LOADING

Type to search

CES 2019: Tehnologia inkjet inspiră noi și surprinzătoare aplicații

Analiza

CES 2019: Tehnologia inkjet inspiră noi și surprinzătoare aplicații

Irina Tomsa feb. 13, 2019
Share

În perioada 8 – 11 ianuarie 2019 s-a desfășurat la Las Vegas Consumer Electronics Showcase – CES – unul dintre evenimentele majore pentru toate industriile care au legătură cu tehnologia și cu consumatorul final. Cu siguranță ați citit deja relatările de la CES referitoare la domeniul care vă interesează, așa că știți deja ce este nou, ce este relevant și care sunt îmbunătățirile aduse tehnologiilor de ultimă oră. V-am pregătit un material dintr-o altă perspectivă: analiza diferitelor aplicații pe care le poate avea tehnologia de imprimare inkjet în domenii neașteptate. Vă invităm să reflectăm asupra lor și să estimăm ce potențial are fiecare.

Unul dintre cele mai importante trenduri ale momentului este trecerea de la produsele de masă la produse personalizate pentru nevoile fiecărui consumator în parte. Segmentele de public-țintă devin irelevante, adio categorii și sub-categorii! Viitorul este al tehnologiilor care să ofere soluții foarte clar țintite, milimetric sau chiar micronic pentru fiecare problemă sau necesitate specifică, individuală.

O altă tendință importantă și de perspectivă este sustenabilitatea: protecția mediului și a resurselor, economia de consumabile, fiabilitatea mașinilor și aparatelor.

În contextul acestor exigențe, descoperim că tehnologia inkjet inspiră noi și noi aplicații, în cele mai neașteptate domenii. Păstrând principiul de bază, care presupune o serie de duze care aplică simultan diferite nuanțe de culoare pe o suprafață, exact în dozele și pe zonele dorite, dezvoltatorii de noi tehnologii creează mașini care ar putea revoluționa industrii întregi înlocuind culorile cu alte substanțe.

La CES 2019 încă nu s-au rescris destinele agriculturii mondiale, industriei cosmetice sau bunurilor de larg consum, dar unele tehnologii recent prezentate anunță schimbări interesante de perspectivă și de abordare.

What happens in Vegas stays in Vegas…

Unele dintre noutățile expuse la CES 2019 vor rămâne la stadiul de teribilism, de demonstrație de ingeniozitate care n-a atins încă maturitatea și nu vor depăși granițele expoziției din Las Vegas. Multe au însă un caracter de manifest programatic, indică o direcție sau inspiră noi abordări. Iar altele au aplicații cu adevărat generoase, capabile să schimbe jocul cu totul, să aducă mai multe beneficii relevante și mai puține pierderi sau efecte nedorite. Acestea sunt cele care au idei valoroase ce merită aprofundate, perfecționate și extinse, puse în practică și scoase pe piață.

Nu putem ghici viitorul, dar putem intui intențiile dezvoltatorilor și producătorilor. Și putem face un exercițiu de imaginație încercând să ne dăm seama care dintre noutățile prezentate la CES 2019 are valoare de inovație, care are potențial prin puterea exemplului, care promite să fie doar un alt gadget cu viață scurtă sau care e de fapt o declarație de poziționare de marketing în limbaj futurist.

Inkjet la firul ierbii

În 2011, doi tineri școliți la Stanford, plini de ambiții și de idei mărețe, și-au propus să-și pună cunoștințele de robotică în slujba agriculturii. Au obținut un grant pentru inovație, au fost ajutați de familii și în scurt timp au creat și testat cu succes ”Robotul de lăptuci”, care identifică pe câmp în timp real răsadurile de salată verde neviabile și le elimină pe loc pentru a favoriza dezvoltarea exemplarelor viguroase. Noua tehnologie s-a dovedit precisă și eficientă, aplicabilă pe spații mai mari și deci mai productivă, înlocuind prin automatizare o muncă manuală migăloasă și costisitoare.

De aici și până la conceptul ”See and Spray” n-a mai fost decât un pas de cercetare pentru tinerii de la Blue River, dar pentru producție și comercializare era nevoie de susținere solidă. Susținere care a apărut în 2017 prin parteneriatul cu gigantul John Deere, iar See and Spray a intrat în producție. Mașina a învățat să distingă toate tipurile de buruieni specifice unei anumite culturi agricole și să le combată de la rădăcină, picurând erbicidul potrivit în cantitatea potrivită prin niște duze care nu întâmplător seamănă cu ale unei imprimante inkjet. Precizia de aplicare permite o economie de erbicid de până la 90%, potrivit reprezentanților companiei. Ceea ce înseamnă o plivire sustenabilă, o mai bună calitate a solului și o productivitate mult mai mare.

