LOADING

Type to search

Promoţionalele azi: simbolul stabilităţii ca imagine

Actualitate Default

Promoţionalele azi: simbolul stabilităţii ca imagine

admin dec. 16, 2009
Share

Se ştie că anul 2009 a fost unul de criză pe toate planurile. Strategiile de reducere a costurilor au afectat în primul rând bugetele de marketing ale firmelor, însă marile companii s-au străduit să nu-şi lase imaginea afectată de problemele financiare cu care se confruntă.

Printre simbolurile de menţinere a brandului se numără promoţionalele de final de an începând cu calendare şi agende branduite până la cadouri personalizate extrem de rafinate care se găsesc tot mai greu la furnizori. „Volumul de comenzi pentru materialele promoţionale a scăzut considerabil în comparaţie cu alţi ani”, a menţionat Elena Ioniţă, Production Manager – Image Public Relations.

În relaţia cu clienţii s-au redus destul de mult comenzile datorită situaţiei în care se află anumite domenii de activitate: „foarte mulţi dintre clienţii care tradiţional comandau promoţionale nu au mai comandat la acelaşi volum în acest an – mai ales marile companii imobiliare care erau consumatori de obiecte promoţionale – îndeosebi obiecte de excepţie şi scumpe ce permiteau o margine mai mare”, declară Roxana Pavel, Marketing Director la Anteea Consulting.

O piaţă în declin a observat şi Mădălin Lăcraru, proprietarul tipografiei Alma Solutions: „În mod cert putem spune că în 2009 piaţa de materiale promoţionale a fost într-o scădere semnificativă. Acest lucru consider că se datorează în primul rând crizei economice pe care o traversăm. Personal, cred că nici anul care va urma nu va fi unul care să înregistreze creşteri semnificative faţă de acest an”.

Neoficial, relaţiile client-furnizor sunt atât de tensionate încât există unele probleme. Spre exemplu unii producători, indiferent de relaţia lor excelentă cu agenţia, din punct de vedere al respectării termenelor de plată, au preferat să nu mai predea marfa fără plata cash sau cu bilet la ordin de până la 45 de zile. Acest lucru decurge din faptul că foarte multe companii au avut probleme cu încasarea banilor.

Promoţionale „la minut”

Ca specific, anul acesta s-a remarcat prin faptul că promoţionalele au fost comandate din scurt, deseori în timp record, responsabilii de marketing fiind nevoiţi să branduiască produsele aflate în stocurile furnizorilor fără o alegere minuţionasă, aşa cum se obişnuia în anii trecuţi.

„Ca modalitate de lucru, clienţii cer serii de propuneri cu produse promoţionale, renunţându-se la clasicul catalog de produse. Se cer foarte multe produse existente şi nu se mai comandă produse speciale, produse care să imite produsul original, dar care să incorporeze anumite idei sau tehnologii speciale – poate şi datorită faptului că aceste produse se realizează într-o perioadă mai mare de timp”, este ceea ce a observat Elena Ioniţă.

Calitate şi creativitate

În mod tradiţional, majoritatea clienţilor care lucrează cu o agenţie şi cei care au fost echilibraţi economic anul acesta, adică nu s-au implicat în afaceri sau finanţări riscante, au comandat ca de obicei obiecte promoţionale de Crăciun. Roxana Pavel a observat: „dacă în anii trecuţi comandau obiecte ieftine şi multe, în acest an au preferat calitatea, dar au şi stabilit un raport între aceasta şi preţul plătit pe obiect”.

Din dorinţa de a suplini deficitul de cantitate şi implicit costul, solicitările au devenit din ce în ce mai exigente. „Produsele trebuie să fie ingenioase şi să aibă funcţii multiple, iar uneori aceste solicitări îngreunează fluxul de lucru între agenţie şi client”, susţine Elena Ioniţă.

Ca tip de produse promoţionale, în continuare unii solicită produse tradiţionale gen pixuri, note-book-uri, USB-uri etc., dar anul acesta s-a pus accent mare atât pe calitate, cât şi pe creativitate. Reprezentanta Anteea Consulting a observat: „dacă într-un an îşi permiteau să realizeze şi produse comune şi produse speciale, în acest an, la recomandarea agenţiilor, clienţii au optat pentru produse speciale.”.

