LOADING

Type to search

Signalistica din spațiile medicale – cerere există, ofertă mai puțin

Analiza Interviu

Signalistica din spațiile medicale – cerere există, ofertă mai puțin

admin apr. 1, 2011
Share

Există aproape 100 de clinici medicale în București. Cu toate astea, nu există nici o firmă care să ofere servicii specializate pe signalistica medicală. Clinicile și spitalele trebuie să apeleze tot la cei care produc semne generice pentru indoor și outdoor.

Este foarte important ca signalistica direcțională dintr-un spațiu medical să fie ușor de înțeles. Deși sunt lucruri cărora nu le acordăm multă atenție, au un impact foarte mare. Ni se pare firesc să ne orientăm după plăcuțele amplasate pe tavanul sau pereții clădirilor, dar nu ne gândim cum ar fi fără ele. Signalistica oferă vizibilitate. Fără ea, oamenii n-ar fi conștienți de faptul că se află într-un spațiu medical.

Spitalele și clinicile au foarte puține semne universale. Toată lumea recunoaște H-ul albastru, care indică existența unui spital în apropiere sau crucea care îți arată că acel loc oferă servicii medicale. Dar când vine vorba de a te descurca printre zecile de coridoare și uși, devine puțin mai complicat. Pacienții și vizitatorii se orientează destul de greu și de cel mai multe ori au nevoie de ajutorul personalului de serviciu. De aceea e foarte important ca un spațiu medical să fie foarte bine semnalizat.

Dotarea unui asemenea spațiu presupune o varietate de semne. De la cele care oferă vizibilitate centrului medical, la cele din parcare, coridoare, cabinete etc.

Foarte pe larg, există patru tipuri de semne folosite în industria medicală, iar ele se diferențiază prin zona în care sunt amplasate. Pentru a direcționa oamenii și pentru a oferi vizibilitate centrului medical, sunt folosite semnele de tip monument sau pilon, localizate lângă stradă. Pe clădire, în funcție de tipul acesteia, există alte semne, de obicei sub formă de plăcuțe, pe care sunt trecute practicile desfășurate în interior. Începând cu intrarea în clădire, sunt folosite diverse panouri, pe care le găsim la recepție, lângă lift sau într-un hol spațios și foarte bine luminat. Ultimele sunt semnele personalizate, care se găsesc pe uși.

Unele studii conclud că există 28 de simboluri folosite în industria medicală, pe care oamenii le recunosc fără probleme. Acestea se referă la funcțiile și locațiile specifice unui spital sau unei clinici: sala de așteptare, farmacia, ghișeul de plată, sala de operație, sala de urgență, pediatria, radiologia și cardiologia. Celelalte pun probleme, în funcție de nivelul de educație al persoanei în cauză. Tocmai de aceea, în prezent se lucrează la stabilirea unor semne medicale universale, pentru a face orientarea în spațiu mult mai ușoară.

În spitalele de stat din România se găsesc puține semne direcționale cu ilustrații grafice. Exceptându-le pe cele arhi-cunoscute, ca: ieșire, intrare, ieșire de urgență, interzis fumatului, pericol, scări și alte câteva, signalistica medicală de la noi se folosește în continuare de mesajele scrise.

În schimb, odată cu deschiderea multor centre medicale private, s-a schimbat puțin și signalistica medicală. Cei din industrie au adoptat semnele folosite în alte țări, sunt mult mai atenți la ceea ce vor și chiar își doresc ca semnele să fie personalizate.

În general, firmele din România importă semnele pentru spațiile medicale.

Firma Artfil Design, care produce semne publicitare de indoor și outdoor, a primit o astfel de cerere din partea Spitalului Euroclinic. „A trebuit să producem cap-coadă toată signalistica de interior într-o săptămână, conform unei poze de 45 kb în care erau prezente câteva semne dintr-un spital din străinătate. A fost unul dintre cele mai mari și mai greoaie proiecte. Dar știm că ne-au ales pe noi, pentru că, în general, firmele din România importă semnele pentru spațiile medicale. Cei de la Euroclinic le voiau personalizate”, ne-a spus Ana Nicoleta Ciuciu, de la Artfil Design.

Numărul clinicilor și spitalelor particulare crește, iar cererea pentru signalistica medicală e destul de mare. Momentan, oferta firmelor de producție publicitară de la noi este destul de săracă, în comparație cu firmele din străinătate, care oferă servicii specializate pentru industria medicală.

Tags:

0 Comments

  1. oana andrei apr. 1, 2011

    Buna ziua, noi chiar suntem autorizati sa producem acest tip de signalistica (inclusa in nomenclatorul SSM protectia muncii. Daca sunteti interesat, va rugam sa ne contactati

  2. Este trist ca abordati subiectul intr-un mod unilateral, si anume prin prisma productiei publicitare. Iar asta devina aproape un cliseu la dumneavoastra…

    Problema cu sistemul de signalistica a oricarei institutii, inclusiv a uneia sanitare, n-are nicio legatura cu producatorii specializati sau nespecializati, ci tine mai degraba ne decizia de a implementa sau nu un sistem de comunicare vizuala. Nu in ultimul rand tine de un buget.

    Producatori exista de ani de zile iar spectrul de materiale pe care-l au la dispozitie este si el destul de consistent.
    Restul tine de bani si de design.

    Chestiunea cu „autorizarea” pe care o clameaza doamna care a comentat mai sus nu este adevarata. Nu este obligatoriu sa folosesti un set de simboluri standard si nici sa le importi, asa cum incearca sa induca ideea cei de la Artfil.

    Despre ce inseamna un sistem de identitate si comunicare vizuala a unei organizatii medicale bagati un ochi la englezi si mai vorbim:

    http://www.nhsidentity.nhs.uk/about-the-nhs-brand/welcome

    Apropos… Exista centre medicale romanesti care si-au dezvoltat sistemul de comunicare signalistica foarte bine. Ce fac institutiile medicale bugetare si mai ales ce hotareste ministerul de profil nu cred ca face obiectul unei discutii in paginile unei reviste de productie publicitara.

Leave a Comment