LOADING

Type to search

Prefer să avem o cifră de afaceri mică, dar cu o rată a profitului mare

Interviu

Prefer să avem o cifră de afaceri mică, dar cu o rată a profitului mare

admin iul. 8, 2008
Share

Cristophe Benzimra a venit în România în urmã cu 14 ani şi a înfiinţat Plexirom, o companie care, la data înfiinţãrii, avea trei angajaţi. Recunoaşte cã România a fost mediul ideal pentru a oferi o dimensiune europeanã afacerii şi cã, dacã ar fi rãmas în Franţa, ar fi condus un atelier de producţie publicitarã similar cu al tatãlui sãu, având nu mai mult de 15 colaboratori. Fidel principiului cã afacerile se fac pentru a câştiga bani şi nu imagine sau renume, Benzimra a adus Plexirom pe primul loc în Europa în domeniul producţiei de posm şi display-uri din materiale plastice, înregistând o cifrã de afaceri de 5,5 milioane euro şi un profit brut de 1,5 milioane euro în 2006.

Cât din cifra de afaceri a Plexirom se datorează distribuției/producției?
Iniţial, producţia era orientată în totalitate către export, iar activitatea de distribuţie acoperea doar teritoriul României. Pe măsură ce graniţele economice au căzut, majoritatea clienţilor noştri fiind reprezentată de companii care activează în aproape toate ţarile Europei, am ajuns să producem şi să livrăm şi pentru România. Nu facem parte dintre acele companii pentru care cifra de afaceri este un indicator de bonitate relevant. Pentru mine, este important ca profitul de la sfârşitul fiecărui an să se înscrie în parametrii preconizaţi. Prefer să avem o cifra de afaceri mică dar cu o rată a profitului mare, decât situaţia inversă. Cu toate că în valoare absolută cele două cazuri par similare, situaţia în care ne aflăm ne permite o previzionare mai bună a viitorului şi o reacţie rapidă la evenimente neprevăzute. De exemplu, anul trecut ne-am confruntat cu un astfel de eveniment care a pus la grea încercare capacitatea noastră de reacţie, fiind nevoiţi să relocăm capacităţile de producţie la Lehliu (la 100km de Bucureşti). Au fost câteva luni foarte grele în care a trebuit să construim, să angajăm personal, să producem şi să livrăm comenzile existente. Am avut întârzieri în livrări, fapt care a surprins clientela noastră, dar în final, am beneficiat de înţelegerea partenerilor noştri tradiţionali. Întreaga operaţiune s-a soldat cu şoc financiar însemnat, dar acum lucrurile s-au stabilizat şi au reintrat pe cursul normal.

S-a întâmplat să întâlniți la licitații concurenți care vă sunt de obicei clienți? Cum ați gestionat această situație?
Am păstrat întotdeanua un echilibru în ceea ce priveşte preţurile produselor noastre pentru piaţa internă. Avem capacitatea de a reduce preţurile oricînd, dar nu vrem să ne folosim de acest atu atunci când ne aflăm în competiţie cu producătorii din România. În condiţiile în care marea majoritate a acestora sunt clienţii noştri încercăm să avem o politică din care să câştige toate părţile implicate. Este o echilibristică foarte delicată pe care o practicăm atunci când ne confruntăm cu propriii clienţi în rol de competitori. Nici în ceea ce priveşte activitatea de distribuţie nu vrem să intrăm în lupte sterile, determinate de scăderea preţurilor pentru câștigarea unei cote de piaţă mai mari. Dacă nu vom mai putea genera profitul preconizat, vom renunţa la distribuţie. Activitatea de producţie este principala noastră direcţie de dezvoltare.

Există persoane distincte care conduc cele două departamente?
Eu am fost și ramân manager general. Până acum am fost ajutat de Mihai Grigoriță pe partea de distribuție internă și de Victor Procopie pe partea tehnică. De mai bine de un an, ne-am înconjurat de o echipă tânără și dinamică, cu Mathieu Boiteau, directorul de export care se ocupă de clienții francezi și din Europa, Christophe Poncot, director de achiziție și, mai nou, Cristian Cristescu care este director de marketing. Cu această nouă echipă, avem de gând să dezvoltăm mult mai multe proiecte.

