Analiza

Care este ponderea printului lenticular pe outdoor?

• Bookmarks: 181307


Prin dinamismul pe care-l oferă imaginilor obişnuite, printul lenticular este suportul ideal de promovare al unui mesaj cu impact vizual ridicat. Efectele obţinute în urma unei astfel de imprimări pot fi: 3D, Flip, Animaţie, Morph, Zoom sau combinaţii ale acestora, pentru vizualizarea corectă a imaginilor nefiind necesare dispozitive suplimentare.
Printul lenticular este rezultatul unui proces care îmbină, cu ajutorul unui soft special, cel puţin două imagini diferite. Fiecare dintre acestea este segmentată în mai multe benzi şi, apoi, printr-un proces de interlacing, se obţine fişierul final. Imaginea întreţesută poate fi imprimată pe substrat sau direct, pe spatele unei lentile de plastic alcătuită din suprafețe plano-convexe cilindrice care fac posibilă vizualizarea imaginii.

În timp ce pieţele externe abundă de materie primă (lentile lenticulare) şi produse finite, piaţa noastră se află la început de drum. Pe segmentul printului de mici dimensiuni se găseşte un oarecare ecou al lenticularelor, însă dacă vorbim de print lenticular de mari dimensiuni situaţia se modifică.
Ciprian Popescu de la ITmedia3D ne-a mărturisit că în ultimii 5 ani comenzile pentru astfel de printuri au fost sporadice. Se lucrează în principal hărţi pentru şcoli sau alte instituţii de învățământ, iar producţia nu se realizează in-house. Pentru externalizarea producţiei Itmedia3D apelează, în funcţie de volumul comenzii, fie la o firmă românească, fie la o firmă din Praga.

Ciprian Popescu consideră că două dintre piedicile majore în extinderea proiectelor româneşti sunt preţul (un metru pătrat poate ajunge şi la 250 euro ) şi lipsa de deschidere către mediile inovatoare de promovare.

Pe de altă parte, Christian Welther, reprezentant al DPLenticular Ltd- Germania, este optimist în privinţa extinderii pieţei româneşti. Deja au câţiva clienţi constanţi, iar acesta consideră că dezvoltarea conceptului 3D (filme, televizoare etc. ) va contribui la creşterea popularităţii materialelor pentru printul lenticular, în ciuda faptului că acestea au un preţ mai ridicat decât al celor obişnuite.

Printre clienţii domnului Welther se numără şi firma UpgradePrint. Eugen Radan, directorul acesteia, ne-a relatat că firma pe care o conduce are proiecte diversificate, de la inserturi în diverse publicaţii, la cărţi poşale şi panotaj indoor. Acestea sunt realizate integral cu resurse proprii. Pentru execuţia lucrărilor, apelează la două tehnologii complementare: offset şi inkjet, alegerea uneia sau alteia fiind făcută în funcţie de dimensiunile şi tirajul produsului. Pentru tipar offset utilizează o maşină Presstek Karat 46, iar pentru inkjet un HP 10.000S sau Mimaki. În ceea ce priveşte finisajele, produsele lenticulare suportă aproape orice tip de finisaj, la fel ca cele offset sau inkjet. În plus, tipărindu-se pe un suport transparent, acestea se pretează foarte bine pentru casete luminoase sau panouri iluminate din spate. Nu implică nicio cerinţă specială la livrare, depozitare sau montaj. Principalul furnizor de folii lenticulare este DPLenticular, iar pentru serii scurte apelează la oferta unui distribuitor austriac.

Proiectele relevante pentru UpgradePrint sunt: carduri surpriză pentru copii (ALKA), ambalaje cadou (Ulker), cărţi poştale (OMV), coperti DVD (Terminator, Ice Age 3, Aliens, Titanic etc.) postere A3 şi A2 (Pall Mall), postere large format (Ciuc şi LG). Costurile depind întru totul de amploarea campaniei, variind de la câteva sute de euro la câteva zeci de mii.

Ultimul proiect executat de aceştia este o campanie pentru brandul „LG”. ,,Panourile lenticulare de 50×90 cm s-au printat pe autocolant ușor de înlăturat, fiind montate pe ferestrele garniturilor de metrou, cu iluminare atât din faţă, cât şi din spate. Efectul este de tip morf, permițând apariția subtilă a unor stoluri de păsări, fluturi şi peşti. Se obţine o senzaţie de dinamism şi spațialitate, senzaţie foarte bine primită de către privitor, mai ales într-un spaţiu închis” a afirmat Eugen Radan.

Perspectivele viitoare se îndreaptă şi peste hotare, Radan fiind în tratative avansate cu o importantă firmă italienească pentru a furniza clinicilor din peninsulă postere 3D de mari dimensiuni. Aceştia doresc să ofere pacienţilor, mai ales în secţiile de oncologie, o stare familiară și liniştitoare, iar tehnologia folosită să nu interfereze cu aparatura ultrasensibilă (criteriu care a eliminat din start folosirea televizoarelor LCD sau cu plasmă). Pentru câștigarea acestui proiect compania a concurat cu o serie de firme europene cu tradiţie în domeniu. Distanţarea s-a realizat după criterii de calitate/preţ, prin prezentarea unei lucrări test propusă de beneficiar.

Eugen Radan împărtăşeşte optimismul d-lui Christian Welther, fiind convins că, în momentul în care efectele crizei globale se vor diminua, acest mediu inedit de publicitate se va extinde. ,,Am intrat deja în era cinematografului 3D, urmează televiziunea şi, bineînţeles, printul. Un avantaj major al printului lenticular este faptul că, faţă de cinema şi televizor, nu necesită ochelari sau alt sistem de vizualizare. De asemenea, cu bugete moderate, beneficiarii noului mod de comunicare se vor diferenţia foarte clar, atingându-şi sigur obiectivul principal: acela de a fi vizibili.”

,,Pentru a obţine o campanie reuşită, condiţia esenţială este ca art-directorii din agenţiile de publicitate sau beneficiarii produselor lenticulare să conlucreze foarte strâns cu producătorul. Sunt imagini sau concepte care se pretează extraordinar pentru efectele de 3D, flip, mişcare sau morf, cu condiţia ca posibilităţile şi limitele tiparului lenticular să fie foarte bine cunoscute şi exploatate încă din faza de creaţie”, a mai spus Eugen Radan.

O altă firmă care realizează lucrări de print lenticular este AME design, însă, conform afirmaţiilor domnului Marcel Eremia, compania furnizează doar partea de print, adică o singură verigă din întreg lanţul. „De identificarea nevoilor clientului, punerea de acord cu grafica pentru aplicaţia respectivă, optimizări de costuri pentru dimensiuni, tiraje, rezoluţii, crearea de anaglife demo pentru simularea aspectului final, crearea propriu-zisă a fişierelor pentru printare, calibrare folii lenticulare/identificarea rezoluţiei reale a foliei, montarea printului pe folia de lenticulare, montarea/integrarea printului lenticular în suportul final al aplicaţiei se ocupă cei care au preluat lucrarea. Noi externalizăm pentru aceştia procesul de imprimare. Primim fişierele gata pregătite, le printăm şi livrăm rola de print”, a precizat Eremia.

Un lenticular se detaşează clar de suporturile clasice, supra–folosite pe outdoorul românesc, însă doritorii unor astfel de campanii de promovare rămân puţini.

Similar Posts:

18 recommended
comments icon0 comments
0 notes
1307 views
bookmark icon

Write a comment...