LOADING

Type to search

Noi dezbateri privind amplasarea publicității stradale

Analiza Interviu

Noi dezbateri privind amplasarea publicității stradale

admin sept. 17, 2010
Share

Dezbaterile care privesc o serie de reglementări drastice ale afișajului publicității stradale se reiau la un nivel mai înalt: nu mai au loc între firmele de închiriere de spații media și consilierii Municipiului București, ci între aceste firme și Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului (MDRT).

Un proiect de hotărâre de guvern care ar urma să intre în vigoare pe 31 decembrie 2010 prevede faptul că panourile publicitare și mesh-urile trebuie să dispară de pe fațada blocurilor din marile orașe, din parcuri, din intersecții, dar mai ales de pe fațadele clădirilor-monument. Acest proiect este elaborat de specialiști ai Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului.

Dacă va intra în vigoare, primăriile vor fi nevoite să delimiteze în orașe două tipuri de zone, denumite în textul proiectului “zone pentru publicitate restrânsă” și “zone pentru publicitate lărgită”.

Restricțiile vor apărea în zonele pentru publicitate restrânsă. Aici se va permite amplasarea numai a anumitor tipuri de suporturi publicitare. În categoria zonelor pentru publicitate restrânsă se pot încadra zone construite protejate, centre istorice, zone de protecţie a monumentelor istorice, monumente ale naturii, zone de protecţie a obiectivelor cu valoare arhitecturală sau ambientală mare.

Ce prevede proiectul de hotărâre de guvern

Pentru clădirile monument, proiectul prevede limitări foarte severe. De pe acestea ar urma să dispară nu doar panourile publicitare și mesh-urile, ci și bannerele, inscripțiile realizate din autocolant, prismele și casetele mixte de firmă și reclamă. „Mesh-urile (plasele publicitare) pot fi amplasate în zonele de publicitate restrânsă doar în situaţia în care protejează domeniul public la efectuarea lucrărilor de consolidare sau restaurare şi reproduc imaginea construcţiei după consolidare, iar eventualele texte de publicitate comercială vor ocupa cel mult 10% din suprafaţa totală a acestora”, se specifică în proiect.
Nu se va putea afișa publicitate decât la o distanță de 100 m față de școli sau lăcașe de cult.

Publicitatea va fi complet interzisă în parcuri și rezervații naturale și pe clădirile instituțiilor publice. Vor fi interzise panourile pe pereții pasajelor rutiere sau în intersecții, pentru că pot obstrucționa semafoarele sau indicatoarele rutiere. De asemenea, nu se va mai permite amplasarea de reclame pe ferestrele blocurilor de locatari.

Inițiatorii proiectului propun amenzi foarte mari pentru cei care ar încerca să se abată de la aceste prevederi. Cei care vor monta reclame, panouri, mesh-uri sau bannere fără autorizație sau cei care nu vor respecta limitele impuse de autoritățile locale vor primi amenzi între 30.000 și 100.000 de lei. De asemenea, inscripționarea ilegală cu autocolant a vitrinelor, a zidurilor sau a porților de acces ar urma să fie sancționată cu sume între 15.000 și 30.000 de lei. Rămâne de văzut dacă acest proiect va ajunge în cele din urmă lege, în condițiile în care firmele de închiriere de spații media vor face, cu siguranță, lobby pentru respingerea acestuia.

Ce prevăd regulamentele de publicitate ale câtorva municipii din țară

București. Ideile din proiectul MDRT se regăsesc parțial în prevederile unui regulament de publicitate stradală a Municipiului București, pe marginea căruia se dezbate de un an și jumătate. S-au organizat mai multe dezbateri publice pe această temă. De asemenea, regulamentul a fost discutat într-o ședință a Consiliului General, dar, până în prezent, nu s-a concretizat nimic.

Timișoara. O parte din prevederile incluse în noul proiect apar în regulamentul pentru amplasarea publicității stradale din Timișoara, adoptat în 2003 și modificat anul trecut. Pentru afișarea de publicitate pe clădirile monument istoric este necesară obținerea unui aviz de la Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Naţional. Pe clădirile istorice în renovare este permisă postarea de mesh-uri care să fie imprimate fie cu o imagine ce reprezintă fațada clădirii după renovare, fie cu una ce înfățișează fațada clădirii cum era înainte de începerea lucrărilor. În partea de jos a acestui mesh se poate găsi un text publicitar de mici dimensiuni.

Sibiu. În Sibiu, administrația locală a impus, încă din 2002, reguli severe pe această temă, vizând clădirile monument. În centrul istoric al orașului este interzis orice tip de publicitate. Nerespectările regulamentului ar duce pentru firmele care închiriază spațiu outdoor la rezilierea contractului de asociere în participațiune încheiat cu administrația locală, contract care se reînnoiește o dată la șase luni. Numai în timpul campaniilor electorale este permisă afișarea de mesh-uri pe clădirile din zona istorică, dar în prima săptămână de după încheierea alegerilor este obligatorie strângerea lor.

Tags:

Leave a Comment