Default

GPO Graphics nu vinde print, ci oferă gratuit un program de calcul al prețurilor

• Bookmarks: 4880


O tipografie digitală ce realizează lucrările cu volume mici ale tipografiilor offset

În cadrul Întâlnirii A.T.T. din această toamnă de la Cluj Napoca am vizitat și tipografia digitală GPO Graphics. Cei de acolo m-au impresionat cu multe lucruri. Cu faptul că au două echipamente digitale de tipar de volum mare și foarte diferite. Cu strategia de a lucra numai pentru agenții de publicitate și tipografii. Cu nivelul la care își cunosc echipamentele și meseria. Cu felul sincer și direct de comunicare, dar și cu multe altele. De aceea am vrut să-i cunoaștem mai bine și să-i „arătăm cu degetul”.

 

Dan CĂLIN n

 

La terminarea facultății de Științe Economice, Daniel Mezo s-a angajat la o firmă distribuitoare de consumabile tipografice din Cluj Napoca. A avut curiozitatea să înțeleagă mai mult și a vrut să știe cum trebuie folosite acestea în tipografie și cum funcționează echipamentele de print. Așa a ajuns în anul 1998 să fie trimis la o tipografie unde l-a cunoscut pe actualul colaborator, Mostis Karoly, director de producție la GPO Graphics. A fost prima tangență cu producția tipografică.

Așa a cunoscut patronii multor tipografii din Arad, Timișoara, Oradea și, bineînțeles, Cluj. „Însă, după trei ani am simțit că mă plafonez și am vrut să schimb domeniul, dar și orașul. Vroiam unul mai mare. De ce nu chiar Bucureștiul. În același timp, o altă firmă care vindea consumabile pentru tiparul serigrafic intenționa să-și deschidă un punct de lucru în Capitală. Așa am ajuns să fac eu acest lucru. Dar mi-am dat seama că am trecut de la offset la serigrafie și nu știu mai nimic despre acest domeniu. Am găsit doi tineri care aveau o firmă la început și care m-au lăsat să mă joc cu echipamentele și să experimentez.”

Așa a învățat practic meseria și a descoperit tot felul de lucruri utile pe care le-a împărtășit clienților. Apoi, în anul 2005 a cumpărat primul CTP în urma unei înțelegeri avantajoase cu distribuitorul acestuia care a avut încredere în el. A mers atât de bine încât în șase luni l-a luat pe următorul, iar în anul 2007 a deschis un punct de lucru la Oradea și un an mai târziu unul la București. „Am avut o creștere frumoasă, dar a fost nevoie de multă muncă de convingere a tipografiilor că alternativa CTP este mai bună. Acum deținem patru CTP-uri, două în Cluj și două în București, dar și unul în chirie. Suntem singurii din țară care lucrăm cu cinci CTP-uri. Punctul de lucru din Capitală este unul puternic, aducând mai mult de jumătate din cifra anuală de afaceri a firmei chiar dacă vinde numai plăci. În paralel am dezvoltat departamentul de DTP și am putut astfel să diversificăm serviciile oferite tipografiilor.”

Varianta românească a tiparului digital este tiparul… offset

Diversificarea a însemnat și oferirea de servicii de tipar digital. „Tipografiile trag de prețurile la plăci doar pentru a putea realiza tirajele mici. Atunci când am descoperit acest lucru am început să oferim servicii de tipar digital de bună calitate pentru aceste tiraje. Luați de la noi plăcile pentru tirajele mari unde costul lor nu contează și lăsați-ne să tipărim comenzile de câteva sute de exemplare unde costul plăcilor este mai mare de jumătate din totalul lucrării!” Așa s-a ajuns la necesitatea investiției în echipamente de print digital. Au început cu unul de la Konica Minolta, dar au considerat că nu este ceea ce au nevoie și, imediat după drupa din urmă cu doi ani, au demarat negocierile cu Primatehnic pentru un Kodak Nexpress S3000. „L-am luat chiar pe cel din showroom pentru că am negociat un preț bun și pentru că era varianta de top. L-am luat chiar și cu tubulatură și alte lucruri care în mod normal nu vin la pachet cu echipamentul. În plus, gradul lui de uzură era mic.”

Dar lucrurile nu au fost simple, iar treaba nu a mers de la sine din cauza prejudecăților din piață. „Am luat Nexpress-ul, dar nu a fost ușor pentru că una este să faci plăci și alta este să oferi print. Iar fără o aplicație de gestiune internă a lucrărilor și fără o aplicație de calcul online al prețurilor nu puteam aborda agențiile. După ce s-a aflat de echipament în piață am început să primim zeci de cereri de oferte pe zi. Nu are cine să poată face munca aceasta și, de aceea, am ajuns să realizăm un program de calcul online al prețurilor. Acum, orice client își poate calcula singur prețul pentru lucrarea sa, cu toate finisările, foarte simplu și într-un timp extrem de scurt. Și poate urmări online situația în care se află lucrarea.”

Din păcate piața noastră nu este obișnuită cu o astfel de abordare bazată pe eficiență și rapiditate, ci pe contact direct și pierdere de vreme. „De când promovăm această soluție ne lovim de dorința clienților de a avea o ofertă de preț diferită de a altora. Nu se poate. Aceasta este oferta și dacă o calculezi pe site și dacă ți-o trimitem pe mail. În plus, fiind online este mult mai rapid. Vrem ca firmele să înțeleagă faptul că nu vindem tipar sau plăci, ci oferim gratuit un calculator online de prețuri! Dacă vreți să lucrați cu noi folosiți acest instrument.”

