LOADING

Type to search

Toamna se numără evenimentele

Actualitate Default

Toamna se numără evenimentele

admin oct. 15, 2009
Share

Pentru mulţi, târgurile şi expoziţiile specializate, conferinţele sau seminariile pot părea la prima vedere copii la indigo ale aceluiaşi eveniment: de fiecare dată la fel, un déja vu în care regăseşti aceleaşi firme expozante, care-ţi oferă aceleaşi servicii sau produse, aceleaşi conferinţe şi seminarii la care vorbesc aceiaşi oameni, despre aceleaşi lucruri.
Odată ce treci de aparenţe şi idei preconcepute, lucrurile ţi se conturează altfel şi realizezi că permanent apar idei şi produse noi, soluţii, trenduri, probleme specifice de dezbătut, suficiente pentru a da o anumită direcţie dezvoltării industriei sau a celei personale. Este, nu în ultimul rând, o ocazie benefică pentru a te întâlni cu clienţii, cu propriii competitori şi, de ce nu, de a mai scoate capul din propria ogradă.

Print Magazin a participat, pentru dumneavoastră, la o parte din cele mai importante evenimente ale acestei toamne.

Mulţi pariau acum mai bine de jumătate de an pe faptul că, pe fondul crizei economice, orice eveniment expoziţional dedicat poligrafiei, ori nu va mai exista ori va fi un dezastru din punctul de vedere al investiţiei organizatorului.

Realitatea a făcut ca după încheierea Print & Sign, cel mai important târg expoziţional local din domeniul tipografic, evenimentul să poată fi considerat un succes, chiar şi parţial. În condiţiile în care poligrafia locală şi furnizorii internaţionali de echipamente şi materiale se confruntă cu probleme foarte grele, este de admirat că, faţă de anii trecuţi, Euroexpo a reuşit să polarizeze interesul a peste jumătate din numărul de expozanţi avuţi la ediţiile din anii trecuţi. Deşi mulţi acreditează ideea că expoziţia “s-a întâmplat” datorită preţurilor aproape modice oferite expozanţilor pentru a participa, aceste zvonuri pot rămâne în zona marginală a bârfei atâta timp cât compania condusă de Camelia Buda a reuşit să ofere industriei locale un eveniment necesar. Este cu atât mai important acest fapt cu cât anul acesta am asistat pe plan internaţional la amânarea sau anularea unei serii de evenimente expoziţionale, multe din zona printului.

Marii producători internaţionali nu s-au înghesuit să expună la Print & Sign, însă o parte dintre jucătorii importanţi au ales să fie prezenţi direct sau prin distribuitori. Indiferent dacă spaţiul alocat a fost mai restrâns decât anii în trecuţi, la această ediţie a existat reprezentativitate pentru toate sectoarele industriei poligrafice, fie că vorbim de imprimarea digitală, tiparul offset şi flexografic, serigrafia şi tampografia, substraturile imprimabile şi materialele consumabile sau echipamentele de finisare. Trebuie menţionaţi în acelaşi timp şi câţiva dintre producătorii de materiale tipărite prezenţi ca expozanti.

Expoziţia de anul acesta a prilejuit şi o lansare în premieră mondială, de catre Group Transilvae, a unui echipament de imprimare digitală inkjet: HP Designjet L25500 prezentat în acelaşi moment la Print & Sign şi expoziţia Viscom Düsseldorf. Totodată seminariile care au avut loc pe parcursul expoziţiei au suscitat interesul diferitelor categorii profesionale. Dacă cele mai tehnice, organizate de producători precum KBA nu au reuşit decât în parte să trezească interesul celor din industrie, altele au umplut până la refuz sălile unde s-au desfăşurat dezbaterile. Amintim în acest sens seminarul organizat de APIIP care a avut ca subiect colaborarea dintre producători şi agenţiile de publicitate unde, având în vedere problemele specifice expuse de participanţi, dezbaterile au fost destul de animate, cu spirite încinse. Un alt eveniment de valoare a fost şi workshop-ul de fotografie cu titlul „Arta printării”, organizat de Epson şi susţinut de fotografii Dinu Lazăr şi Francisc Vaida. Seminarul a oferit o incursiune în procesul de editare şi imprimare de înaltă calitate cu ajutorul echipamentelor foto Epson prezente în show-room. Fiindcă vorbim de fotografie trebuie să-i amintim şi pe caştigătorii concursului „Fii în rând cu profesioniştii”, organizat de Epson împreună cu Nikon.

Cu ocazia târgului a fost interesant de observat un trend din ce în ce mai evident: producătorii japonezi de echipamente tipografice offset, precum Ryobi, Mitsubishi sau Akiyama, şi-au intensificat interesul pentru România pe fondul unei politici destul de agresive de vânzări pe întreg cuprinsul Europei. Acest fapt ne demonstrează că vremea când Europa reprezenta o piaţă tabú a trecut.

Print & Sign ne-a prilejuit şi anul acesta ocazia de a admira încă o acţiune de marketing a celor de la Agressione. Începută din primele luni ale acestui an, campania Agressione de “înmormântare a crizei” a culminat la târg printr-o înmormântare în adevăratul sens al cuvântului, dezvoltată foarte creativ un stand al cărui decor amintea de atmosfera unui eveniment funebru (ce-i drept mai de lux), un coşciug acoperit cu jerbe de flori şi coroane, şi, nu în ultimul rând, cu mese de parastas şi bineînţeles multă colivă…

Dacă pentru sectorul imprimării offset expoziţia a fost destul de săracă, echipamentele de imprimare digitală expuse, în special cele inkjet, au fost la înălţime. Fie că vorbim de Epson, HP, Mimaky, Xerox sau alţi producători – fiecare şi-a scos la vedere bijuteriile tehnologiei de imprimare digitală.

%newline%

Print Magazin iese pe “catwalk”

Pentru Print Magazin, expoziţia Print & Sign a reprezentat prima “ieşire pe catwalk”… Standul, amenajat în spiritul unui ambient interactiv, s-a dorit a fi mai apropiat de conceptul unei cafenele de presă decât de cel al rigidităţii dat de veşnicele panouri modulare care populează expoziţiile locale. Baza comunicării vizuale a constituit-o cuvintele jargonului industriei grafice, elementul central în jurul căruia gravitează activitatea editorială a publicaţiei.

Înşiruirea de termeni de specialitate transcrişi în “modul continuu” cu o cromatică diferită pe fundaluri de negru, au constituit key-visualul materialeloror de prezentare tipărite, dar şi al volumelor ambientale ale standului. Reluarea acestor elemente literale pe toate elementele de mobilier expoziţional poate părea a fi monotonă, chiar obsesivă.

Am dorit să ne prezentăm bine îmbrăcaţi la prima întâlnire cu industria, dar şi să le arătăm clienţilor şi cititorilor noştri că prezenţa noastră la acest eveniment nu este una întâmplătoare, din obligaţie. Direcţia editorială pe care şi-o asumă Print Magazin ne face să fim dependenţi de fiecare pas pe care-l face industria grafică locală, dar şi cea internaţională” adaugă Relu Liciu, Advertising Director al Print Magazin şi co-acţionar al publicaţiei.

În acelaşi timp, Print Magazin a oferit, în parteneriat cu Colegiul Tehnic Media, un concept inedit de new-media: primul webcast realizat la o expoziţie a industriei poligrafice. Despre această iniţiativă Titi Amzăr, redactor şef al Print Magazin spune: “Industria poligrafică trebuie să înveţe să se folosească cât mai eficient de toate aceste instrumente de comunicare oferite de tehnologiile new-media. Faptul că am ales această soluţie nu face decât să confirme ideea enunţată. Este momentul ca printul să-şi apere şi mai ales să-şi promoveze interesele prin toate mijloacele la fel de bine cum audio-vizualul sau web-ul se folosesc de vehiculele de comunicare tipărită. Vom continua să implementăm şi alte soluţii de new-media, însă trebuie să amintesc că orice mix de comunicare am folosi el are ca scop creşterea calităţii editoriale a publicaţiei şi nu joaca cu vehicule de media în trend…”.

Relu Liciu adaugă: “Am dorit să evidenţiem faptul că industria tipografică poate beneficia de instrumentele oferite de numit Internet. Deşi iniţial am dorit să asigurăm o transmisie on-line a sesiunilor de web-cast, problemele tehnice pe care le-am întâmpinat cu transmisia de date, fiind vorba de un volum mare de informaţii, dar şi datorită imposibilităţii aducerii la târg a anumitor echipamente pentru montaj video, nu ne-au permis acest lucru.”