See and Spray – sursa foto: smartmachines.bluerivertechnology.com

See and Spray – sursa foto: smartmachines.bluerivertechnology.com

În prezent, prima generație de mașini cu tehnologia See and Spray plivește cu spor ogoare de bumbac și de soia, dar ambițiile sunt mai mari. Desigur, softurile pot învăța să identifice și să stropească țintit și buruienile altor tipuri de culturi, însă proiectul prezentat de John Deere și Blue River la CES 2019 promite mult mai mult. Combinele agricole ale viitorului vor ști nu doar să identifice buruienile caracteristice, ci și să diagnosticheze în timp real fiecare plantă de cultură, iar cartușele lor inkjet vor putea să aplice în fiecare caz erbicid, fertilizator sau fungicid la fiecare rădăcină, exact cât și unde este nevoie. Mai mult decât atât, mașinile vor putea emite rapoarte periodice cu privire la situația din teren, cifre concrete care să clarifice datele statistice și care ar putea permite elaborarea de strategii locale sau regionale mai bune.

Tehnologia See and Spray are potențialul de a schimba lucrurile în agricultură. Ne dă motive să sperăm la o economie agrară mai performantă, mai sustenabilă, care să dea roade și pentru zonele defavorizate, o agricultură în care productivitatea crește în cadrul acelorași parcele fără să fie nevoie de defrișări sau alte intruziuni care să afecteze mediul natural și ne putem imagina alte viitoare aplicații tehnologice la fel de generoase.

Aparatul care ”imprimă” parfum în aer

Tot la Las Vegas, Procter & Gamble a lansat Airia, odorizantul de cameră care poate fi controlat prin voce sau cu ajutorul aplicației dedicate. Dispozitivul folosește tehnologia inkjet, dispunând de un cartuș cu 32 de duze care trimit substanța din rezervor în camere separate, unde uleiul aromatic este încălzit și se formează câte o bulă ce eliberează parfumul în aer. Bulele sunt foarte mici (20-30 de microni, adică aproximativ jumătate din grosimea unui fir de păr), astfel încât se ridică singure și plutesc în aer, eliberând constant parfumul.

Airia. Sursa foto: www.cnet.com.

Airia. Sursa foto: www.cnet.com.

Airia poate fi controlat prin voce, prin aplicația specială sau cu ajutorul butoanelor de pe aparat. Aplicația permite programarea timpului, intensitatea parfumului, pornirea și oprirea, precum și semnalarea momentului când cartușul este aproape terminat.

Acest caz ni se pare un exercițiu de gândire nonconformistă. Nu intuim în el un produs de succes și nici măcar un început de drum care să conducă spre ceva promițător. Cât să fii de îndrăgostit de gadgeturi ca să preferi să descarci aplicația și s-o butonezi sau să te răstești la un odorizant doar ca să obții același efect pe care-l poți avea cu o simplă apăsare pe un banal spray sau folosind la fel de banalul dispozitiv cu baterii, care emană parfum la fiecare 10 minute?

Altfel ar sta lucrurile dacă dispozitivul ar face analiza aerului și ar neutraliza pe loc poluanții și/sau alergenii, completând eventual și nivelul de oxigen sau ce-o mai fi nevoie. Utilizările sale ar fi cu adevărat importante pentru multe industrii. Iar dacă substanțele din ”imprimantă” ar putea combate virusurile și bacteriile fără să le crească rezistența, chiar ar merita premiul Nobel.

Sau măcar dacă ar da relevanță comenzii vocale. De exemplu, aparatul să poată identifica din vocea utilizatorului dacă este nervos și să elibereze parfum de tei ori levănțică, dacă e obosit să-i dea aromă de conifere etc., în funcție de preferințele presetabile. Sau pur și simplu să emane la comandă vocală arome sau combinații de arome, după voia și imaginația beneficiarului, care și-ar putea crea numeroase variante de parfum ambiental înainte să piuie avertizarea de cartuș gol.

Imprimanta personală care te face mai tânăr(ă)

Petele pigmentare de pe piele sunt mai nesuferite decât ridurile. În timp ce ridurile pot da chipului un plus de expresivitate și chiar să accentueze în mod plăcut ori să îndulcească trăsăturile, petele pigmentare nu arată bine nicicum, iar din cauza lor un ten ridat pare încă și mai bătrân decât este în realitate. La fel și mâinile. Și nu vorbim doar despre petele care apar odată cu înaintarea în vârstă la femei și bărbați, ci și despre pistrui, despre aglomerările de melanină cauzate de expunerea la soare sau alte agresiuni ale pielii, cele provocate de sarcină sau de alte modificări hormonale.

