Un studiu Orbis Research a estimat piaţa globală anul trecut la 17,11 miliarde USD, cu o tendinţă de creştere care o va duce la o valoare totală de 25,66 miliarde USD în 2020. Schimbarea de stil de viaţă a oamenilor, cererea tot mai mare de ambalaje sustenabile şi ecologice, precum şi cererea de hrană proaspătă şi de calitate sunt factorii care împing cel mai mult spre creştere acest sector, consideră autorii studiului. De asemenea, creşterea cantităţii de produse contrafăcute în ţările în dezvoltare îi obligă tot mai des pe producători să folosească ambalaje cu soluţii smart, precum RFID.
Chiar acum cinci, şase ani, ambalajul inteligent sau activ părea o idee interesantă, iar aplicaţiile sale atrăgeau atenţia prin expoziţiile de specialitate, dar cam atât. Puţini erau cei convinşi că opţiunile pe care le prezentau departamentele de cercetare-dezvoltare ale diverşilor producători aveau cu adevărat un viitor sau că era sigur că aveau să aibă parte de adopţie pe scară largă. Astăzi, lucrurile stau altfel. Companiile găsesc din ce în ce mai atractive noile tehnologii care fac din ambalaj nu numai un instrument inteligent, ci unul care le poate schimba atât modelul de business, cât şi relaţia cu clienţii.
Deşi domeniul este unul care are la bază ideea de inovaţie, tot mai multe voci din piaţa poligrafică recunosc faptul că acest subiect a depăşit de ceva timp stadiul de experiment şi a trecut în cel de adevărată industrie. Chiar dacă departe de maturitate, ambalajul inteligent nu mai este doar subiect de concursuri de creaţie şi design, ci ne priveşte în fiecare zi din rafturile magazinelor şi din halele de producţie şi depozitele fabricilor, uneori fără să ne dăm seama.
Tiparul de ambalaj activ sau inteligent devine tot mai căutat pe măsură ce se popularizează şi conştientizează avantajele sale de necontestat: fie că vorbim de optimizarea fluxurilor de producţie sau a lanţului de distribuţie, de îmbunătăţirea relaţiilor cu clienţii, de reducere a cantităţii de alimente expirate sau de aplicaţii tip Internet of Things (IoT) ori, nu în ultimul rând, de beneficiile pentru marketing, acest tip de soluţie îşi face tot mai mult loc în viaţa noastră, tendinţă confirmată şi de cercetările de piaţă.
Articolul complet poate fi citit în ediţia tipărită a revistei Pack Romania.