Beneficiile pe care le ofera un program de formare si dezvoltare a resurselor umane în cadrul unei organizatii nu mai constituie, de multa vreme, un subiect de controversa. Managerii companiilor românesti au înteles deja ca cea mai importanta resursa a unei companii sunt oamenii, iar performanta oamenilor poate si trebuie sa fie permanent îmbunatatita, cu consecinte benefice pe termen lung atât la nivel individual, cât, mai ales, la cel organizational. A fost, însa, odata ca niciodata, o vreme în care ideea de training sau de educatie non-formala era privita cu destul de multa neîncredere în Romania.
A fi trainer era o ocupatie foarte noua. Uneori, era dificil sa explici celor care nu aveau nimic de-a face cu sistemul de formare sau care nu participasera vreodata la astfel de formari ce înseamna sa fii trainer si care sunt activitatile desfasurate de el sau, pe scurt, ce face acesta pe parcursul unui training. În timp, însa, un numar tot mai mare de persoane apropiate ca domeniu de activitate de ceea ce înseamna formare au dorit sa se specializeze si sa învete cât mai multe lucruri despre domeniu. La început au fost utilizate experientele trainerilor din afara tarii sau ale românilor care mergeau si participau la training-uri în strainatate. S-a vorbit o perioada despre „modelul american” si despre „modelul european”. Apoi a început sa se dezvolte experienta de training a pietei românesti, o piata noua, cu un potential de cerere foarte mare.
Pentru câtiva ani piata a avut un mecanism propriu de autoreglare. Au aparut firme specializate în servicii de formare, firme în care au început sa activeze traineri cu expertiza pe diverse domenii. În prezent, avem o piata de formare care s-a specializat, pe care evolueaza atât firme din afara tarii, care si-au dezvoltat în România o piata proprie, cât si unele autohtone, dezvoltate direct pe piata noastra si pornind de la experienta de aici. Unele companii furnizeaza programe de training acreditate, altele nu. Exista firme care desfasoara programe de formare proprii sau care au cumparat licenta pentru astfel de programe. O parte dintre companii au traineri acreditati, altele nu sunt interesate de o astfel de certificare.
O alta caracteristica a pietei de specialitate din România este aceea potrivit careia nu detinem o metodologie clara de evaluare a performantelor si a profesionalismului trainerilor sau a programelor de formare. Ne aflam pe o piata libera, cu vânzatori si cumparatori, unde indicatorii care conteaza sunt: pretul serviciilor, atractivitatea ofertei si relatiile dintre vânzator si client. Se naste, firesc, întrebarea: „Pentru câti dintre traineri activitatea lor este doar o „afacere” si câti dintre ei cred, cu adevarat, în ceea ce fac?” Pentru cel care a fost la training-uri ca „participant” si doreste, la un moment dat, ca raspuns la nevoi generate de rolul sau functia sa în companie, sa sustina sesiuni de formare, cea mai simpla si rapida modalitate este aceea de a se înscrie la un training de tip „T.O.T. – Trainer of Trainers” sau „Formator de Formatori”. În general, tematica si structura acestora par asemanatoare daca vom compara oferta de servicii de training a companiilor prestatoare sau prezentarile acestora de pe website-uri. Deosebirile apar, însa, pe parcursul trainingului.
Stepping Stone Solutions este o firma de training si consultanta specializata în oferirea de servicii de training. Noi am înteles nevoile de formare ale participantilor la training-urile T.O.T., de aceea un prim motiv pentru care programul nostru de formare a trainerilor este diferit fata de alte programe de acest tip ar fi acela ca aplicam în sala de training tot ceea ce îi învatam pe participanti sa faca în viitoarele lor training-uri, utilizând diverse metode de lucru. De fiecare data, Stepping Stone Solutions îsi propune sa creeze un context în care oamenii sa se auto-descopere si sa se poata manifesta liberi, într-o atmosfera dinamica, menita sa stimuleze interactivitatea si gândirea creativa. De asemenea, Stepping Stone Solutions pune accent pe siguranta personala a participantilor în fiecare moment al training-ului, pe relatia de colaborare permanenta între trainer si participant, dar si pe relatia participant – participant. Nu vorbim despre cum ar trebui sa se întâmple. Facem ca lucrurile sa se întâmple, aplicând ideea de „facilitare” a experientelor de învatare, facem lucrurile concret, „pe viu”, în sala de training!