LOADING

Type to search

Siko România vinde în continuare echipamentele KBA, în afară de mașinile plane

Business Interviuri Press

Siko România vinde în continuare echipamentele KBA, în afară de mașinile plane

admin mart. 1, 2016
Share

În ultima vreme i-am auzit pe unii din piață care spuneau că Siko România a pierdut reprezentarea KBA. Și pentru că am vrut să aflăm care este adevărul pe această temă am fost chiar la sursă. Domnul Rácz Károly, General Manager la Siko România, ne-a explicat că nu este deloc așa, detaliindu-ne motivele din spatele preluării chiar de producător a distribuției de mașini plane KBA.

Dan CĂLIN

Se tot vorbește în piață că ați pierdut reprezentarea KBA în România. Este adevărat?
De aproximativ doi ani, KBA și-a schimbat strategia de vânzări în Europa. Au restructurat o fabrică și, pentru a nu disponibiliza atât de mulți oameni, au hotărât că vor prelua ei distribuția echipamentelor plane din Europa. Repet, doar pe cele plane. Au început cu Austria și au continuat cu Ungaria, Slovacia, Serbia, Croația, Slovenia și, de curând, cu România. Astfel, din Viena ei vor asigura vânzările și service-ul mașinilor plane. Rămâne de văzut dacă în țara noastră vom face tot noi service-ul. Încă nu ne-au anunțat. Dar cred că pentru România și-au făcut planuri mari. În ultimii cinci ani, au fost relativ puține vânzări de echipamente noi, dar dacă fondurile nerambursabile vor fi disponibile, este posibil ca și în țara noastră să fie cumpărate mai multe mașini.
În prezent, sunt până într-o sută de imprimante KBA în România, dar cele mai multe (aproximativ 80%) sunt la mâna a doua. Noi am vândut aproximativ 20, adică aproape o sută de unități de tipar (grupuri de culoare). Datorită faptului că ele sunt foarte solide și necesită foarte puțină mentenanță, tipografiile preferă să ia un KBA mai vechi dacă nu-și permit ceva nou. Atunci când apar pe listele de echipamente la mâna a doua se vând repede. Un argument la faptul că sunt foarte fiabile este faptul că foarte rar am fost chemați să reparăm mașini vechi de la KBA, iar vânzarea de piese de schimb a fost una foarte slabă. Dar noi vom distribui în continuare celelalte imprimante de la ei: rotative, digitale și Metronic. Firma KBA România ar trebui să fie activă pe piață din luna martie, dar cine are nevoie de un echipament de la ei poate să vină și la noi pentru că va primi oferta direct de la ei. Așa am procedat întotdeauna.

Ce înseamnă KBA pentru Siko România?
KBA s-a lipit de sufletul nostru și am crescut împreună cu ei. Atunci când am început colaborarea, în România nu prea auzise nimeni de KBA. Acum putem fi mândri că este un brand cunoscut și apreciat. Atunci când am înființat firma, în anul 1998, am plecat cu mașini pentru producția de carte, iar în 2003 am semnat contractul de reprezentare exclusivă cu KBA. Așadar avem 13 ani de colaborare cu ei, ceea ce înseamnă mult.

Ce altceva mai vinde Siko România?
Pe partea de ambalaje avem foarte puține echipamente, noi fiind specializați în producția de carte. Aici stăm foarte bine. Putem spune că majoritatea cărților legate care sunt realizate în România cu linii de producție sunt executate pe Kolbus-uri vândute de noi. În ultima perioadă cam toți cei din domeniu au investit în tehnologizare. Avem în țară o utilare de top în ceea ce privește fabricarea de carte legată și broșată. Pe acest segment sunt două direcții: producție industrială de carte (inclusiv agende) și tirajele foarte mici și unicate. Inclusiv pentru cea de-a doua categorie avem multe cereri. Se pare că tendința este de reducere a volumelor și de creștere a numărului de titluri, poate chiar ajungerea la realizarea de carte la cerere.