Totuși, o astfel de abordare a tipografiilor trebuie să aibă un „secret” în spate pentru a putea reuși. Este aproape imposibil să-i convingi să lucreze cu tine atunci când te privesc ca pe un concurent. Cei de la GPO au găsit soluția. „Am reușit să rămânem pe piață și să ne dezvoltăm pentru că nu ne interesează pentru cine și ce lucrări realizează tipografiile care își fac plăcile la noi. Nu ne vom duce niciodată la clienții lor să le luăm lucrările. De aceea angajații au clauze de confidențialitate foarte stricte. Iar în opt ani de când funcționăm nu cred că mai este pusă la îndoială integritatea noastră. Acum ne luptăm doar să convingem clienții că merită să lucreze cu noi atunci când au tiraje mici. Din păcate, de patru ani tipografiile offset s-au transformat în tipografii digitale. Nu contează soluțiile digitale pe care le oferim pentru că ei tipăresc tirajele mici pe echipamente offset. Aceasta este varianta românească a tiparului digital.”

Pentru că toată lumea se plânge de încasări, am întrebat dacă situația este la fel de proastă și în Cluj. Din păcate răspunsul a fost afirmativ. „Și noi avem probleme cu încasările deoarece clientul final a descoperit că piața poligrafică este bolnavă și se folosește de acest lucru. În cazul în care clientul meu are probleme am și eu, iar dacă am eu are și furnizorul meu ș.a.m.d. Dăm biletele la ordin de la unii la alții. Toată țara este o biletărie. Vorbim despre bani doar atunci când dăm salariile, când ne plătim dările și cheltuielile curente.”

Colaborările bune cu Primatehnic și Printman au contat la achiziție

Soluțiile de print digital au fost atât de bine gândite la achiziție de cei de la GPO încât să-i ajute să poată realiza cam orice comandă. „În ceea ce privește printul am mers pe două extreme: Kodak Nexpress S3000 și HP Indigo 3550. Fiecare dintre ele are părți pozitive și negative, dar împreună se completează foarte bine. Avem toate șansele să executăm impecabil o lucrare pe una dintre mașini, depinzând doar de caracteristicile lucrării. De aceea suntem unica firmă din România ce are două echipamente digitale de volum mare, unica ce deține o soluție unitară de finisare digitală și unica ce exploatează cinci CTP-uri.

De la Primatehnic nu avem doar Nexpress-ul, ci și toate mașinile de finisare Horizon, utilaje care sunt unice în țară. Pe finisare am ales această firmă pentru că înseamnă o garanție a calității și a constanței calități, înseamnă același soft, înseamnă aceeași interfață, înseamnă aceeași gândire. Există alternative la alți producători, dar vrem să avem toată linia de la același producător pentru că așa ne place să lucrăm. Noi cumpărăm de la un singur furnizor hârtia, de la un singur furnizor plăcile, de la un singur furnizor materialele de finisare ș.a.m.d. Așa suntem construiți și așa ne-am construit afacerea. Nu ne place să lucrăm cu mulți furnizori pentru că acest lucru ar însemna și un coșmar logistic, fiind greu de ținut evidența ce iei și de unde.”

Însă echipamentele de print digital sunt achiziționate de la doi furnizori, celălalt fiind Printman. „De la Printman avem un HP Indigo 3550, un utilaj de tipar digital nou cu transport îmbunătățit al hârtiei și cinci grupuri de culoare, el fiind oricum prima opțiune în momentul în care ne-am decis să încercăm și o altă tehnologie de print. Una dintre problemele pe care le-am rezolvat prin achiziția acestei mașini o constituie celebrele fonte de care sunt atât de îndrăgostiți designerii noștri din România. Alt punct bifat sunt lucrările alb negru pentru că echipamentul permite o imprimare de 240 p/m la un cost foarte competitiv.”

Din păcate tiparul digital nu este folosit așa cum trebuie în România, crede interlocutorul nostru. De aceea are proiecte în acest sens. „Clienții ne cer foarte puțină finisare. Același lucru se întâmplă și cu personalizarea ce este aproape inexistentă pentru că înseamnă gestionarea unei baze de date, iar clienților le este teamă să nu le fi furate. De aceea, băncile sau companiile de telefonie, de exemplu, își realizează aceste lucrări în alte țări. Și print on demand este încă foarte puțin exploatat în România. Unii au încercat, dar nu și-au făcut bine promovarea. Cerere există, dar contează prin ce metode ajungi la consumatori.

Vizăm toate categoriile de mici întreprinzători, dar și cititorii de carte tipărită. Acestea sunt direcțiile în care vrem să ne îndreptăm. Dar trebuie să standardizăm totul și să fim online cu ele. Cu drag&drop, clientul își va putea crea multe tipărituri publicitare necesare în afacerea lui. Totul fără bătaie de cap, simplu și rapid. Acesta este un mod de abordare, business to business, dar mai este și cel business to person în care tipărești persoanelor fizice lucruri emoționale. Dar proiecte pot fi foarte multe și sunt destinate afacerilor mici care sunt ignorate în prezent în România. Direcția generală pe care vrem să o dezvoltăm este de a intra așa cum trebuie pe online.”n


Similar Posts:

4 recommended
comments icon0 comments
0 notes
880 views
bookmark icon

Write a comment...