Analiza

Bilanțul campaniilor electorale se face la tribunal

• Bookmarks: 5116


Anii electorali au fost înzestrați cu așteptări mari de firmele de producție publicitară. Campaniile de promovare outdoor pentru alegerile locale sau parlamentare au fost, cel puțin începând cu 2004, o resursă de alimentare a profiturilor sau de rotunjire a cifrei de afaceri pentru multe companii din domeniu.

După fiecare campanie, au existat cazuri de companii care s-au confrunat cu dificultăți majore în recuperarea banilor de la partide. Sumele vehiculate depășeau granițele imaginarului, dar punctau un fenomen cât se poate de real. 2012 va fi un an în care, oricât de mare amploare va avea componenta online a campaniilor electorale, miza pusă pe outdoor va fi foarte importantă, mai ales în zonele rurale și orașele mici, și este de așteptat ca o parte din furnizorii de servicii de imprimare să se arunce cu disperare în lupta pentru câștigarea acestor bugete. În ce măsură vor mai avea aceștia susținerea furnizorilor, atunci când vor comanda cantități impresionante de frontlit, backlit sau hârtie?

Indiferent cât de mulți furnizori de servicii de imprimare de format mare sunt în România, lucrările pe care aceștia le câștigă sunt imprimate pe suporturi livrate de maxim 10 companii. În ultimii doi ani, pe lângă scăderea cererii, furnizorii de materiale au avut de înfruntat și atitudinea ostilă a propriilor clienți. Regulile aproape că au dispărut cu desăvârșire, iar relația client furnizor a început să se reseteze după fiecare tranzacție. Materialele pentru campania electorală din 2012 vor fi livrate, în mare parte, de aceeași furnizori. În ce măsură vor mai dori aceștia să crediteze această zonă, de vreme ce facturile de la materialele livrate pentru campania din 2008 nu au fost încă achitate? Ultimele luni au scos la iveală situațiile a trei furnizori importanți din domeniu care au acționat în instanță pentru recuperarea datoriilor provenite din campania electorală precedentă. Fiecare caz are o poveste unică în spate, cu relații încălcite și sume de bani importante. În cifre și date, faptele arată așa:

În Ianuarie 2011, Tribunalul București a ordonat PSD sa achite firmei Leykom, in termen de 15 zile, suma de 640.886, 4 lei. Cum PSD nu a achitat suma datorată, s-a ajuns la executare silită.

Un alt proces pierdut de PSD, tot pentru o datorie din campaniile din 2009, a fost cel cu SC Antalis SA, prin solutia dată de Tribunalul Bucuresti pe 09.07.2010, fară a se preciza aici suma restantă.

Pe 12 iunie 2010, PSD a fost obligat de aceeași instanță să achite și debitul de 859.123, 37 lei către SC Mehler Texnologies SRL, în contul unor datorii din campaniile electorale.

Toate exemplele prezentate mai sus ridică o întrebare: de ce procesele sunt purtate de către furnizorii de materiale și nu de cel mai îndreptățit să își recupereze banii, adică cel care a realizat toate materialele de promovare ale campaniei. Surse care au dorit să își păstreze anonimatul au declarat că cei trei furnizori au fost “nevoiți” să demareze aceste procese pentru recuperarea datoriilor ca urmare a intrării în insolvență a companiei care a tipărit întreaga campanie a PSD de acum 3 ani. Cedarea creanțelor a fost singura opțiune de recuperare a prejudiciului, măcar parțială, pentru furnizorii care au livrat materialele campaniei.

Referitor la valoarea creanțelor și cum au fost acestea dobândite, reprezentanții Antalis SA au dorit să păstreze confidențialitatea asupra acestor informații. În schimb, d-na Lorett Mincu, general manager al companiei, a declarat: ” În prezent, tipografii, agenții de comunicare, firme din producția publicitară și companii multinaționale se bazează pe produsele furnizate de Antalis. Clientii noștri, fie că e vorba de cei menționați mai sus, fie că e vorba de partide politice, agenții guvernamentale, ministere sau companii mici ne influențează obiectivele și strategia. Noi încercăm să le oferim ceea ce își doresc, când își doresc și, mai ales, repede și cu grijă. Analizăm clienții periodic din punct de vedere financiar și al volumelor pe care le achiziționează, urmărind în permanență încasările, iar dacă aceste volume vor depăși media stabilită de noi, vom furniza produse doar cu plata la livrare.”

Intrarea în insolvență atrage după sine alterarea relațiilor dintre furnizori și clienți. De cele mai multe ori însă, companiile încearcă reluarea activității și restaurarea relațiilor cu aceeași furnizori, dar acest lucru nu este întotdeauna posibil și nici de dorit. Există surse care susțin că firma care continuă activitatea companiei care a imprimat materiale campaniei din 2008 ale PSD își cumpără materiale din Bulgaria, dar nu este nimic confirmat. Până la prima campanie electorală au mai rămas doar câteva luni. Vor mai fi dispuși furnizorii români, în special companiile numite mai sus, să crediteze acest gen de lucrări, indiferent de cel care le contractează? Mangerul general al Antalis SA concluzionează:

“Întreaga piață, atât clienții cât și furnizorii, trebuie să învețe din experiență, pentru că o experiență care te-a costat mult te face să-ți schimbi conduita”

Similar Posts:

5 recommended
comments icon0 comments
0 notes
116 views
bookmark icon

Write a comment...