Interviu

Bulgaria și România caută POS-uri și semne luminoase

• Bookmarks: 23794


ASA 2000 este o firmă bulgară înființată în anul 2000 și specializată pe producția de display-uri. Începând din 2007, încearcă să se extindă spre piața din România, considerând că există șansa să obțină și aici o cotă de piață și să devină un producător important, așa cum este în acest moment în Bulgaria. Care sunt motivele prospectării pieței românești, ne spune Ilona Andreeva, director de marketing și vânzări al companiei.

De cât timp lucrați cu companii românești și cât de importante sunt cererile din Romînia pentru ASA 2000? Au crescut aceste cereri în timp?
Avem relații comerciale cu companii românești de trei ani. Dar trebuie să precizez că ASA 2000 a lucrat cu clienți finali, companii multinaționale sau cu agențiile lor de publicitate, așa că noi realizăm în general produse de serie.
Din punct de vedere al cererii, piața românească de producție publicitară e mai dezvoltată decât cea bulgară, pentru că bugetele de publicitate sunt mai mari. Nu pot spune că cererile din România sunt mai mari decât acum trei ani, mai ales pentru că trăim cu toții vremuri dificile și bugetele companiilor multinaționale pe care le-am menționat deja s-au redus.

De considerați că ar trebui să vă extindeți afacerea spre piața din România?

Pentru că România e apropiată geografic de Bulgaria și este membră UE, ceea ce ne ajută să dezvoltăm afaceri mai ușor – aici mă refer la transport, la faptul că nu mai există taxe și că nu mai e nevoie de documente pentru vamă.

Care sunt principalele motive pentru care nu v-ați deschis o reprezentanță a firmei în România? Reprezintă costurile un impediment în acest sens?
Costurile nu reprezintă o problemă – mai ales când ai o reprezentanță cu unul sau doi agenți de vânzări. Dar afacerea noastră în România se află abia la început și nu este foarte dezvoltată, așa că la acest stadiu nu avem nevoie de o reprezentanță în România. Nu vedem nici o problemă în a comunica cu clienții noștri români prin e-mail sau la telefon. Dar vă asigur că dacă vom avea mai mulți clienți cu care să vorbim despre comenzi specifice, va fi absolut necesar să deschidem o reprezentanță în România.

Care sunt cele mai cerute display-uri pentru outdoor și indoor solicitate de clienții români? Faceți o comparație cu piața din Bulgaria.
Cunoștințele noastre despre piața din România se bazează în special pe experiența personală. Nu e dificil să găsești ceva când cauți și călătorești foarte mult. Cel mai dificil este să ai contact direct cu clienții și să îi faci să aibă încredere în firma ta.

Companiile românești, ca și cele bulgare, folosesc și comandă în special POS-uri și semne luminoase. Singura diferență ține de bugete – după cum am menționat, bugetele companiilor românești pentru publicitate sunt mai mari decât ale companiilor de la noi.

Ce condiții ar trebui să îndeplinească o companie bulgară pentru a-și extinde afacerea în România?
E greu de spus. Dacă aș fi știut răspunsul la această întrebare, probabil compania mea ar fi fost cea mai bună de pe piață și ar fi fost preferată de toți clienții. Dar oricum, aș vrea să le transmit tuturor companiilor care vor să se extindă spre alte piețe – Aveți curajul să experimentați și nu vă opriți din a experimenta niciodată. Este ceea ce fac eu în ultimii câțiva ani și iată că se întâmplă câte ceva… pas cu pas… dar până și viața se desfășoară la fel… pas cu pas!

Cum credeți că se vor dezvolta relațiile cu România?
Întotdeauna gândesc pozitiv. Astfel că anticipez că vom avea multe comenzi și că vom dezvolta relații de afaceri bune, precum și relații de prietenie cu firmele românești.

Similar Posts:

23 recommended
comments icon0 comments
0 notes
794 views
bookmark icon

Write a comment...