LOADING

Type to search

,,Plătit pentru a conduce” – concept nou pe piaţa românească de publicitate

Analiza Interviu

,,Plătit pentru a conduce” – concept nou pe piaţa românească de publicitate

admin oct. 19, 2010
Share

Piaţa de publicitate actuală este extrem de fragmentată, iar consumatorul a devenit mult mai selectiv în alegerile pe care le face, de aceea mai degrabă publicitatea care se detaşează de tradiţional şi care este foarte bine targetată va reuşi să-l ,,dezmorţească” pe consumator. În această tendință se încadrează carvertising-ul, ce folosește ca suport de comunicare mașinile oamenilor obișnuiți.

Maşina personală domină peisajul rutier mai mult decât în orice altă perioadă a istoriei, iar timpul petrecut în trafic a crescut exponenţial. De această realitate se folosesc companiile în încercarea de a atrage cât mai mulţi clienţi şi de a-şi face cunoscute brandurile. Un număr însemnat de companii consideră că mesajele promoţionale expuse de-a lungul drumurilor intens circulate au un impact mai mare asupra persoanelor ce trafichează aceste zone, iar mesajele ajung la un număr mult mai mare de persoane. Însă, odată cu limitarea spaţiilor pentru reclamă, a apărut nevoia unui nou suport de promovare, iar o soluţie poate fi publicitatea pe maşini.

Pe plan internaţional, încă din anii ’70 se pusese în practică această metodă, însă panourile şi machetele produselor montate pe maşini ocupau spaţiu, ceea ce a limitat extinderea acestui concept. Apariţia foliilor de colantare a reprezentat soluţia ideală pentru companiile care doresc campanii de promovare unice, colantarea automobilelor reprezentând o modalitate rentabilă de a-şi face brandul cunoscut. A fost o perioadă în care acest gen de campanii s-au rezumat strict la colantarea flotei proprii de automobile, însă practica s-a dovedit costisitoare şi nu întotdeauna eficientă. Automobilele companiei circulă pe aceleaşi rute, iar numărul celor care iau contact cu imaginea pe care o promovează este limitat.
Din acest punct a fost necesară o regândire a strategiei – închirierea de spaţii publicitare pe automobile private care parcurg distanţe şi rute ce se încadrează în ,,ţintele” companiei.

Astfel, în anii ’90, când publicitatea stradală era aproape de capacitatea maximă, conceptul ,,plătit pentru a conduce” a câştigat popularitate.

România a intrat recent în acest circuit, Carmedia fiind una dintre firmele care implementează carvertising-ul, concept ce presupune campanii de promovare ce folosesc aproape toată gama de autovehicule destinate persoanelor fizice.

,,Propunem companiilor acest mod de promovare pentru că maşina este cel mai dinamic şi de impact suport şi cel putin din aceste considerente nici un mesaj nu poate trece neobservat, fie că discutăm despre pietoni sau despre ceilalţi participanţi la trafic”, a declarat Maxim Porte, director Carmedia.

,,Pentru fiecare şofer proprietar al unui autoturism în stare bună venim cu un contract care îi permite să aibă un venit lunar mai mare cu cel puţin 300 de lei dacă este dispus să participe la campaniile noastre, fără să plătească în avans şi fără să îşi schimbe rutele pe care le parcurg zilnic. Credem că un astfel de sprijin financiar este binevenit în această perioadă dificilă, însă trebuie ştiut că selectăm şoferii şi în funcţie de rutele pe care le parcurg în mod obişnuit, dar şi în funcţie de cerinţele clienţilor.’’

Avantajul publicităţii pe masini este, în primul rând, optimizarea costurilor pentru campaniile publicitare. „În acest caz, putem spune că intrarea Carmedia pe piaţă în această perioadă este de bun augur, în condiţiile în care piaţa este în declin, iar bugetele pentru campaniile de carvertising rămân extrem de competitive. Totuşi, în privinţa dezvoltării afacerii în România raportat la piaţa internaţională, este evident că nu putem face pronosticuri. Să nu uităm că acest concept este relativ nou în România şi că aici mentalităţile sunt complet diferite faţă de cele din Franţa, Canada sau SUA, unde carvertising-ul este prezent deja de ani buni. Există însă timp pentru redresare,” a completat Porte.

Cum funcţionează conceptul de carvertising
Un venit suplimentar este întotdeauna binevenit, iar obţinerea acestuia prin simpla aplicare pe maşina personală a unei folii autocolante sau magnetice este o soluţie de luat în seamă.
Pe plan internaţional, conceptul este foarte dezvoltat, existând motoare de căutare dedicate exclusiv găsirii firmelor ce oferă astfel de servicii în diverse zone. La o simplă căutare pe internet se returnează numeroase rezultate cu firme specializate în acest domeniu.
Există companii care se ocupă doar de crearea bazelor de date cu mașinile eligibile, pe care le furnizează apoi firmelor de publicitate. Cele mai multe astfel de companii se găsesc în SUA, Marea Britanie, Franţa, Canada şi Spania.
Condiţia esenţială este ca șoferii să fie dispuși să-și colanteze maşina cu diferite mesaje promoţionale şi să conducă pe traseul obişnuit.

Fiecare site precizează numărul minim de kilometri pe care maşina ar trebui să-i parcurgă într-o lună pentru a fi eligibilă. Ideal este să parcurgă o distanţă cât mai mare şi în zone cu trafic intens, să utilizeze parcări aglomerate sau să participe la evenimente unde mesajul expus pe maşină să fie vizibil unui număr cât mai mare de persoane.

Datele sunt păstrate în baza de date a firmei, iar în momentul contractării unei noi campanii sunt selecţionate autovehiculele care se încadrează în specificaţiile companiei plătitoare.
Companiile aleg mașinile în baza itinerariului pe care acestea îl parcurg, în funcție de cât de traficate sunt zonele în care venitul poate varia de la câteva zeci de euro la sute de euro, în funcţie de amploarea campaniei şi de traseele parcurse de autoturism.
Preţul plătit proprietarului variază în funcţie de perioadă, dacă maşina este colantată parţial sau integral şi de distanţa/traseul pe care autoturismul o parcurge.

Indicatori de performanţă
Acest gen de promovare oferă avantajul unei monitorizări stricte a parametrilor care vor permite companiilor să identifice reuşita unei campanii derulate. Datorită sistemelor de monitorizare GPS instalate pe autoturismele implicate în campanie, compania are acces zilnic la date/video privind traseele parcurse şi zonele unde acestea au staţionat.

Conform declaraţiilor d-lui Maxim Porte, indicatorii de performanţă se pot contopi cu indicatorii care arată eficienţa oricărei campanii publicitare, indiferent de suportul folosit: raportul între cost şi profit. Mai exact, cât s-a investit şi cât s-a obţinut peste cât s-a investit graţie promovării, iar acest lucru se reflectă în evoluţia vânzărilor.

Tags:

Leave a Comment