În acelaşi timp, asigurarea producţiei de către echipa de filmare pusă la dispoziţie de Colegiul Tehnic Media a jucat un rol esenţial, constituind în acelaşi timp şi o reafirmare a profesionalismului singurei şcoli tehnice pentru învăţământ poligrafic şi cinematografic din România.

Print & Sign a prilejuit şi întâlnirea “face-to-face” a publicaţiilor mai mult sau mai puţin editoriale de tipografie. Din această privinţă ne bucurăm că am reuşit, în cele mai bine de nouă luni de la apariţie, să exercităm o evidentă şi puternică influenţă asupra multora dintre ele.

Paradox: un eveniment şi două ceremonii de premiere

Desfăşurat în România, nici Print & Sign nu putea să nu beneficieze de anumite întâmplări care să reconfirme natura paradoxală a spiritului românesc. Dacă pe parcursul ediţiilor trecute ale târgurilor de profil organizatorul Euroexpo a consacrat un concurs – singurul de altfel – de acordare a unor premii pentru calitatea produselor tipografice, anul acesta am fost uimiţi să urmărim desfăşurarea a două evenimente similare în cadrul aceleiaşi expoziţii. Premiile acordate de Euroexpo şi premiile acordate de revista Proraster fiecare având un juriu diferit şi o altă ceremonie de premiere.

Într-o industrie poligrafică serioasă, premiile acordate de o publicaţie în cadrul unui târg de profil nu pot submina sau eclipsa o iniţiativă similară pusă în scenă de gazda evenimentului expoziţional. Etica profesională şi, în lipsa acesteia, bunul simţ elementar, ar trebuie să fie argumente suficient de convingătoare care să-i ofere unui “spărgător de grevă” şansa de nu da naştere unei gafe cu efecte pe termen lung. Tinând cont că Euroexpo i-a transmis publicaţiei Proraster că dezaprobă organizarea unui alt concurs pentru calitatea produselor tipografice în cadrul Print & Sign, observaţiile au rămas fără ecou.

Analiză finală

Print & Sign poate fi considerat un succes chiar şi pentru simplul fapt că organizatorul Euroexpo a avut curajul şi tăria de a merge până la capăt în a organiza un târg pentru industria poligrafică, într-un context economic atât de defavorabil, ca să nu spunem riscant. Elemente laudative pentru eveniment există şi ele nu pot fi trecute cu vederea. În acelaşi timp, fiecare expozant sau vizitator a avut ocazia, în funcţie de unghiul din care a privit expoziţia, să observe partea plină sau partea goală a paharului…

Înainte de a trece la observaţii critice suntem obligaţi de realitate să recunoaştem un fapt de netăgăduit la adresa Euroexpo Trade Fairs, organizatorul evenimentului: i se poate reproşa orice mai puţin faptul că nu a încercat prin toate mijloacele să asigure un cadru optim necesar desfăşurării activităţii expoziţionale… Spun că “a încercat” deoarece multe dintre cauzele problemelor trebuie cu certitudine căutate în curtea proprietarului complexului expoziţional.

%newline%

La capitolul comunicării externe, a promovării evenimentului, există suficient loc de mai bine… Intern, expoziţia rămâne tributară coerenţei şi consecvenţei informaţionale. În consecinţă este nevoie de o schimbare a strategiei de comunicare internă, adaptată atât nevoilor vizitatorilor cât şi ale expozanţilor, materiale informative mult mai bine puse la punct, un sistem de signaletică dedicat evenimentului etc. Din informaţiile primite de la conducerea Euroexpo avem promisiunea că toate problemele sesizate vor dispărea la ediţiile viitoare. Una dintre probleme a fost accesul la internetul wireless. Deşi mediatizată cu surle şi trâmbiţe în presă, “internetizarea” wireless a pavilioanelor Romexpo s-a dovedit a da multe bătăi de cap expozanţilor. Ceea ce s-a promis a fi un sistem de “hotspot-uri Wi-Fi” care a costat peste 12.000 de Euro, s-a dovedit a fi doar un “coldspot”, de cele mai multe ori imposibil de accesat pentru un utilizator obişnuit…

