LOADING

Type to search

Piața cernelurilor, activată dinspre Bulgaria

Analiza Print digital Tehnic

Piața cernelurilor, activată dinspre Bulgaria

admin mart. 10, 2012
Share

Accentul în industria imprimării de format mare se pune prioritar pe noutatea echipamentelor, pe tehnologiile încorporate sau caracteristicile inovatoare ale acestora. În agitaţia provocată de lansări şi inovaţii, uneori, rolul cernelurilor cade pe locul doi. Totuși, interesul există și se manifestă foarte viu, chiar și în zone de lume ce ar părea mai puțin predispuse să genereze mișcări cu țintire globală. Procesul de imprimare pentru industria de format mare a fost revizuit şi actualizat constant în ultimii ani, atât din punct de vedere al vitezei, tehnologiilor, cât şi în ceea ce privește elemente secundare care cereau îmbunătăţiri, cum ar fi evaporarea solvenţilor. Pentru a reduce nivelul de toxicitate al cernelurilor pe bază de solvenţi, producătorii din industrie au recurs la schimbarea compoziţiei. Pentru ca cerneala să adere pe suprafețe specifice, de exemplu pe cele care au în compoziție polimeri, precum suporturile din PVC folosite frecvent în industria publicitară, se adaugă un solvent organic numit cyclohexanonă. În funcţie de nuanţa aleasă, cernelii colorate i se mai adaugă: magenta – rezultată din colorant reactiv roșu 23 întâlnit și în compoziția lentilelor de contact, albastru 199 și galben – un colorant acid foarte toxic, cunoscut și sub numele de tartrazină. În sfârșit, pentru diminuarea tensiunii reacției dintre apă și coloranți, se utilizează diol de acetilenă etoxilată – cunoscut și ca substanță tensioactivă. Cerneala pe bază de apă, folosită cu precădere la imprimantele pentru birou, oferă cea mai vastă gamă de culori, însă necesită laminare atât pentru aplicaţiile publicitare indoor, cât și pentru cele outdoor. Din acest motiv, în marea lor majoritate, printurile din industria publicitară sunt obţinute cu ajutorul cernelurilor pe bază de solvenţi sau a celor UV. Cernelurile pe bază de eco-solvenţi au un miros subtil sau absent şi nu conţin ingrediente dăunătoare, precum cyclohexanonul. Cele pe bază de solvent sau solvent real au un miros puternic, însă oferă posibilitatea imprimării pe o varietate de substraturi, chiar şi pe anumite tipuri de vinil mai ieftine. În cadrul procesului de imprimare cu cerneluri pe bază de solvent într-un mediu indoor este necesară instalarea unui sistem puternic de ventilaţie.

Competiţie strânsă pe piaţa cernelurilor

Cernelurile OEM (Original Equipment Manufacturer), compatibile cu imprimantele originale, au un preţ ridicat, ceea ce-i determină pe proprietarii centrelor de imprimare să apeleze la produse alternative, cu preţ redus. În industria publicitară, furnizorii de print nu au încă un comportament bine conturat în ceea ce priveşte utilizarea cernelurilor. Mulţi dintre cei care îşi achiziţionează un echipament large format apelează la cernelurile originale doar pe durata perioadei de garanţie a sistemului de imprimare, apoi se reorientează către produse alternative de pe piaţa europeană sau cea chineză. Piaţa producătorilor de cerneală este dominată de companii cu renume ca Triangle, Bordeaux, Sun Chemical, Van Son, Staedtler, AT Inks sau Sun Inks, dar şi o serie de companii de pe piaţa chineză. Photojet este o companie localizată în Bulgaria, care a demarat producţia de cerneluri în anul 2006, când o echipă de chimişti şi economişti a început să lucreze pentru dezvoltarea unor cerneluri pe bază de solvent. Compania produce în prezent cerneluri pentru industria de format mare, atât din gama celor pe bază de apă, cât şi pe bază de solvenţi sau eco-solvenţi. Dacă cei mai experimentaţi producători au în portofoliul de produse două sau trei tipuri de cerneluri eco, care ar putea fi rata de succes a unui producător european de talie mică? Producătorul bulgar de cerneluri Photojet afirmă că soluţiile eco nu au avut succes în rândul pieţelor europene. “Am început producţia unor cerneluri bio, în 2008, însă clienţii noştri nu le-au acceptat. Argumentul nostru a fost sănătatea angajaţilor care inhalează vaporii toxici, însă răspunsul lor dezinvolt – „nu contează” – ne-a determinat să oprim producţia pentru acest produs. Oamenii nu cumpără soluţii bio”, afirmă preşedintele Photojet, Martin Gaydarov. Potrivit reprezentanţilor companiei, produsele Photojet sunt distribuite în ţările europene, prin intermediul unor furnizori locali. În România, cernelurile Photojet, printre care şi cea fără miros, sunt distribuite de firma Compass. Reprezentantul Compass afirmă că standardele cernelii produse de Photojet garantează (în condiţiile Europei Centrale) o rezistenţă la lumină de peste doi ani. Asta înseamnă că nu vor exista pierderi substanţiale de culoare atunci când se folosesc cernelurile Photojet pe media destinată imprimării cu cerneală solvent sau ecosolvent. “Toţi pigmenţii folosiţi pentru obţinerea cernelurilor direct solvent sau eco-solvent provin de la companii din Europa sau SUA, certificate TUV sau SGS, ceea ce asigură o rezistenţă la radiaţia UV de 7-8, din maximum 8 pe scala Blue Wool”, argumentează directorul general Compass, Dan Pană. Implementată de Asociaţia Americană a Chimiştilor şi Specialiştilor în Culoare (AATC ), scala Blue Wool măsoară şi calibrează gradul de permanenţă al pigmenţilor din cerneluri. Iniţial, acest standard a fost dezvoltat pentru industria textilelor, dar a fost adoptat recent şi de industria de imprimare, ca măsură de cercetare a gradului de decolorare a pigmenţilor. Producătorii de cerneluri care realizează testele conform acestei scale promovează produsele în conformitate cu standardul ISO Blue Wool, care să ateste calitatea pigmenţilor utilizaţi în producţia cernelurilor.

