Materialul fără de care este de neconceput activitatea unei companii de producţie publicitară este vinilul adeziv. Cele mai importante categorii ale acestui material sunt determinate de aplicaţiile cărora le sunt destinate: folii adezive pentru cutter-plotter, folii adezive imprimabile digital şi folii adezive destinate imprimării serigrafice.
Chiar dacă anul trecut a înregistrat un record de consum pentru suporturile PVC pentru bannere, mesh-uri sau billboard-uri folosite în imprimarea digitală, vinilurile adezive rămân categoria de bază a importatorilor şi distribuitorilor de materiale. Pe baza vânzărilor acestor categorii de materiale se întocmesc planurile de afaceri din 2009. Datele de mai jos ilustrează evoluţia acestei categorii de materiale în 2008, comparativ cu 2007, aşa cum au înregistrat-o cei mai importanţi distribuitori de materiale din România.
Conform Danielei Mitrea, deputy general manager la Algernon, foliile pentru cutter-plotter au continuat să fie şi în 2008 un element de bază în oferta companiei pe care o conduce. Aceasta remarcă însă dinamica extraordinară a foliilor pentru imprimare digitală:
„Foliile pentru cutter-plotter au fost întotdeauna pe primul loc şi am înregistrat o creştere pe această categorie în 2008 faţă de anul precedent, însă dinamica cea mai accentuată au înregistrat-o foliile imprimabile digital şi foliile reflectorizante, pe locurile următoare situându-se foliile pentru serigrafie şi foliile de transfer termic pe materiale textile.”
Directorul filialei Bucureşti a Grupului PIN, Lavinia Pop, confirmă un trend similar al vânzărilor de folii adezive, însă punctează evoluţii diferite în cadrul seriilor foliilor de cutter plotter:
„Sunt serii de cutting plotter care sunt în scădere, deoarece au fost înlocuite cu print digital şi serii care sunt în creştere, de exemplu foliile reflectorizante. În 2008 am observat o creştere a vânzărilor la seriile premium de folii imprimabile digital, precum şi la foliile reflectorizante. Pe de altă parte, foliile pentru serigrafie au înregistrat o uşoară scădere faţă de anul 2007.”
Cele două companii, care sunt cei mai mari distribuitori din România ai companiei germane Orafol, au fixat preţurile de listă în moneda naţională. Algernon a făcut acest pas începând cu anul 2005, în vreme ce Grupul PIN a introdus preţurile în lei în 2007. Nici unul, nici celălalt nu au făcut modificări ale listei de preţuri în acest interval. Mai mult, Lavinia Pop, declară că a menţinut aceste preţuri în condiţiile în care furnizorii Grupului PIN au mărit preţurile de achiziţie:
Unul dintre cele mai drastice criterii, pe baza căruia producătorii migrează de la un distribuitor la altul, este acela al stocurilor. Dacă în cazul foliilor imprimabile digital şi al celor imprimabile prin serigrafie gama de serii este determinată numai de specificul aplicaţiei, în cazul foliilor pentru cutter-plotter paleta cromatică existentă creează o variabilă de a cărei gestionare coerentă depinde succesul financiar. Cu cât sunt mai multe culori într-o gamă, cu atât trebuie să ai mai multe stocuri, în condiţiile în care nu toate sunt la fel de căutate. În anul precedent, atât Orafol cât şi Siser au introdus folii cu cromatică nouă. Un exemplu interesant este relatat de Daniela Mitrea: