O noutate pentru unii, o fază depășită pentru alții, tehnologia pe care o înglobează QR codurile abia acum începe să se perfecționeze. Deja adolescentele coduri quick response – au trecut 17 ani de la inventarea lor – nu au arătat tot ceea ce pot, iar zilnic se găsesc noi aplicații ce le încorporează. Studiile arată că gradul lor de utilizare a crescut cu 4500% față de anul precedent, iar 70% din utilizatorii lor sunt cei cu vârste cuprinse între 35 și 44 de ani.
Aproape toate mediile imprimate din România au fost luate cu asalt de codurile Quick Response. Revistele și panourile publicitare sunt printre primele care le-au adoptat. Sunt multe lucruri care se pot face cu ajutorul QR codurilor. Un singur scan și se pot afla informații despre un produs, un serviciu, eveniment sau chiar o persoană.
Din păcate însă, aceste aplicații creative mai dau și rateuri și, în ciuda faptului că procesul de imprimare nu este complicat, pătrățelele alb-negru sunt citibile doar în proporție de 75%. Flemish Innovation Center for Graphic Communication (VIGC) a lansat de curând un studiu prin care demonstrează că un smartphone obișnuit nu poate citi mai mult de trei sferturi din numărul total al codurilor Quick Response. Testele au fost făcute pe coduri imprimate în reviste, materiale publicitare și broșuri, iar rezultatul a fost că doar 75% din codurile QR pot fi scanate corespunzător.
Generarea unui cod QR
Imprimarea unui QR code este puțin mai complexă decât s-ar crede. Există foarte mulți factori care trebuie luați în considerare înaintea procesului de imprimare. Inventatorul codurilor Quick Response, compania japoneză Denso Wave, recomandă folosirea unor imprimante speciale în redarea lor.
Nașterea unui cod QR are loc în momentul generării lui cu un program specializat. Utilizatorul trebuie doar să aleagă caracteristicile codului și URL-ul. Lucrurile se complică în momentul în care trebuie hotărâtă mărimea lui, care trebuie stabilită în funcție de distanța la care se scanează codul. Cu cât produsul pe care este inserat codul QR este mai aproape de cosumator, cu atât mai mic va fi pătrățelul bidimensional.
În momentul în care se decide mărimea codului, trebuie aleasă versiunea. Un QR code are 40 de versiuni, fiecare având o configurație și un număr de module diferite. Modulele se referă la punctele albe și negre pe care le conține pătratul și care cresc odată cu datele inserate în QR code (caracterele URL-ului).
O altă caracteristică a codurilor QR este corecția erorilor, care determină capacitatea lor de a reda informația în cazul în care codul este deteriorat. Gradul cel mai des folosit este cel de corecție 15%.
Imprimarea propriu-zisă nu este deloc dificilă, datorită structurii relativ simple a graficii codului și culorilor alb-negru. Este bine ca simbolurile QR să fie imprimate la o rezoluție cât mai bună (minimum 200 dpi)și pe o arie cât se poate de mare, pentru a evita erorile de scanare.
Mărimea modulului poate fi dată și de numărul punctelor din capetele de imprimare ale echipamentului folosit. Spre exemplu, dacă rezoluția este de 300 dpi (asta înseamnă că se imprimă 12 puncte pe milimetru) și fiecare modul are o configurație de 5 puncte, atunci mărimea totală a codului ar fi de 0,42 mm pătrați.
Unde dă greș tehnologia QR
De fapt, problema majoră pe care o ridică scanarea codurilor QR nu vine din partea pătrățelului bidimensional, ci din partea aplicațiilor telefoanelor, dezvoltate de companii diferite și dotate cu caracteristici diferite de scanare și decodare, care pot fi compatibile cu un anumit model de telefon, dar nu și cu celelalte.
Pe lângă acest aspect, mai apare și problema calității camerelor. Rezoluția unui telefon mediocru permite citirea versiunii 5 a unui cod QR, adică un modul de 37 x 37 de puncte.
Datele codurilor URL stocate într-un cod QR trebuie să respecte numărul maxim de caractere pe care versiunea o suportă. Un model standard de cod Quick Response, versiunea 3, suportă în jur de 50 de caractere și acoperă o suprafață imprimată de aproape 10 mm pătrați.
De obicei, caracterele unui cod inserat într-un QR se dublează, pentru că de multe ori conțin informații de pe Google Analytics – un serviciu gratuit de la Google, care generează statistici detaliate despre vizitatorii unui website, un motiv pentru care link-urile se încarcă greu sau pot crea erori de scanare.
Mai au codurile QR un viitor?
În timp ce în România utilizarea QR codurilor a luat avânt anul acesta, în afara granițelor țării se caută alternative. Cercetările companiilor nu se bazează numai pe opiniile consumatorilor care au început să privească cu scepticism pătrățelele alb-negru, ci și pe dorința de a născoci ceva mult mai simplu de utilizat.
Spre exemplu, o pagină cu advertoriale dintr-o revistă americană încuraja cititorii să utilizeze aplicația Goggles de la Android pentru a fotografia și decoda caracteristicile interactive ale anunțurilor. Revista FHM a avut și ea un număr special, în totalitate interactiv, bazat pe tehnologia celor de la Digital Space. Fiecare imagine din revistă avea un cod digital care, în urma scanării, deschidea o pagină online cu un conţinut specific imaginii citite. Astfel, dacă se scana o pereche de pantofi, era afişată pagina producătorului, cu detalii despre modelul respectiv.
O altă opțiune pe care companiile de specializate o perfecționează este Near Field Communication, la care va apela și compania Vodafone din România, care detectează automat smartphone-urile, trimițându-le informații despre promoțiile și ofertele din locația în care se află consumatorul.
Pe de altă parte, foarte multe hipermarket-uri, în special cele din Asia de Est, amplasează panouri interactive, cu QR coduri inserate, care îi ajută pe consumatori să-și facă cumpărăturile din stația de metrou. Mai mult decât atât, cimitirele din Japonia inserează coduri QR pe pietrele funerare, trimițându-i pe cei ce le scanează spre un fel de Facebook al celor decedați.
Există destul de multe păreri pro și contra, dar este destul de clar faptul că nu s-au epuizat aplicațiile care utilizează QR coduri. Ele încă au avantajele lor; sunt relativ simplu de realizat și imprimat, iar costurile lor scad pe zi ce trece datorită utilizării lor la scară mare.
Similar Posts:
- 50% din furnizorii de print percep taxe suplimentare pentru QR coduri
- Noi modalităţi de promovare online: mesaje publicitare în coduri captcha
- Kodak deschide piata tiparului securizat pentru Nexpress cu o cerneala invizibila
- Revistă complet interactivă pentru FHM Collections
- O imprimantă Océ a produs ambalaje alimentare pentru Stația Spațială Internațională
0 thoughts on “Culisele unui QR cod”