Din Bulgaria către lumea întreagă

Strategia de distribuţie a Photojet, la nivel mondial, implică parteneriate cu furnizori strategici în ţări din Europa, America de Nord şi America de Sud sau Africa. “În general, avem câte un singur furnizor în ţările de distribuţie, însă mulţi dintre ei exportă produsele noastre şi în alte state. Spre exemplu, furnizorul din Canada vinde produsele noastre pe pieţele din America de Sud, iar anumiţi furnizori din Europa exportă produsele noastre în Thailanda”, declară Martin Gaydarov. În ceea ce priveşte piaţa de distribuţie din România, Photojet a încercat să încheie parteneriate şi cu alţi furnizori locali, printre care Avantgarde şi Big Print, însă acţiunea a eşuat. În prezent, Compass distribuie în România cerneala Photojet pe bază de eco-solvent, fără miros, la preţul de 29.90 euro/litru. “Cerneala Photojet este prietenoasă cu mediul, nu miroase absolut deloc, se usucă rapid şi, cel mai important, este rezistentă la zgâriere. Desigur, putem spune că este şi cea mai accesibilă. Avem zeci de clienţi care pot confirma acest fapt”, declară managerul Compass. Compania Photojet doreşte să extindă parteneriatul cu furnizorul român, pentru distribuţia unei game vaste de produse din portofoliul propriu. “Dorim să distribuim pe piaţa din România şi alte produse din gama noastră, însă vom discuta aceste detalii cu partenerul nostru, pentru a stabili strategia de acces pentru pieţele targetate. În plus, suntem în faza de dezvoltare a unui nou produs, cerneala dye pentru procesul de sublimare”, spune preşedintele Photojet. În prezent, cernelurile produse de firma bulgară sunt compatibile cu echipamentele de imprimare care utilizează capete Seiko sau Konica Minolta (Seiko Colorpainter, HP 8000, HP 9000, HP 10000, Infinity, Chalenger, Echo etc.), Xaar 126, Xaar 128, Xaar 382 Proton, Spectra 128 Skywalker sau Spectra 256 Nova ori Epson DX4 (Mimaki JV3 / JV4 / JV 2II, Roland Soljet / VersaCAMM / Hifijet, Mutoh RockHopper I / II / III, Mutoh Spitfire / Blizzard, Mutoh Falcon I II) şi Epson DX5 (Mimaki JV33, Mutoh Valuejet, Roland AJ, VersaArt, Soljet PRO etc.).