Aţi fost tentat să abordați și alte lucrări din zona producţiei publicitare?
Pentru că mare parte din clienţii Plexirom sunt companii cu prezenţă locală însemnată la nivelul continentului, a trebuit să investim foarte mult în capacităţile de producţie. În acest moment, putem să gestionăm practic orice cerere, indiferent de dimensiunea acesteia. Avem posibilitatea şi dotarea tehnică necesară pentru a aborda şi alte lucrări din producţia publicitară, dar nu o facem pentru că, momentan nu simţim o presiune mare pe îndeplinirea obiectivelor financiare propuse. Dacă va fi nevoie să extindem aria de servicii de producţie o vom face, fără îndoială, dar numai atunci când vom fi nevoiţi să facem acest lucru.

La începutul anilor 2000 ați afirmat în repetate rânduri că principalii concurenți ai Plexirom sunt companiile din China. Mai este valabilă această poziționare?
E greu de reiterat această afirmaţie în condiţiile anului 2008, dar este cert că obiectivele noastre au fost atinse în mare măsură. România este o piaţă care nu se poate compara în acest moment cu piaţa chineză în ceea ce priveşte forţa de muncă. După aderarea la Uniunea Europeană, trendul pe care se situează veniturile salariale este, fără îndoială, unul crescător, astfel că nu se mai justifică o astfel de comparaţie. Este un moment în care facem faţă unei eventuale competiţii chineze cu beneficii care ţin de flexibilitate şi disponibilitatea de a produce serii mai mici la preţuri optime. Toate acestea au rostul de a soluţiona problemele generate de fluxurile de stoc cu care se confruntă clienţii noştri.
Ați încercat să consolidați afacerea cu distribuția de materiale în afara granițelor României?
Nu. Şi nici nu văd posibilă o astfel de perspectivă. Distribuţia de materiale este o activitate pe care o desfăşurăm doar pe teritoriul României. Structura logistică pe care o presupune o astfel de investiţie este una foarte complicată, iar beneficiile pe care le poate aduce nu sunt îndeajuns de atrăgătoare pentru a ne mobiliza în acest sens. În ceea ce priveşte activitatea de producţie lucrurile stau altfel. Suntem pe locul 1 în Europa în producţia de posm şi diplay-uri din materiale plastice şi, din această poziţie, trebuie să acordăm o atenţie specială fiecărei pieţe în parte. Putem să ne devoltăm în diferite regiuni prin acţionarea unor pârghii diferite. Am cercetat piaţa ucrainiană şi spaţiile ex-sovietice prin deschiderea unui birou în Kiev, dar perspectiva oferită nu a justificat demararea unei investiţii de proporţii. Pe de altă parte, avem în proiect achiziţionarea unui mare producător din Marea Britanie. Este o altă modalitate de a intra pe o piaţă, ceva mai costisitoare poate, dar cu un grad de siguranţă mai ridicat, având în vedere că intenţionăm să preluăm o companie care are o istorie de 25 de ani şi un portofoliu de clienţi consistent şi fidel.

Sunteți vicepreședinte al Camerei de Comerț și Industrie Franceze în România. Cât timp alocați acestei funcții? În ce măsură v-a ajutat această poziție să creați noi legaturi comerciale cu parteneri din spațiul francofon?
Prezenţa mea în funcţia de vicepreşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie Franceze în România se datorează faptului că am fost desemnat de către membrii Camerei. Plexirom este o companie reprezentativă pentru companiile franceze mici şi mijlocii care au investit în România. Cum nivelul investiţiilor Franţei în România este impus de companiile foarte mari, cu implicaţii strategice (Renault, Apa Nova, BRD-Societe Generale, Lafarge, Carrefour etc), misiunea mea este aceea de a impulsiona şi sectorul companiilor de talie medie pentru investiţii în România. Nu poziţia de vicepreşedinte al Camerei mi-a facilitat crearea de noi relaţii cu alte companii ci, mai degrabă, lucrurile s-au petrecut în sens invers. În orice caz, este o activitate care, fără a avea un caracter cronofag, facilitează identificarea unor oportunităţi de colaborare şi demararea unor proiecte într-un timp mult mai scurt.

Tags:

Leave a Comment