De exemplu, au avut succes obiectele ce reaminteau de produsul clientului, dar puteau fi folosite pe post de obiecte antistres, obiectele care solicită imaginaţia şi unele obiecte scumpe de marcă cu caracteristici deosebite. De asemenea, au avut succes şi obiectele cu tenta ecologică. „Pentru foarte multe evenimente ni s-au cerut obiecte tematice – de exemplu: clientul a precizat în brief că obiectul promoţional trebuie să fie special şi să se încadreze organic în conceptul evenimentului”, cu această situaţie s-a confruntat Roxana Pavel.

Fără stocuri

Anul acesta furnizorii nu au riscat să deţină stocuri de produse luând în considerare riscul de a bloca bani şi de a rămâne cu ele pe stoc, iar ca specific, deseori preluarea comenzilor a fost însoţită de plata unui avans.

„Din punct de vedere al business-ului, pot spune că furnizorii, atât de produse, cât şi de servicii, aplică o nouă strategie de vânzări oferind mai mult sprijin agenţiilor. Comparativ cu alţi ani, furnizorii nu mai deţin stocuri de produse promoţionale din teama de a nu le putea comercializa”, remarcă Elena Ioniţă.

Însă, clienţii sunt foarte atenţi cu banii pe care îi dau, preferă să aleagă pe baza mostrelor de produse, nu mai comandă pur şi simplu din catalog. Eugen Alexe, Production Manager la Grey, a remarcat faptul că: „se comandă materiale promoţionale de folosinţă îndelungată, care să amintească cumpărătorului de produsul respectiv, ori de câte ori este folosit. O caracteristică importantă este că se doresc produse la preţuri foarte mici şi în cantităţi mari (…) Nu există un anumit model de produs promoţional care se cere. De multe ori se comandă ce există pe stoc, pentru că termenul de livrare trebuie să fie cât mai scurt.”.

Branding simplist şi economii la ambalaj

„Dacă anul trecut brandingul pe produse se făcea astfel încât să iasă în evidenţă logoul la o calitate cât mai bună (broderie, gravura laser), anul acesta s-a revenit la inscripţionarea mai puţin costisitoare (serigrafie, transfer termic)”, a observat Eugen Alexe.

Ambalajele nu mai sunt solicitate de client cu o anumită formă, simboluri etc., ci se consideră că pot fi realizate şi „in house”. Economiile au apărut acolo unde clienţii consideră că se observă mai puţin. În relaţia cu tipografiile, s-a observat chiar o creştere a comenzilor pentru tipografiile mari, luna decembrie fiind o perioadă chiar mai aglomerată decât anul trecut, posibil şi datorită orientării comenzilor către tipografii mari şi renunţarea la cele mici.

Firmele mici au renunţat la a-şi mai păstra imaginea

Companiile mai mici, care se confruntă cu riscul de a dispărea de pe piaţă, au renunţat cu totul la tipărirea de materiale promoţionale, criza şi efectul psihozei fiind mult mai puternic percepute de aceste firme prin impactul pe care îl au blocajele financiare. Unele IMM-uri, deşi înregistrează profit pe hârtie, din cauza întârzierilor la plată au ajuns ele însele în incapacitatea de a mai plăti furnizorii şi chiar angajaţii.

Pe de altă parte, întreaga piaţă se află în balans: cei mici riscă să dispară datorită şocurilor financiare cu care se confruntă, iar companiile stabile au şansa de a creşte numărul de clienţi prin slăbirea concurenţei, însă ajustează zilnic strategiile căutând noi scenarii de rezistenţă. Imaginea companiilor are şi ea destul de mult de suferit atunci când managementul se confruntă zi de zi cu situaţii critice, situaţii noi, nemaiîntâlnite, ceea ce se vede în lipsa deciziilor sau renunţarea la unele obiceiuri sau activităţi

Leave a Comment