Intenționați să vă extindeți oferta și pe piața ambalajelor?
Piața ambalajelor va crește întodeauna. Din păcate, tot mai mulți se „înghesuie” pe acest segment și asta va duce la o concurență foarte mare. Astfel, valoarea adăugată va avea de suferit pentru că și prețul va scădea. De aceea, doar cei foarte specializați, organizați și utilați vor reuși să reziste. Noi, care vindem KBA, nu vom oferi niciodată altceva, iar în ceea ce privește finisarea ambalajelor, vom vedea dacă vom găsi ceva interesant la drupa. Însă, în ultima vreme, KBA a mai cumpărat câțiva producători de mașini de tipărit pe sticlă și metal. Probabil că acesta va fi și următorul nostru pas pe piața ambalajelor.

Ce aveți nou în ofertă?
Momentan ne-am orientat spre echipamentele de legătorie și de finisare după tipar. Avem multe mașini interesante. De exemplu, una de fălțuit modulară. Restul le găsiți pe website-ul nostru. Ne place să aducem tot felul de lucruri interesante și deosebite.

După un sfert de secol de la Revoluție, au învățat tipografii noștri ce să cumpere?
Nici acum nu știu ce să cumpere și fac alegerea după emoții, nu după necesități. Am văzut multe echipamente în piață luate full option doar de dragul de a epata și care sunt utilizate sub 50% din capacitate. Tipografii nu știu ce au nevoie din cauza faptului că nu-și fac o analiză a comenzilor, a capacității, a necesităților etc. În ultima vreme parcă încep să achiziționeze tehnologie conform cu ceea ce au nevoie.

La ce nivel de utilare sunt tipografiile noastre față de cele din Vest?
Avem câteva tipografii foarte bine utilate, comparabile cu cele din Vest. Dar sunt prea puține pentru o țară de dimensiunea României. Dar, din păcate, noi avem ori vecini săraci, ori concurenți. Acesta este și motivul din cauza căruia nu vom putea fi niciodată ca Polonia, care este înconjurată de state bogate. De aceea, ei, cu o utilare bună și cu salarii mai mici, au reușit să acapareze o mare felie de piața externă. Noi, ca vecini, avem Ucraina care este săracă, Bulgaria care este mai bine utilată ca noi (dar au și alți vecini), Ungaria care este mult mai bine utilată decât noi, Serbia și Croația care încearcă să ne acapareze, dar sunt subutilați față de tipografiile noastre și Moldova care este ok la cât este de mică.

De ce credeți că tipografii români vor să aibă in house absolut toate serviciile și nu este ca în Vest, unde fiecare este specializat pe nișă?
Din cauza neîncrederii. Normal așa ar trebui să fie, să avem unități de tipar și unități de procesare după tipar. Așa este mult mai ușor să te utilezi cu cele mai bune și mai specializate echipamente. Dar la noi, fiecare vrea să aibă tot. Este greu, dacă nu chiar imposibil. De aceea, nu ne putem compara cu cei din Vest. Având totul in house îți cresc cheltuielile, mai ales dacă nu ești foarte bine specializat pe toate operațiunile. Dacă pui un om să execute în fiecare zi altă operațiune, le va învăța, dar nu le va realiza la fel de bine ca unul care face în fiecare zi același lucru.

Dacă ar fi să o luați de la capăt, ce altceva ați face?
Mi-aș face o legătorie de carte. În plus, acum am un avantaj foarte mare. Pe lângă cunoștințele pe care le-am dobândit de-a lungul timpului în ceea ce privește tehnologia, am devenit o persoană obiectivă odată cu faptul că nu mai vindem echipamentele plane de la KBA. De aceea, aș putea să mă ocup foarte bine de consultanță în vânzări de mașini și aș putea recomanda tipografilor exact ceea ce le trebuie chiar dacă nu le vând eu. De exemplu, echiparea asemănătoare poate fi foarte diferită de la un producător la altul. Iar să știi să alegi bine poate însemna reduceri de costuri sau configurații care se potrivesc mai bine cu necesitățile firmei respective.

Leave a Comment