O altă problemă care a generat o stare permanentă de iritare în rândul expozanţilor a fost legată de accesul cu mijloacele de transport în complexul expoziţional Romexpo ca şi spaţiile de parcare insuficente din vecinătate. Puşi în imposibilitatea de găsi un loc de parcare (deşi Romexpo putea rezolva foarte simplu situaţia) mulţi dintre expozanţi şi chiar vizitatori au fost obligaţi să-şi lase maşinile pe trotuarul din jurul complexului, situaţia culminând într-una din zile cu ridicarea de către angajaţii Primăriei Sectorului 1 a unui număr impresionant de autovehicule. La final nu putem să nu amintim situaţia creată de “armatele” de oameni de la salubritate trimişi de Romexpo să evacueze expozanţii şi standurile într-o grabă care nu poate aminti decât de o stare de război. Mochetă smulsă realmente de sub picioarele expozanţilor, mobilier tras şi împins în stânga şi-n dreapta într-un exces de zel demn de invidiat. Având în vedere că multe dintre standuri expuneau echipamente care nu puteau fi dezasamblate precum butelia de la aragaz, unele dintre ele valorând chiar câteva sute de mii de euro, situaţia generată de angajaţii Romexpo este o pată neagră pentru eveniment.

În contextul în care multe dintre problemele organizatorice ale acestui târg şi nu numai sunt independente de eforturile depuse de Euroexpo, ne întrebăm dacă compania, intrată de curând în marea familie a Trustului Intact, nu ar trebui să se gândească serios la posibilitatea identificării unei alte locaţii pentru evenimentele sale şi bineînţeles a unui partener care să dea dovadă de mult mai multă responsabilitate. Sau, de ce nu, să-şi construiască (după cum deja se şi vehiculează în industrie), propriul spaţiu expoziţional.

Camelia Buda: Print&Sign 2009 şi-a atins obiectivele fixate.

Cum vi se par rezultatele finale ale târgului, acum după mai bine de jumătate de lună de la încheierea Print & Sign?
Având în vedere că în momentul de faţă toată lumea trece printr-o perioadă mai dificilă şi aici mă refer desigur la instabilitatea economică, care ne guvernează noi considerăm că, în mare măsură, Print & Sign 2009 şi-a atins obiectivele fixate. Desigur, întotdeauna este loc de mai bine şi întotdeauna vom încerca să depăşim aşteptările expozanţilor. Vă pot spune însă deschis că am investit foarte multă energie şi resurse în organizarea acestui eveniment şi ne putem declara mulţumiţi de rezultate.

Acum câteva luni bune, ideea organizării Print & Sign părea o decizie sinucigaşă, mulţi acreditând ideea că nu va avea loc. Cât de greu a fost să mobilizaţi industria în acest context dificil al crizei economice?

Eu sunt mai optimistă din fire, şi nu i-aş zice chiar decizie sinucigaşă, ci mai curând o provocare. Iar cei care mă cunosc ştiu cât de mult îmi plac provocările. Eu am crezut întotdeauna în conceptul Print & Sign şi mă bucur că am reuşit să le insuflu această încredere şi expozanţilor de anul acesta, care au dat o bilă albă acestui concept, sugerându-ne chiar ca de acum înainte să păstrăm târgurile reunite sub umbrela Print & Sign. De altfel, tendinţa reunirii şi întrepătrunderii domeniilor nu este vizibilă doar la noi, ci şi la marile târguri din străinătate. În ceea ce priveşte mobilizarea oamenilor din industrie, nu cred că îmi pot aroga eu meritele. Noi am prezentat un concept solid, iar decizia de a participa sau nu a fost în totalitate la latitudinea expozanţilor. M-am bucurat totuşi să descopăr că oamenii înţeleg importanţa târgurilor şi expoziţiilor ca instrument de promovare a propriului business. În concluzie, cred că mai degrabă dorinţa de a-şi promova produsele şi de a se prezenta în faţa clienţilor a fost cea care i-a mobilizat să participe, şi nu voinţa mea.

Puteţi îmbunătăţi organizarea viitoarelor ediţii în condiţiile în care multe dintre probleme sunt atribuite Romexpo? Preconizaţi construirea propriului spaţiu expoziţional?

Romexpo, aşa cum bine ştiţi, este partenerul nostru tradiţional. Întotdeauna comunicăm şi încercăm să găsim împreună o soluţie pentru a rezolva problemele inerente oricărei manifestări de mare anvergură cum este Print & Sign. De aceea, sperăm că pe viitor o mare parte dintre neregulile semnalate de expozanţi vor fi remediate. De altfel, aş dori să profit de ocazie şi să le mulţumesc expozanţilor pentru sugestii, dar şi pentru criticile pe care noi le găsim constructive. Revenind la Romexpo, afirm cu încredere că la ora actuală este cea mai bună locaţie din punct de vedere expoziţional.

