Interviu

Cristi Nicolae: Chiar si in momentele de criza trebuie sa te comunici

• Bookmarks: 18448


Boom-ul economic înregistrat în ultimii ani este evidentiat si de cresterile spectaculoase ale piatei auto. Cristian Nicoale, omul care a gestionat mai bine de 10 ani vânzarile si marketingul pentru doua dintre cele mai importante marci auto nipone – Nissan si Suzuki, povesteste cum se vede relatia cu firmele de productie publicitara din perspectiva unui reprezentant al unei industrii care a ajuns în topul primilor cinci din punct de vedere al bugetelor destinate promovarii outdoor.

Care a fost primul contact cu lumea productiei publicitare?
În 1994, când m-am angajat ca vânzator în primul showroom Nissan din România.

Cum credeti ca a evoluat aceasta bransa de atunci si pâna acum?
A fost o istorie spectaculoasa. Mi-aduc aminte cum, pe vremuri, cautam sa producem intern orice era tehnologic posibil, pentru ca importurile de elemente de signalistica presupuneau costuri foarte mari, iar azi vorbim de firme care au tehnologia necesara sa produca mai bine decât afara. Cei care se încumetau sa faca standuri la saloane erau ori foarte curajosi, ori inconstienti, în timp ce astazi vorbim de firme cu zeci si sute de saloane realizate. În 94-95 erau arhitecti care bateau câmpii, azi sunt unii care îti pot prezenta din prima exact varianta la care te gândesti si, mai mult, îti pot oferi si o evaluare corecta asupra materialelor si costurilor de productie.

Care a fost proiectul pe care l-ati coordonat şi v-a solicitat cele mai importante resurse?
Fara îndoiala, este vorba despre participarea la saloanele auto. Spre sfârsitul anilor 90, acestea aveau o frecventa anuala. Nu mai tin minte care a fost primul an în care am coordonat un astfel de salon, dar au fost foarte multe. Fiecare îmi e drag si toate au fost spectaculoase, în felul lor, pentru acei ani.

Ati dezvoltat proiecte de productie publicitara atât în relatie directa cu producatorii cât si prin intermediul unei agentii de publicitate. Care sunt avantajele si dezavantajele celor doua stiluri de lucru?
Am lucrat în ambele feluri. Când un proiect este mai mic, din experienta si din colaborarea cu departamentele de marketing si vânzari, poti genera un media plan consistent si coerent. Daca vorbim însa de proiecte de sute de mii de euro, este absolut necesar sa lucrezi cu agentii, fie ca acestea sunt de creatie, de media buying sau de comunicare. Sunt multi specialisti de valoare în domeniu, dar cei care pot face lucruri sclipitoare, inovatoare nu sunt foarte numerosi. Multi oameni de media stau cantonati în niste algoritmi pe care i-au tot folosit si care nu te mai fac auzit în zgomotul infernal care exista în acest moment pe toate canalele media. Unii sunt cu adevarat interesati în a crea modalitati ingenioase de a pune mesajul clientului în valoare, fie ca aceste noi canale sunt împrumutate de afara, fie ca sunt made în România.

Care credeti ca este alternativa cea mai buna? Mai multi furnizori, fiecare specializat pe o anumita directie sau un singur partener capabil sa ofere o gama larga de servicii? Care a fost alegerea dumneavoastra?
În ceea ce ma priveste, am gestionat proiecte în ambele situatii. În general, pentru a-ti usura viata, e de preferat sa vorbesti cu un contractor general, care, în mod normal, lucreaza cu firme foarte specializate si, teoretic, ar trebui sa furnizeze cea mai buna solutie pe un segment al proiectului mare.

Pentru o buna perioada de timp ati gestionat bugetele de promovare pentru doua marci japoneze bine cunoscute: Nissan si Suzuki. Pentru care dintre aceste doua marci ati dezvoltat mai multe proiecte în zona productiei publicitare?
Cred ca proiectele au fost distribuite în mod egal, pentru ca am încercat sa ne targetam cât mai bine fata de piata.

Cât din bugetul de marketing si promovare este alocat saloanelor auto de specialitate
Pentru Suzuki, o marca ce a crescut într-un ritm constant pe piata din România, bugetul alocat saloanelor a fost mare, undeva cam la 30-40% din bugetul anual.

Din bugetul aferent participarii la o astfel de expozitie ce procent este reprezentat de proiectarea si constructia standului?
Aproximativ 75-80%.

În conditiile în care astazi, marea majoritate a bugetelor de promovare pentru industria auto sunt directionate catre TV sau new media, iar acestea sunt în general gestionate de catre agentii de publicitate sau media, mai sunt distribuitorii de masini un client dezirabil pentru companiile de productie publicitara?
Sigur ca da. În marea majoritate a cazurilor, cu exceptia unor brosuri si a unor mici elemente de signalistica, producatorul de maşini nu pune la dispozitia distribuitorilor alte materiale de promovare. De aceea, cred ca 90% dintre distribuitori îsi produc singuri, în România, prin resurse locale, toate materialele de care au nevoie. Mai ales ca preturile pot fi ceva mai mici, iar calitatea produselor similara cu a celor realizate în Europa. Desi costurile acestora se încadreaza tot în bugetele de promovare, acestea nu sunt gestionate de agentiile de publicitate, distribuitorul auto lucrând direct cu producatorul.

Pe parcursul unui an de zile, câte firme de productie publicitara va contacteaza în vederea unei prezentari generale? Câte astfel de contacte s-au concretizat în relatii comerciale?
Foarte multe. De fiecare data studiem profilul si oferta acestora si le comparam cu cele ale furnizorilor nostri. Este mai degraba un proces de informare asupra potentialului pietei pentru ca, în ceea ce ne priveste, suntem o companie loiala furnizorilor nostri consacrati si îi schimbam destul de greu.

Care sunt cele mai importante atribute pe care le luati în considerare atunci când alegeti un furnizor de productie publicitara- experienta, competente tehnice, portofoliu de lucrari, client service?
Subscriu la toate cele enumerate în întrebare, iar lista ar putea continua în felul urmator: ingeniozitate, flexibilitate în tratarea termenelor/modalitatilor de plata si, nu în ultimul rând, pretul.

Industria auto este printre primele care a resimtit socul crizei financiare actuale, iar primele efecte s-au vazut în masurile de reducere a costurilor pe care producatorii au început sa le aplice. În ceea ce priveste compania pe care o conduceti, cum va arata bugetul de promovare pe anul 2009 comparativ cu cel din 2008?
Chiar si în momente de criza, trebuie sa fii prezent în comunicare. Nu-ti poti permite sa dispari. Cu siguranta vom rectifica si noi bugetele, dar speram sa nu o facem drastic, pentru ca cine iese cu fruntea sus din aceste momente, iese pe pozitii mai avansate decât înainte de criza. Mi-aduc aminte de începutul anilor 90, când, în criza din 91-92, 20% dintre firme au dat faliment, iar alte 20% au ajuns lideri de piata.

Similar Posts:

18 recommended
comments icon0 comments
0 notes
448 views
bookmark icon

Write a comment...