LOADING

Type to search

Piața s-a contractat atât de mult, încât se lucrează în limita amortizării echipamentelor

Interviu

Piața s-a contractat atât de mult, încât se lucrează în limita amortizării echipamentelor

admin mart. 17, 2015
Share

Luigi Brașoveanu, directorul general al Edith Media din Brașov, face schița unei piețe locale care se remarcă prin numărul cel mai mare de echipamente CNC din România și expune care sunt proiectele de viitor cu cele mai recente investiții: imprimanta flatbed HP Scitex FB700 și router-ul Esko XN44

Care sunt primele experiențe pe care le-ați avut cu echipamentele de producție publicitară?
În 2005-2006 am achiziționat de la un furnizor de echipamente o imprimantă de format mare și un router. Există o diferență substanțială între furnizori și producători. Furnizorii sunt, în ultimă instanță, negustori. După ce am luat cele două utilaje, a trebuit să descoperim singuri toate procesele. Cel mai interesant a fost când au adus imprimanta – am întrebat cu ce să încep și mi s-a răspuns: “păi, vă trebuie profile de culoare”. Aceste profile costau în jur de 100 de euro și trebuia să facem profil pentru fiecare material, regim de lucru, proces, etc. La un calcul simplu ajunsesem la sume extrem de mari necesare pentru profile, prin urmare nu le-am achiziționat. Am imprimat, dar foarte puțin pe mașina respectivă. Nu i-am schimbat nici capetele, mi s-a părut că nu era firesc să investesc atât de mulți bani pentru ceva ce nu foloseam. Făceam mai mult tipar, producție, făceam grafică și montaj. Lucrările de print de format mare erau externalizate în acel moment. Imprimanta nu a fost neapărat ceva necesar, ci mai mult o oportunitate bazată pe o finanțare nerambursabilă. În 2009 am cumparat un printer chinezesc pentu outdoor și un EPSON 11880 de calitate foto pentru indoor. In anul urmator am luat un HP Latex, ocazie cu care am intrat in contact cu Grup Transilvae. Atunci am înțeles ce înseamnă un printer de calitate și suport tehnic profesional. Printerul a fost instalat cu toate profilele de culoare necesare și cu promisiunea că, oricand am nevoie de un profil de culoare nou, îl vor face gratis chiar dacă materialul e cumpărat de la alți furnizori.

Credeți că este vina furnizorului?
Nu, nu vreau să spun asta. Cred că este vorba de o chimie care se stabilește între client și furnizor, iar în final se creează un echilibru între așteptările unuia și răspunsurile celuilalt, care îi mulțumește pe amândoi. Oricare dintre furnizorii de echipamente are, cu siguranță, și clienți mulțumiți, și clienți nemulțumiți. Un client nemulțumit se va duce la un alt furnizor, chiar dacă știe că și acesta are, la rândul sau, proprii săi clienți nemulțumiți. Sunt momente în care lucrurile se leagă și altele în care nu poți stabili relații de lungă durată. Cel mai important lucru în relatia cu un furnizor, atât la echipamente cât și la materiale, este, după părerea mea, suportul tehnic pe care acesta îl poate asigura pe termen lung.

Care a fost soluția de finanțare aleasă?
Sunt deja la cea de-a treia experiență de achiziție prin fonduri europene și una prin intermediul unor fonduri guvernamentale. În total sunt patru astfel de momente în istoricul firmei. Anul acesta am cumpărat un HP Scitex FB 700 și un Esko Kongsberg XN44, o masă verticală de tăiat placi și o imprimantă digitală Konica Minolta.

Recentele achiziții reprezintă un pas înainte față de echipametele pe care le aveați înainte. S-a schimbat ceva în lucrările pe care le aveați? Ați simți nevoie de a acoperi o cerere nouă?
Cererea exista, doar că încercam să o rezolvăm cu dotările pe care le aveam atunci. Înainte livram materiale rigide imprimate, dar cașeram autocolantul pe plăci. Acum, printand direct pe placi, procesul este mai rapid si costurile cu materialele mai mici. Au apărut și categorii noi de lucrări, datorită posibilității de a printa și procesa materiale noi cum ar fi cartonul. Acum printăm pe aproape orice fel de material (pvc,lemn, stiplex, aluminiu etc.).Ca exemplu de cerere nouă, avem un client, care produce tablouri fotoluminiscente, pentru care facem printul și tăierea.

Care sunt aplicațiile cele mai folosite? Aveți probleme în implementarea lor?
În principal facem print și routare pe diverse suporturi pentru magazine . Noi lucrăm în principal pentru piața locală și asta înseamnă multe modele, dar în cantități relativ mici. Producem standuri de prezentare a produselor și suporți de expunere din diverse materiale, iar acum, cu noua masă de tăiere, vom putea face astfel de repere și din carton, și asta va însemna prețuri mai mici. Acum suntem în perioada în care descoperim ce poate să facă masa de taiere în plus față de un router. O bună parte dintre procese sunt deja cunoscute, altfel ar fi fost greu să găsim un om calificat pentru astfel de aplicații. Nici nu există locuri în care să trimiți la specializare un om. Cei care instalează echipamentul stau două, trei sau patru zile și îți arată cum funcționează și cum să te ferești de necazuri, dar trebuie să treacă ceva timp până ajungi să stăpânești lucrurile. Furnizorul de echipamente te poate ajuta doar până la un punct, mai departe depinde de operator.

V-ați propus o anumită perioadă de amortizare a acestei investiții?
În mod normal imprimantele ar trebui să se amortizeze în 3 ani, iar echipamentele de tăiere în 5 ani. Sigur, până la urmă totul depinde de cum va evolua piața. În ultimii 2 ani s-au facut multe investiții în print și procesare de print, majoritatea prin proiecte europene, și probabil prețurile vor scădea. Cu toate acestea, sunt optimist în ceea ce privește viitorul, pentru că, în zonă, vin, în continuare, investitori străini importanți.

În momentul de față, toate aplicațiile realizate cu echipamentele de format mare vă aduc venituri în plus față de celelalte servicii de tipar?
Acum acesta este motorul principal al afacerii. În 2009-2010 s-a înclinat balanța spre acest tip de aplicații. Piața de tipar offset a avut mult de suferit in ultimii ani și cred că fenomenul este ireversibil, avand în vedere viteza cu care crește promovarea on-line și tiparul digital. Principalul motiv este că piața s-a contractat atât de mult, încât se lucrează în limita amortizării echipamentelor. Același fenomen se întâmplă în printul outdoor de mari dimensiuni, unde prețurile sunt, după cum se știe, foarte mici.

Realizați și ambalaje de serie mică?
Acum începem. Dar așteptările sunt mari pentru zona asta, mai ales pentru masa de taiere, pentru că ea poate procesa materiale imprimate prin oricare dintre tehnologii ( UV, latex, offset).

De ce ați ales Esko și nu ați mers pe o altă variantă?
Având în vedere că achiziția s-a facut prin licitație publică, nu se poate spune că am ales în mod special ESKO. Prin proiect am alocat un buget acestei achiziții și licitația a fost câștigată cu acest echipament. Acest lucru m-a bucurat și pentru faptul că service-ul este asigurat de Grup Transilvae, care se ocupă și de imprimantele latex și UV pe care le avem. În perioada de documentare pentru proiect am vazut la lucru, în tandem, imprimanta UV HP Scitex FB 700 și masa de tăiere Esko Kongsberg, și modul în care lucrau m-a convins că este varianta cea mai potrivită pentru noi.

Tags:

Leave a Comment