%newline%

Au existat două evenimente de premiere, unul al Euroexpo iar celalălt al Proraster. Pentru o industrie destul de mică, nu ar fi trebuit să existe doar unul singur?

Nicidecum. Noi nu ne propunem să monopolizăm piaţa, deoarece ar dispărea farmecul competiţiei şi al provocărilor. Personal, consider că este loc pentru toţi pe piaţă, iar concurenţa nu poate fi decât benefică. În ceea ce priveşte calitatea evenimentelor, aici industria are ultimul cuvânt şi ea va decide care premiu are mai multă greutate.

După cum ştim, acţionar majoritar în Euroexpo a devenit Trustul Intact. Cum decurge colaborarea şi ce planuri de viitor aveţi?

Aş dori să fac o precizare aici, deoarece există o confuzie. Acţionar majoritar nu este Trustul Intact, ci doamna Camelia Voiculescu. Dumneaei conduce un grup de firme din care face parte şi trustul Intact. Avantajele acestei colaborări, mai ales pentru clienţii din piaţa târgurilor şi expoziţiilor sunt multiple. Aş enumera dezvoltarea programului de târguri şi expoziţii pentru anul 2010, când vom organiza 10 evenimente, lărgirea echipei Euroexpo Trade Fairs, fapt care va duce la crearea unor departamente specializate (spre exemplu, vom avea un departament specializat pentru promovare şi parteneriate internaţionale). Aceste departamente specializate se vor concentra pe o promovare puternică a târgurilor şi expoziţiilor, targetată către atragerea vizitatorilor de specialitate.

În cele patru zile, evenimentul a atras vizitatori specialişti şi mai mult de 110 expozanţi din toate domeniile vizate. Părerile celor prezenţi au fost împărţite. De aceea am vorbit cu 9 expozanţi în cea de a treia zi şi le-am pus două întrebări: cum vi se pare târgul din acest an din punct de vedere organizatoric şi al vizitatorilor, ce se va întâmpla cu domeniul în care activaţi în perioada următoare. Citind mai jos răspunsurile primite vă puteţi face o idee despre târg şi despre piaţă chiar dacă nu aţi ajuns la eveniment.

 

Mircea Săplăcan, Director Marketing Augusta Papier

A fost o idee bună să fie reunite toate târgurile într-unul singur pentru că au fost reuniţi clienţi şi furnizori din aceeaşi branşă. Prima zi nu a fost una fericită, a fost un schimb de cărţi de vizită între expozanţi. Însă, în a doua şi a treia zi lucrurile s-au animat şi încet-încet ne atingem scopul cu participarea la acest târg. Ne aşteptăm în continuare să fim vizitaţi de clienţii noştri pe care i-am invitat şi de alţi potenţiali clienţi. Momentul acesta de criză este un punct în care se vor selecta pe piaţă şi principalii tipografi şi principalii furnizori de hârtie, iar cei care vor rămâne vor lucra într-un mod competitiv şi vor avea un cuvânt de spus pe o perioadă mult mai mare şi fără prea mari fluctuaţii de piaţă. În domeniul hârtiei a fost o schimbare în structura vânzării, nu neapărat o scădere, cei mai mulţi orientându-se către preţ. Acest aspect se transferă la fabricile de hârtie, multe dintre ele închizându-şi capacităţi importante de producţie în toată lumea. Dacă preţul va afecta fabricile oferta va fi mai restrânsă pe piaţă, iar cei care o vor accesa vor fi limitaţi şi vor avea parte de o tendinţă crescătoare a preţurilor.

Tiberiu Paul Stoian, Country Sales Manager Reklama Shop

Din punct de vedere al organizării nu sunt probleme deosebite. Ca o recomandare pentru organizatori ar fi trebuit insistat pe partea de promovare şi mediatizare a evenimentului. Comparativ cu ediţiile anterioare, nemaifiind organizat în pavilionul central, ci în unele adiacente, nu cred că a fost o opţiune minunată. Însă, relaţia noastră cu organizatorii a fost OK. Ne dorim să fie cât mai bine mediatizat evenimentul pentru ca fluxul de vizitatori specialişti să fie cât mai mare. Până acum traficul de vizitatori este un pic mai redus decât la ediţiile anterioare. Domeniul nostru a avut un mic recul, cel puţin în ceea ce ne priveşte pe noi ca ofertant, însă suntem destul de optimişti în ceea ce priveşte dezvoltarea în viitor. Chiar dacă pe unele conturi au scăzut volumele ca urmare a micşorării capacităţilor clienţilor noştri, am reuşit să atragem în ultima perioadă noi conturi, astfel încât cifra noastră de afaceri şi producţia trimisă în piaţă este relativ constantă. Evoluţia va fi, dacă nu cu un trend ascendent foarte pronunţat, măcar una rectilinie în perioada imediat următoare.