Compuşii volatili toxici puşi la zid

Riscurile folosirii cernelurilor pe bază de solvent în spaţii închise sunt majore. Evaporarea solventului în spaţii închise poate cauza numeroase probleme, iar în lipsa unei ventilări puternice, cei care supervizează procesul de imprimare pot dezvolta probleme grave de sănătate. Mascarea, diminuarea sau eliminarea compuşilor VOC, fac obiectul artificiilor strategice de diferențiere în zona producătorilor. Cernelurile pe bază de solvent disponibile pe piaţa imprimării de format mare poartă acum denumiri şi în funcţie de gradul de toxicitate pe care îl au: cerneluri pe bază de solvenţi eco, mild, hard, bio sau low. Producătorii de cerneluri s-au orientat către dezvoltarea unor cerneluri cu o compoziţie cât mai redusă de solvent, pentru a reduce riscurile la care sunt expuşi angajaţii centrelor de imprimare. Noua ordine din industria imprimării dictează şi orientarea cumpărătorilor către cerneluri mai puţin toxice, în detrimentul celor pe bază de solvent, care pierd teren în faţa celor de tip mild- sau eco-solvent.
Potrivit unui studiu realizat de IT Strategies, estimările privind cantitatea de cerneluri pe bază de solvenţi agresivi vândută la nivel mondial prevăd o scădere de 18% faţă de anul precedent, când volumul comercializat era de 3.535.898 litri. Acelaşi studiu prevedea, pentru 2011, o creştere cu 17% a volumului de cerneluri pe bază de eco-solvenţi, faţă de cei 3.117.811 litri vânduţi în 2010.
“Cele mai vândute produse din gama distribuită de noi sunt cele pe bază de solvent (eco sau mild), însă dacă ne referim la cele mai mari cantităţi furnizate, acestea sunt cernelurile UV sau pe bază de solvent real”- Dan Cătăneţ, director de vânzări al furnizorului local Mons Medius.
Piaţa se orientează către cerneluri pe bază de eco-solvenţi, pentru a se adapta bunului mers al proceselor de imprimare în spaţii închise, fără a fi necesar un sistem de ventilaţie puternic. Photojet a dezvoltat cereneala eco-solvent, fără miros, pentru a se alinia cerinţelor pieţei. De asemenea, o altă companie autohtonă Macro International, furnizor al cernelurilor Bordeux, înregistrează vânzări semnificative pentru soluţiile pe bază de mild- şi eco-solvent, dar şi pentru cernelurile cu polimerizare UV. Pentru a supravieţui pe o piaţă atât de competitivă precum cea a producţiei de cerneluri, jucătorii din industrie sunt nevoiţi să se adapteze la noile cerinţe şi trenduri, începând de la veriga cea mai mică a reţelei şi până la companiile mari. Photojet, producător de talie medie, îşi menţine poziţia prin inovaţii, dar şi cu ajutorul partenerilor din reţeaua de distribuţie. Preţul sau proximitatea spaţială sunt elemente care deţin o pondere mică în strategia Photojet. Producătorul mizează pe compoziţia optimă a cernelii, pentru a satisface cerinţele acelei părți a pieţei cernelurilor pentru care mixul de substanţe este mai important decât performanțele de culoare și rezistență. ]]>

Tags:

3 Comments

  1. Bogdan mart. 13, 2012

    eco-solventii se refera nu la „ecologic”, ci la „economic”; iar vremea lor a trecut, nicidecum piata nu se orienteaza catre ei… trendul pietei este cerneala latex, promovata de HP initial, preluata deja de Mimaki, cu Canon si altii in pregatiri probabil…

  2. dan apr. 25, 2012

    Cand pe piata sunt imbecili care printeaza cu 2-3 euro mp,nu cred ca vremea solventilor si a eco-solventilor a trecut. Cerneala latex are un pret de 2,5 euro/mp la care se adauga materialul de print, leasing, salarii, chirii,curent taxe si impozite plus, lucru pe care toti il ignora, piese de rezerva, consumabile, profile etc.
    Si ar trebui sa ai si un profit , nu ? ca munca patriotica se facea in comunism !
    In clipa cand piata ajunge pe la 8-10 euro/mp, poate mai discutam.Dar, tare ma tem ca marii consumatorii de outdoor sunt cei care dicteaza preturile pe o piata in care niste pigmei fara caracter nu stiu sa spuna decat „Da, sefu’. Am inteles sefu’. Gratis sefu’ „.

  3. Bogdan mai 2, 2012

    pretul in outdoor nu va creste, s-a dus… in rest ai dreptate, dar important nu este cit te costa mp, ci ce aplicatii imprimi si cu cit poti vinde pe o anumita piata; sa faci ceea ce altii nu pot (inca) face si sa ai un avantaj competitiv si comparativ; sa schimbi aplicatiile si clientii tinta; in outdoor solutiile corecte azi nu sint sa cumperi ce are toata lumea si sa speri ca le vei lua felia de tort altora care pot tipari la fel de ieftin sau mai ieftin; se poate imprima si sub 0,7eur (cu tot cu cerneala, materialul de print, leasing, salarii, chirii, curent, piese de rezerva, consumabile, profile etc.), dar cu investitii initiale mari, pe care cineva le va face curind si brusc peisajul se va schimba (din rau in mai rau pentru multi producatori din pacate); piata de volum mare este azi fragila si deschisa la preluare; cu investitii initiale mici insa, pietele de nisa, cu volume reduse, dar valoare adaugata mare sint inca libere si neexplorate (decoratiuni, amenajari, etc); e doar o problema de viziune si de decizie unde sa te pozitionezi, cert este ca a cumpara azi tot ce au cumparat altii ieri si sa speri rezultate bune, nu are sens economic deloc; e aceeasi problema aici ca si in imprimarea digitala din coala; daca tintesti doar pretul din offset, nu faci mare lucru, daca folosesti avantajele competitive din digital insa (timp scurt de livrare, date variabile, tiraje flexibile, reprinturi, personalizari, versionare) atunci ai succes

Leave a Comment