Același Procter & Gamble și-a propus să găsească pentru problema aceasta o rezolvare mass-market, dar cu rezultate personalizate. Iar soluțiile găsite sunt în mare aceleași ca la mașinile John Deere – Blue River despre care vorbeam ceva mai devreme: scanare în timp real a suprafețelor, soft inteligent care să stabilească acțiunile necesare și tehnologie tip inkjet care să aplice produsul potrivit în doza optimă exact acolo unde trebuie.

Astfel a apărut ”Opté”, un dispozitiv de dimensiuni comparabile cu cele ale unui aparat de tuns. Aparatul încorporează o cameră performantă care înregistrează 200 de imagini pe secundă pentru a detecta imperfecțiunile pigmentare ale pielii, un microprocesor care știe cum să le camufleze și o imprimantă cu 120 de duze care aplică machiajul în cantitatea și nuanța care să le facă nevăzute. Petele pigmentare aproape imposibil de ascuns de pe față și de pe mâini devin realmente invizibile în câteva secunde, iar cu timpul se pot estompa, deoarece produsul aplicat conține și ingrediente anti-îmbătrânire. Machiajul nu este îndepărtat prin transpirație, dar se curăță ușor prin spălare sau demachiere. Imprimanta poate folosi trei tipuri de cartușe, corespunzătoare principalelor categorii de nuanțe ale pielii.

Opté. Sursa foto: reviewjournal.com.

Oficialii Procter & Gamble preconizează că noua tehnologie va optimiza rezultatele obținute prin machiaj, va simplifica mult procedurile și chiar va ajuta consumatorii să economisească mare parte din sumele cheltuite în prezent pentru produsele de machiaj. Noul aparat va fi pus pe piață la sfârșitul lui 2019 sau în 2020.

Înclinăm să credem că Opté nu va avea o carieră de răsunet. Va fi probabil un gadget util pentru unii, dar în ocazii mai rare decât își imaginează acum producătorii. Aparatul doar maschează, nu tratează și nu previne decât în mică măsură petele pigmentare, iar când o face, o face prin ingrediente anti-îmbătrânire, relevante pentru persoane mai vârstnice, cu un potențial de cochetărie mai redus decât al adolescenților sau al tinerelor femei. Și chiar dacă în cazul petelor de bătrânețe ”Opté” face treabă de magician, aparatul nu este atât de mic încât să fie purtat în poșetă sau în buzunarul sacoului pentru a reface aspectul pielii după fiecare spălare a mâinilor.

Mica imprimantă pentru piele poate fi însă considerată un început de drum, o cale posibilă, un fel de primă explorare a unui concept care poate duce mai departe. Iar acest concept este acela de identificare, diagnosticare și soluționare a problemelor particulare, cu precizie milimetrică și la nivel individual.

Este posibil ca în perioada următoare progresul pe această direcție să fie stimulat de competiție, fiindcă și Johnson & Johnson a decis să exploreze același concept, dar cu alte mijloace, după cum deducem analizând o altă invenție prezentată la CES 2019.

Un cumul de tehnologii 3D și o clinică dermatologică virtuală

În urma parteneriatelor cu diferite universități din întreaga lume, programul Johnson & Johnson 3D Printing Center of Excellence a dezvoltat tehnologii de imprimare 3D și bioprinting pe mai multe nivele, iar producătorul a decis să fructifice rezultatele cercetării în marca sa fanion de produse pentru îngrijirea pielii. Astfel a apărut Neutrogena MaskiD, prezentat sub reflectoarele de la Las Vegas drept cel mai personalizat produs de îngrijire a pielii creat vreodată: o mască generată 3D care folosește datele obținute de la consumatori pentru a le oferi cea mai mare eficiență clinică.

Prin măștile realizate 3D folosind biomateriale cum ar fi acidul hialuronic, tehnologiile de bioprinting fac primul pas în universul produselor de larg consum. Un pas care ar putea semnaliza o orientare radicală a medicinei și cosmeticii spre o abordare foarte personalizată la un nivel de răspândire mass-market.

Măștile cosmetice solide au capacitatea de a potența foarte bine ingredientele de îngrijire, adăpostindu-le sub o barieră protectoare și asigurându-le contactul optim cu pielea. Iar pentru a fi cât mai eficace, acestea trebuie să corespundă cât mai bine formelor fiecărui chip în parte.