Adrian Niculae, General Manager Anemona Com

Ţinând cont de conjunctura actuală pot spune că sunt satisfăcut de evoluţia târgului până în momentul de faţă atât din punct de vedere al organizării, cât şi din cel al vizitatorilor. Cred că va mai fi o problemă în ceea ce priveşte dezvoltarea în următoarele maximum şase luni, după care cred că va urma un trend ascendent fiind necesară retehnologizarea multor tipografii şi centre de copiere existente pe piaţă în prezent.

Ionuţ Adrian Hâncu, Area Sales Manager Dacora

Organizarea a fost bună la acest târg, iar vizitatorii nu au fost prea mulţi, dar este mult mai bine aşa pentru că este un târg B2B. Domeniul nostru este pe cale să se dezvolte şi să iasă din criză cel mai devreme la mijlocul anului viitor.

Dan Panciu, Director producţie Vopo

Contrar crizei s-au prezentat multe firme. Cred că este o desfăşurare bună şi feedback-ul se va vedea. Ieri a fost un număr mare de vizitatori, dar aşteptăm în continuare şi mai mulţi. Noi activăm într-un segment de nişă care va evolua rapid şi bine. Se va dezvolta în scurt timp.

Ionuţ Şişu, General Manager Ad Line Solutions

Ca organizare a fost foarte OK, iar ca vizitatori numărul a fost mult mai scăzut ca în anii trecuţi, dar contactele şi rezultatele sunt pe măsura ediţiilor anterioare. Cred că după sfârşitul acestui an va urma o perioadă de scădere în prima jumătate a anului viitor, după care vom începe să revenim la nivelul anilor trecuţi.

Ioan Bălaşa, General Manager Mons Medius Investments

Ca organizare este în regulă târgul. Ca vizitatori am avut invitaţii ţintite şi suntem mulţumiţi că ne-au venit clienţii interesaţi de soluţiile pe care le oferim. Totuşi, este un flux mai scăzut decât la ediţiile anterioare, dar preferăm să fie puţini şi buni. Deocamdată, domeniul în care activăm, ca întreaga economie, se află într-o stare de stabilizare. După căderea de la începutul anului se remarcă o reaşezare la un nivel mai scăzut, dar relativ stabil. Sperăm să urmeze o creştere nu spectaculoasă, dar sănătoasă.

Nicolae Oprica, Director Kronstadt Papier Technik

Nu am reuşit să plec de la stand să văd târgul pentru că am avut clienţi pe toată perioada. Noi suntem mulţumiţi de clienţii care ne vizitează. Nu cred în criză, este mai multă panică decât criză. Lucrurile vor merge fără probleme.

Andrei Ghişe, General Manager Romanian Renz

Din punct de vedere organizatoric este OK, iar din cel al vizitatorilor este foarte slab, mult mai slab ca acum doi ani. Cred că şi criza este de vină, iar pe de altă parte piaţa este cunoscută, lumea ştie despre ce este vorba, iar cei din acest business ştiu exact unde să meargă să întrebe. Faţă de alţi ani, organizatorii şi-au dat interesul, dar lumea nu vine. Cred că vor dispărea multe firme de pe piaţă. Din păcate deja au început să dispară. Cine va rezista probabil că va merge înainte. Probabil că vor rezista firmele serioase. Dacă nu se schimbă ceva în bine în toamna asta nu ne vedem bine pe niciunul dintre noi. Mă refer la faptul că ar trebui să se dea drumul la bani şi să ieşim din blocajul în care am intrat. Adică acum un an sau doi erau bani şi toată lumea cumpăra, iar acum nu mai este nimic. Vizitatorii nu întreabă nimic cu adevărat despre ceva anume. Toată lumea întreabă la modul general. Sunt puţin şocat de această situaţie

Leave a Comment