Potrivit estimărilor, jumătate din fructe se alterează înainte de a ajunge la consumator. Pentru a le menține în stare proaspătă mai mult timp a apărut StixFresh, eticheta care se aplică pe mere, pere, avocado, kiwi, portocale, lămâi și alte citrice și le prelungește semnificativ durata de păstrare.
Din livezi și ferme până la consumator e un drum lung, iar numai 48% din fructe și legume ajung în stare bună la destinație. Manevrele de încărcare-descărcare, variațiile de temperatură și umiditate fac ca fructele să-și piardă prospețimea și să se strice mai repede. Potrivit statisticilor din Statele Unite, în tot acest proces 52% din legume și fructe se alterează și în loc să ajungă la consumator, merg la gunoi.
Preocupat de pierderile de fructe de mango din țara sa și gândindu-se la risipa de alimente la nivel global, inventatorul malaez Zhafri Zainudin a avut ideea de a crea o etichetă similară celor folosite în prezent pentru a indica proveniența, dar care să prelungească prospețimea și durata de păstrare a fructelor. Zainudin a vrut să obțină ceva asemănător cu autocolantele existente pentru a simplifica procesul de producție și a-i ajuta pe fermieri să înțeleagă cum acționează ca să adopte mai ușor noua invenție. Așa a apărut StixFresh, mica etichetă care conține sare, ceară de albine și alte ingrediente naturale și se aplică pe fructe pentru a le încetini procesul de maturare prin îndepărtarea etilenei. Fructele astfel protejate rămân ca proaspăt culese timp de două săptămâni.
La început, etichetele StixFresh au fost făcute pentru fructele de mango, dar specialiștii au descoperit că funcționează la fel de bine și pe alte fructe cu mărime și textură similară care sunt expuse acelorași tipuri de boli și atacuri fungice: mere, pere, avocado, kiwi, portocale, lămâi și alte citrice.
Zhafri Zainudin a lucrat aproape trei ani la dezvoltarea etichetelor pentru a obține eficacitatea dorită, implicând în proiect institute de cercetare și universități din Malaezia și Australia de Sud.
Producătorii spun că etichetele StixFresh sunt atât de sigure încât pot fi chiar mâncate fără probleme, deși nu recomandă acest lucru. Autocolantele sunt de unică folosință și odată ce au fost dezlipite de pe fruct își pierd proprietățile.
Între 2017 și 2018 StixFresh a vândut peste 1,3 milioane de etichete autocolante către fermieri din diferite zone ale Malaieziei și din noiembrie 2018 s-a lansat în Statele Unite. Fondatorii se așteaptă la comenzi importante din partea marilor producători, dar se gândesc să ofere soluții similare și familiilor care vor să mănânce fructe proaspete din grădină fără să facă risipă de alimente.
Sursa foto: Stixfresh.com.