LOADING

Type to search

Un nou pas făcut de Durst în industria cartonului ondulat

Evenimente Packaging

Un nou pas făcut de Durst în industria cartonului ondulat

admin dec. 15, 2014
Share

După ce au impus digitalul în câteva zone cheie ale universului ambalajelor, fabricanții de echipamente inkjet se străduiesc să cucerească cel mai puternic bastion al industriei, segmentul cartonului ondulat. În prima linie de aproape 15 ani, Durst și-a etalat recent noile utilaje de tipar digital dedicate cartonului ondulat. 

 

Ioana MARINESCU n

 

În cadrul evenimentului organizat sub titlul „Durst Inkjet Corrugated Printing Days” pe 10 și 11 noiembrie 2014, Durst Phototechnik și-a prezentat la fabrica sa din Lienz, Austria, cele mai recente inovații de tipărire digitală inkjet în format lat dezvoltate pentru industria ambalajelor. Cu acestă ocazie, 120 de manageri și specialiști în producție de la 50 de firme europene din industria ambalajelor și display-urilor din carton au avut prilejul să asiste la demonstrații de tipar digital pe noul utilaj inkjet plan Durst Rho 1300, special conceput pentru imprimarea industrială a cartonului ondulat. Producătorilor din Europa li s-au alăturat și emisarii unor companii românești, Display Grup din București și Dem Media din Galați, participante la eveniment împreună cu domnul Liviu Ionescu, director general Total Media & Print, distribuitorul Durst Phototechnik în România.

Deși demonstrațiile de tipărire digitală au constituit principala atracție a evenimentului, un interes la fel de puternic l-au suscitat sesiunile de prezentări desfășurate în spațiul de conferințe amenajat temporar în noua hală a fabricii Durst. Ca teme principale, prezentările au pus accent pe inovațiile tehnologice apărute în tiparul inkjet și în fluxurile de producție digitală, dar și pe analiza noilor modele de business „digital” care aduc transformări majore în industria ambalajelor și a display-urilor din carton ondulat.

Ca speakeri, sesiunea de prezentări a adus la tribună o serie de vorbitori de calibru, atât top manageri ai gazdelor, cât și specialiști în cercetarea de piață, experți independenți în managementul de culoare, proprietari și manageri ai companiilor care utilizează sisteme Durst de tipărire digitală, responsabili din cadrul unor parteneri tehnologici, cum ar fi Esko și Caldera.

Fiabilitatea și performanța duse la extrem, secretul succesului Durst

Puțini se așteptau în primii ani de după 1990 ca un fabricant cu activitate de jumătate de secol în tehnică fotografică analogică, precum Durst, să intre cu oameni și bagaje în producția sistemelor digitale inkjet și, mai ales, să aibă un real succes. Prin ce se deosebește Durst de competitorii? Potrivit domnului Liviu Ionescu, Durst s-a diferențiat de ceilalți fabricanți prin însuși conceptul procesului de fabricație, în care peste 80% dintre componente sunt produse în fabricile proprii din Tirol (una în Lienz, Austria și cealaltă în Brixen, Italia), iar restul de circa 20% în fabrici din țări de limbă germanică din Europa.

„Succesul echipamentelor Durst gravitează în jurul aceleiași filosofii pe care compania și-a construit reputația în cei 80 de ani de existență: proiectarea și fabricarea de utilaje la standarde extrem de înalte de fiabilitate și performanță”, declară șeful Total Media.

Durst Rho 1300, noua navă amiral a fabricantului din Tirol

Puțini sunt cei care își mai amintesc de Rho 160 – primul „flatbed” inkjet UV lansat de Durst la târgurile Drupa și Photokina din anul 2000, unul dintre primele echipamente de acest gen din lume. La 15 ani de când a pus umărul la dezvoltarea imprimantelor „flatbed”, Durst a adăugat încă o capodoperă tehnologică în panoplia utilajelor sale specializate: Seria Rho 1300, cu modelele 1330 și 1312, special concepută pentru industria cartonului ondulat.

„Sunt două modele industriale cu automatizare completă, care pot fi deservite de un singur operator. În regim de producție, mașinile lucrează la o viteză de tipărire incredibilă, la o calitate real fotografică și la costuri extrem de mici de producție”, a detaliat Liviu Ionescu. „În centrul demo a fost prezentat întregul flux tehnologic, cu accent pus pe calitatea printurilor și pe productivitatea foarte mare, în paralel cu sistemul facil de alimentare sau a celui de eliminare automată tipărite direct pe paleții de transport.”

Durst a înglobat în cele două modele dedicate printului digital pe carton ondulat cele mai moderne tehnologii, eliminând cu ajutorul lor multe dintre problemele care apar la imprimarea acestui gen de material. „Viteza de producție foarte mare, ce ajunge la peste 1.300 mp/oră în cazul modelului Rho 1330, și rezoluția foarte înaltă a tiparului sunt principalele atúuri ale acestei mașini de imprimare în format lat. În România avem echipament dintr-o generație anterioară, instalat la firma Dem Media din Galați, care printează foarte mult display-uri și alte produse din carton ondulat”, a menționat directorul Total Media.

