Desfăşurat săptămâna trecută, între 21 şi 24 septembrie, la Romaero Băneasa, Print&Sign nu poate fi descris în cuvinte categorice. Târgul dedicat producţiei publicitare şi tiparului a trezit impresii diferite în rândul participanţilor şi nu a fost lipsit de surprize. Mărci importante din domeniu au lipsit, în timp ce altele, de diverse calibre, au demonstrat prin prezenţa lor că încă îl consideră relevant. Printre acestea se numără şi câteva companii din spaţiul extern.
Pentru o marcă externă, participarea la o expoziţie derulată în afara propriei ţări se poate dovedi oportună, mai ales dacă doreşte să îşi consolideze prezenţa pe piaţa respectivă. Târgurile sunt, într-o mare măsură, recensăminte ale industriilor cărora le sunt dedicate.
Astfel, firmele participante au ocazia de a-şi reafirma existenţa pe pieţele respective. În cazul Print & Sign, prezenţa companiilor s-a dorit a fi mai degrabă o declarație că au supravieţuit crizei decât un prilej de a puncta vânzări.
Însă pentru unele dintre companiile externe care au participat la târg, acesta a reprezentat o cale de acces valoroasă pe piaţa autohtonă. Este cazul Alpha LED, producător de aplicaţii LED din Rusia, cu birourile centrale – şi unităţile de producţie – în Moscova, Praga şi Taiwan.
Compania a mai participat la o ediţie precedentă a expoziţiei, iar apariţia de anul acesta la Romaero Băneasa a tradus ambiţiile sale de extindere pe piaţa românească. Potrivit spuselor lui Pawel Agarkov, directorul de vânzări al sediului praghez, Alpha LED ar căuta dealeri şi reprezentanţi în România, deoarece “studiile de piaţă arată că piaţa sistemelor cu LED din România este generoasă”. Acesta a completat că, deşi compania nu a avut nicio vânzare şi nu a încheiat, propriu-zis, un parteneriat, a stabilit foarte multe contacte.
În ciuda rezervelor faţă de lipsurile târgului – spaţiul-gazdă îndepărtat de centru şi clădirea neconformă cu impunerile estetice ale unei manifestări cu astfel de ambiţii fiind motivele de nemulţumire “privilegiate” –, reprezentanţii firmei s-au declarat satisfăcuţi de audienţa pe care au avut-o la stand şi încrezători în perspectivele deschise de eveniment.
Nici Sachsen Fahnen, producător german de soluţii pentru industria publicitară, nu a vândut vreun produs din oferta sa. Compania şi-a făcut debutul pe piaţa românească în urmă cu cinci ani, creându-şi în timp o bază de clienţi şi de reselleri.
Potrivit lui Ingmar Hoffmann, reprezentantul de vânzări al firmei, prezenţa la ediţia de anul acesta a târgului s-a datorat intenţiei de a vinde şi de a stabili contacte directe cu noi prospecţi, urmând să le trimită oferte de preţ şi detalii la întoarcerea în Germania. Ingmar Hoffmann a completat însă că Sachsen Fahnen este deschisă la soluțiile expuse de furnizori în cadrul târgului.
“Suntem mereu deschiși spre idei și oferte, spre achiziții de materii prime sau medii de imprimare. Am venit la târg doar cu intenția de a vinde, dar avem aici contacte, furnizori de medii. Nu cumpărăm ad hoc, dar transmitem informațiile relevante pentru noi departamentului de achiziții din Germania” – Ingmar Hoffman, sales manager Sachsen Fahnen
Directorul de vânzări al Sachsen Fahnen precizează că producătorii autohtoni care figurează în clientela companiei achiziționează, de regulă, accesoriile pe care sunt montate aplicațiie publicitare. De asemenea, Ingmar Hoffman afirmă că aceștia sunt mai interesați de elementele de semnalistică pentru outdoor, “probabil pentru că sunt mai accesibile ca preț decât cele destinate indoor-ului”.
Firma poloneză Noex a fost o prezență luminoasă la Print&Sign, având rafturile standului decorate cu restiere neon. Noex se află la a treia participare la târg, iar Marta Lange, account managerul companiei, este de părere că ediția acestui an a fost inferioară celei precedente, mai ales din cauza schimbării amplasamentului.
Deși firma este specializată într-un spectru generos de aplicații indoor și outdoor, restierele fabricate în unitatea de producție din Poznan au fost singura ofertă disponibilă în spațiul său expozițional. Marta Lange a subliniat că obiectivul principal al venirii la târg a fost stabilirea de noi contacte în rândul consumatorilor finali, reprezentanți ai industriei HoReCa, în speță. Deși numărul de contacte stabilite și de cărți de vizită schimbate a fost mulțumitor, cel al utilizatorilor finali nu a fost pe măsura așteptărilor, mărturisește Marta Lange.