Artiști din România și din Franța s-au gândit să folosească bannere uzate din campaniile electorale pentru a crea opere de artă în prima tabără de Street-Art din România, denumită de organizatori Free Art.
Tabăra Free Art de la Copșa Mică, primul eveniment de Street-Art din România desfășurat în perioada 23-29 august 2010, a încercat să pună în rezonanță tehnicile graffiti cu tehnicile ecologice de reciclare a unor suporturi. Astfel, bannerele din acest oraș care au fost folosite în campaniile electorale și prezidențiale au devenit un suport artistic pe care au lucrat 19 artiști din România și din Franța invitați la eveniment. „Trăim într-un timp al inserturilor publicitare, al discursurilor vizuale interşanjabile ce caută o regenerare ideatică prin spaţiile date de noile suporturi şi noile media, prin ideile oferite de reciclarea unor suporturi şi a unor medii de expunere. Nimic nu se pierde, totul se reciclează! – devine, astfel, un pretext de creaţie pentru câţiva artişti vizuali care se folosesc, în prima tabără de street art din România, de tehnicile graffiti şi de tehnicile ecologice de reciclare a unor suporturi.
Free Art e locul în care tot ce pare mai persuasiv în materie de seducţie a publicului, bannerele electorale, se transformă în lucrări şi opere cu adevărat revelatoare pentru nevoile culturale şi spirituale ale unui spaţiu public”, a spus Dan Mircea Cipariu, scriitor și invitat de onoare al Taberei Free Art.
Artiștii implicați au redecorat bannerele din campaniile electorale și prezidențiale care au fost expuse la Copșa Mică, obținând opere de artă impresionante.
Curatorul acestei tabare, artistul Mihai Zgondoiu, a declarat: „În zilele noastre (încă) în plin post-modernism, arta coboară din muzee în stradă şi viceversa. Fiind accesibile tuturor claselor sociale, mesajele vizuale stradale sunt o alternativă la bombardamentul informaţional comercial ce ne este servit la tot pasul”.
Acesta a explicat că a fost aleasă localitatea Copșa Mică, pentru că în vremea comunistă era cea mai poluată zonă din întreaga Europă, fiind cunoscută pentru poluare, mizerie, sărăcie și negru de fum, însă nimeni nu avea voie să vorbească despre aceste aspecte.
“Necesitatea unei manifestări eco-graffiti în acest spaţiu poate fi considerată drept sigur triumf al mediului viu şi al creaţiei după 70 de ani de prelucrarea industrială a metalelor cele mai toxice: plumbul şi zincul. Astfel, o terapie cromatică ce rezonează cu gestul artistic eliberat de constrângeri şi limite marchează pozitiv Copşa Mică, o aşezare atestată în urmă cu 608 ani pe harta oraşelor europene”, a mai spus Zgondoiu.