Un avantaj oferit de „flatbed-urile” Durst, inclusiv de seria Rho 1300, este sistemul de antrenare continuă a cartonului pe durata imprimării, diferit conceptual de cel utilizat de utilajele similare ale altor competitori, la care suportul de tipar este fixat pe o masă mobilă care se deplasează în timpul tipăririi. „Acest lucru îi permite operatorului să nu aibă pauze între printuri ca în cazul sistemelor competitorilor noștri, având posibilitatea, de asemenea, de a tipări pe suporturi cu lungime practic fără limită. Este un avantaj important prin care mașinile Durst se remarcă în fața sistemelor competiției la care formatul maxim al mesei fixe condiționează dimensiunile suportului de tipar și, implicit, al imaginii imprimate”, ne-a explicat domnul Ionescu.

La fața locului, șeful Total Media și partenerii de la Durst au mai avut amabilitatea să ofere și alte caracteristici tehnologice care fac din modelele serie Rho 1300 unul dintre cele mai performante echipamente dedicate tipăririi cartonului ondulat. Dintre acestea, amintim capetele inkjet industriale de mare productivitate manufacturate în proporție de 95% în fabricile Durst și capabile să asigure o calitate perfectă a imprimării. După cum am putut vedea la vizitarea fabricii, acestea dispun de o aliniere perfectă a duzelor fiecărei bare ce echipează capul de printare inkjet, operațiune asigurată cu ajutorul unui microscop electronic de mare putere și prin aportul muncii manuale a unui singur tehnician specializat.

Deși sunt construite pe arhitectura tehnologiei Spectra, capetele inkjet piezoelectrice înglobează o serie de inovații realizate în laboratoarele Durst, legate în principal de controlul electronic exact al formei și a dimensiunilor picăturii de cerneală. Echipate cu capete inkjet de mare productivitate care lucrează la frecvențe înalte și beneficiind de un sistem de reglare a temperaturii în fiecare cap de printare cu toleranțe de doar 0,5° C, tehnologia inkjet care echipează imprimantele Durst este una dintre cele mai performante care există pe piață în acest moment.

Pentru a evita înfundarea capetelor inkjet, Durst utilizează un sistem de recirculare continuuă a cernelii în dispozitivul de imprimare. Această tehnologie permite o întreținere extrem de simplă și economică a mașinii, esențială pentru un echipament de tip industrial, care necesită doar unu-trei cicluri de spălare într-un schimb de lucru de opt ore.

Între oportunitățile, percepțiile și realitățile industriei cartonului ondulat

Cu o piață globală estimată la 140 de miliarde de dolari în anul 2013, ambalajele din carton ondulat vor continua să crească anual cu circa 4%, potrivit estimărilor Smithers Pira. Cu toate acestea, industria cartonului ondulat este departe de a adopta tehnologia tiparului digital în procesele de producție a ambalajelor de volum, bazate în proporție covârșitoare pe utilaje industriale de prelucrare în flux a cartonului, echipamente care pot executa simultan operațiunile de tipărire flexografică, ștanțare și lipire. Apetența scăzută a industriei de profil pentru digital nu ține de dezinteresul producătorilor de carton ondulat, ci are alte cauze. Prima ține de profilul afacerilor din domeniul cartonului ondulat, bazate pe cantitate, un nivel acceptabil de calitate și prețuri cât mai mici. Cea de de-a doua cauză ține de tipul de produse comandate fabricilor de carton ondulat, din care peste 80% sunt cutii colective și pentru transport. Din totalul acestora, un procent de peste 75% este ocupat de ambalajele netipărite și de cele imprimate cu una sau două culori – statistică valabilă atât la nivel local, cât și pe plan european.

În Europa, marile grupuri multinaționale din domeniul ambalajelor din carton ondulat investesc deja în utilaje industriale de tipărire digitală sume considerabile. Vorbim însă de rețele cu activitate în toate segmentele ambalajelor din hârtie și carton, cele mai multe având și unități de producție a display-urilor POS (Point-Of-Sales) și POP (Point-of-Purchase), zona cu marja de profit cea mai mare.

Paradoxal, tiparul digital a intrat pe terenul cartonului ondulat din România nu pe poarta celor zece fabricanți de carton, ci pe ușa îngustă a companiilor mici și medii din producția publicitară ale căror modele de business dinamice și bazate aproape în exclusivitate pe fluxuri de tipărire și finisare digitală încep să devină foarte profitabile. Acestor investiții li se vor adăuga în curând și cele ale unor tipografii offset din țară care produc ambalaje premium din carton ondulat, în special pentru segmentul ambalajelor utilizate la raft. n

Leave a Comment