante şi despre creditele obţinute de către persoanele fizice şi juridice. Dar, spre deosebire de Biroul de Credit, unde sunt raportate toate creditele populaţiei, la CRB sunt înregistrate doar împrumuturile mai mari de 20.000 de lei.

Prin consultarea bazei de date CRB, firmele de leasing vor avea posibilitatea de a urmări datoriile clienţilor lor şi comportamentul de plată al acestora, iar clienţii cu întârzieri vor figura în această bază de date pentru o perioadă de 7 ani.

Astfel, se preconizează că numărul persoanelor acceptate pentru achiziţiile în leasing va scădea anul viitor, odată cu aplicarea noilor norme BNR, clienţii fiind obligaţi să menţioneze în declaraţiile lor dacă au datorii mari la alte bănci sau dacă sunt semnatarii altor contracte de leasing.

În timp ce această situaţie pare complet favorabilă pentru bănci şi societăţile de leasing, nu acelaşi lucru se poate spune despre firmele de producţie publicitară, care sunt obligate să-şi achiziţioneze echipamentele de imprimare digitală de format mare în leasing, din cauza preţurilor ridicate ale acestora. Dacă acestea au deja credite în derulare, se vor împrumuta mai greu de la companiile de leasing. Segmentul local al leasingului este deja puternic înfrânat de gradul înalt de fiscalitate şi taxarea notarială, iar această nouă normă impusă de BNR nu face altceva decât să sporească reţinerile companilor de producţie publicitară în privinţa acestui aspect.

O alternativă pentru creditele bancare sau leasingurile contractate de către companiile de producţie publicitară ar fi sistemele de finanţare oferite de producători şi distribuitori, dar, din păcate, pe piaţa românească se practică mai degrabă sistemele de buy-back care să sprijine finanțarea pe care o acordă băncile sau firmele de leasing.

Tags:

Leave a Comment