Neutrogena MaskiD. Sursa foto: gadgetmatch.com.

Neutrogena MaskiD. Sursa foto: gadgetmatch.com.

De aceea, la Neutrogena MaskiD primul pas al personalizării este conturarea măștii în sine. Utilizatorul folosește o aplicație de smartphone pentru a-și face un selfie care va fi transformat într-o hartă 3D amănunțită, cu detalii și măsurători precise privind formele și dimensiunile nasului, ochilor, buzelor și toate celelalte caracteristici unice.

Apoi intră în scenă o adevărată clinică dermatologică virtuală, bazată pe datele personalizate colectate de la consumatori prin sistemul Neutrogena Skin 360: se analizează atent nevoile tenului, se selectează cele mai potrivite ingrediente, se stabilește în ce zonă a feței și în ce cantități ar avea cel mai bun efect. După aceea, prin tehnologia proprie de 3D printing se imprimă fiecare ingredient în dozajul optim și în locul cel mai potrivit pe masca de hidrogel realizată pe baza ”hărții 3D” a feței consumatorului respectiv.

Nava-amiral a produselor dermatocosmetice Johnson & Johnson a participat în 2019 pentru al treilea an consecutiv la CES pentru a-și prezenta inovațiile tehnologice de personalizare tot mai amănunțită a îngrijirii pielii. În 2017 a lansat Neutrogena Light Therapy Acne Mask, iar în 2018 sistemul Neutrogena Skin 360. Actuala Neutrogena MaskiD se prefigurează nu doar ca o continuare firească a precedentelor programe folosind cele mai noi tehnologii, ci ca un proiect care marchează următoarea eră, în care datele culese de la consumator generează soluții profesionale destinate exclusiv consumatorului respectiv și nimănui altcuiva.

Sub Neutrogena MaskiD s-ar putea să nu existe de fapt decât o foarte abilă poveste de marketing, iar ingredientele atât de precis imprimate în masca 3D să aibă efect de H2O. Însă chiar și-așa, povestea este atât de bine spusă încât ne poate produce un efect placebo mai intens decât l-ar avea ingredientele (care sunt de altfel foarte captivant descrise în prezentarea producătorului). Ni se descrețește fruntea și ni se luminează chipul numai când aflăm că producătorul ne poate identifica exact problemele tenului folosind cele mai noi tehnologii – unele despre care până și noi am aflat că sunt ”pe trend” – și ne oferă soluții pentru exact acea imperfecțiune pe care o avem la 5 milimetri mai jos de nara dreaptă și 2 milimetri mai sus de comisura buzelor. Apoi, când primim acasă masca făcută exact după chipul și asemănarea noastră, impregnată cu ingredientele cele mai recomandate cazului nostru concret, radiem de fericire că n-a costat greutatea ei în aur, ci, potrivit reprezentanților Johnson & Johnson, ”un preț în concordanță cu restul produselor de îngrijirea pielii din portofoliul mărcii”.

Dar este foarte posibil și ca Neutrogena MaskiD să rezolve prin propriile și unicele sale tehnologii și ingredientele unanim recunoscute multe probleme ale tenului pentru sute de mii de utilizatori. Statistic, este chiar extrem de probabil, mai ales dacă adăugăm factorul placebo, care ni se pare inerent.

O concluzie deloc surprinzătoare

Direcția personalizării până la individualitate este cea care contează și care va duce spre un progres real. Tehnologiile care vor câștiga glorie și bani sunt cele care vor ști cel mai bine să deosebească buruiana X de buruiana Y și față de planta de cultură, pistruiul față de aluniță și față de tenul normal, roșeața cuperozică față de îmbujorarea emoțională și față de nuanța genetică a tenului și vor putea să vină cu soluții eficace pentru orice combinație specifică de elemente.

Tehnologia inkjet își depășește limitele și intră în noi teritorii. Estimăm că în viitor va fi împinsă tot mai departe.

De aici, tehnologia inkjet va fi împinsă tot mai departe. Sursa foto: thesprucecrafts.com.

De aici, tehnologia inkjet va fi împinsă tot mai departe. Sursa foto: thesprucecrafts.com.

Tags:
Irina Tomsa

Irina Tomșa a studiat Istoria și Teoria Artei la UNARTE. Este un publicitar cu peste 20 de ani de creație ATL, BTL și online. Îi place să scrie materiale de presă și fiecare subiect o provoacă să descopere toate detaliile și să contureze noi interpretări.

  • 1

Leave a Comment