Interviu

Dacă ai o grafică deșteaptă, o poți printa pe toate suporturile posibile

• Bookmarks: 35653


Nu a fost nimic programat. Și-a lansat site-ul în mai 2011, până atunci profesând ca arhitect. N-a avut un plan de afaceri sau vreo idee bine dospită. A mers din încercare în încercare și, în scurt timp, eșarfele din mătase imprimate digital au început să-i ocupe tot timpul.

Ciprian L Vrabie este de profesie arhitect. Are 32 de ani și, înainte de a ajunge cunoscut pentru eșarfele ce-i poartă semnătura, a profesat într-un birou de arhitectură, perioadă care i-a adus satisfacții diferite de cele artistice sau materiale. Susține că nu face lucrurile condiționat de câștiguri pe care să le direcționeze în plata creditelor sau a unor investiții, nevoile sale materiale fiind mai degrabă reținute. Desenează, pur și simplu, iar ideile vin odată cu procesul. A identificat o nișă în momentul în care își chestiona propria existență și se pare că s-a îndreptat în direcția potrivită. Nu a făcut niciodată vreun efort special de marketare.

A desenat, și-a lansat site-ul unde își expune periodic creațiile grafice de inspirație folclorică românească și apoi a transpus desenele pe un suport sofisticat, dându-le o direcție comercială palpabilă imediat. Eșarfele și pernele personalizate prin imprimare digitală pe mătase și bumbac ce-I poartă semnătura sunt comercializate de Molecule F, o platformă de tip eshop care listează creații ale designerilor vestimentari din România. Vrabie vinde eșarfe și pe site-ul propriu, unde primește periodic comenzi. Cererea vine, însă, și din partea agențiilor de publicitate. La început, solicitările au fost timide, dar, de la câteva exemplare vândute lunar, cererea a crescut simțitor, atingând cote maxime în perioada sărbătorilor de iarnă.

Inițial, Vrabie a cochetat cu realizarea unor cartoline decorate cu motive grafice. Ideea nu și-a dovedit însă viabilitatea, fiind abandonată din motive pe deplin justificate.“Dacă vrei să faci niște cartoline prin tehnica folio, de pildă, numai costurile de producție ajung la 7RON fără TVA. Așadar, pornești cu un preț minim de vânzare de 9 RON, care nu acoperă efortul de creație și nici toată alergătura pe la furnizori.

În aceste condiții, te întrebi: cât trebuie să vinzi, pentru a obține un profit? La 1000 de bucăți, comanda minimă pentru a da drumul producției, te vezi nevoit să blochezi 7000 RON în niște felicitări despre care nu ai certitudinea că se vor vinde.” Acest scenariu pesimist, experimentat o vreme de Vrabie, l-a determinat să renunțe la această variantă. Și-a continuat însă procesul de explorare a unor variante cu șanse mai mari de concretizare și a ajuns, după spusele sale, mai degrabă din încercări accidentale, la varianta realizării de eșarfe din mătase imprimate digital cu motivele grafice create de el.

Încercarea s-a dovedit a avea premise bune. Cea mai fructoasă lună i-a adus încasări mulțumitoare din vânzarea eșarfelor, însă a trecut și prin luni mai puțin faste. August rămâne, în scurta sa istorie, luna în care a vândut doar o eșarfă, lucru tradus printr-un profit de 10 euro.


Costurile de producție ale unei eșarfe din mătase imprimată digital ajung la 20-25 euro, în funcție de cantitate. La vânzare, prețul pornește de la 50 de euro.

Costul ridicat de producție, generat de volumul mic, dar și de lipsa mijloacelor de producție adecvate, care să fie disponibile în spațiul proxim, face aproape imposibilă realizarea unei cantități ceva mai mari, care să se constituie într-un stoc de lucru. Designerul răspunde cererilor punctual și, nu de multe ori, trăiește frustrarea de a nu putea livra imediat comenzile solicitate de clienți, din pricina absenței acestui minim stoc.

Eșarfele sunt printate la singura companie românească care deține tehnologia căutată de Vrabie. Acesta a preferat imprimarea digitală serigrafiei, datorită flexibilității mai mari a acesteia în zona abordărilor de culoare, care include, în creațiile sale, multe degradeuri sau nuanțe speciale ori treceri de culoare subtile.

După ce a fost imprimat, materialul ajunge la un atelier de croitorie cu care Vrabie colaborează de când a început acest micro business. Aici, eșarfele sunt ajustate și tivuite în forma finală. Ele sunt livrate apoi clienților în cutii speciale.

Ciprian L. Vrabie analizează posibilitatea de a aborda și alte produse vestimentare pe care să le personalizeze cu imaginile grafice de inspirație folclorică, însă susține că mijloacele tehnice din România suferă de o carență care limitează inadmisibil orice demers artistic sau experiment de creație la scară mică.

Dacă, de pildă, în Londra, există în jur de 90 de firme care pot oferi servicii de print digital pe mătase, în România doar o firmă deține exclusivitatea pe această categorie, lucru justificat oarecum prin investiția substanțială pe care o cere un astfel de echipament, adică 250.000 euro.

Servicii similare pot fi cumpărate și din țările vecine, însă bariera de limbă este una destul de mare, făcând foarte anevoioasă o comunicare fericită. Firmele renumite de design vestimentar ce-și au sediile pretențioase în Milano, apelează, în mod uzual, la serviciile imprimatorilor din India. În această formulă este vorba însă de volume mari și de asumarea unor riscuri privind transportul, timpul mai mare de livrare, etc.

“Suporturile de abordat sunt infinite: aș putea aborda lemn, mătase, sticlă, hârtie. Creez modele grafice pe care le expun pe site-ul personal, locul de unde, de altfel, primesc și cele mai multe comenzi. Schimb des aceste modele, pentru că eu însumi mă plictisesc de ele, de la un punct încolo.” Confirmarea pe care a primit-o în numai șase luni din partea publicului îl face să se gândească la posibilitatea de a transpune, în viitorul apropiat, motivele grafice la care lucrează continuu pe lemn sau alte suporturi- ceramică, sticlă, materiale plastice. Însă, conform filsofiei personale, la care a făcut recurs pe tot parcursul interviului, lucrurile trebuie luate ușor-ușor. Aceasta este cea mai sigură rețetă de succes în care crede, deocamdată.

Similar Posts:

35 recommended
comments icon0 comments
0 notes
653 views
bookmark icon

Write a comment...