Analiza

Imprimarea icoanelor – o nișă cu potențial

• Bookmarks: 15 • Comments: 1577


Imprimarea pe rigide ia avânt. Apariția noilor tehnologii, și odată cu ele a noilor echipamente, dă producției publicitare oportunitatea de a se extinde. Dacă imprimarea pe mobilă sau pe plăci de ceramică a început să se contureze ca o viitoare nișă, o zonă mai puțin exploatată, dar cu potențial, o reprezintă imprimarea icoanelor.

Icoanele sunt obiecte sfinte. Unii poate nu și le pot imagina altfel decât pictate manual cu multă migală și dăruire, cu perioade de post și rugăciune înainte. Însă vremurile pe care le traversăm nu mai sunt atât de permisive cu răbdarea, meditația sau domolul. Lucrul manual a devenit un serviciu destul de scump, iar în lipsa resurselor financiare, oamenii sunt obligați să găsească alternative. De aici până la o firmă de producție publicitară, care deține tehologia și echipamentele necesare imprimării unei icoane nu mai e decât un pas.

Încă de la apariția imprimării digitale, reproducerea icoanelor a reprezentat o oportunitate de business, chiar dacă imprimarea se făcea pe steaguri sau materiale textile. Momentan, imprimarea pe icoane este privită mai mult ca o extensie a serviciilor, și nu ca o specializare de sine stătătoare.

Probabil acesta este și unul dintre motivele pentru care există numai două firme care imprimă icoane pe materiale rigide, precum lemn, marmură, sticlă și chiar piatră. O altă problemă cu care se confruntă cei care oferă astfel de servicii o reprezintă monopolul pe care Biserica Ortodoxă Română îl are asupra pieței de profil.

“Vânzarea și imprimarea icoanelor reprezintă un fel de monopol al Bisericii Ortodoxe Române. Din acest motiv, intrarea pe această piață este destul de grea și nu se poate pune problema de produse în serie.” – Paul Ioniță, director PolGroup

Reproducerea icoanelor pe materiale rigide
Firma PolGroup din Focșani este una din cele două firme care au în portofoliu servicii de imprimare a icoanelor. La bază, PolGroup este o firmă obișnuită de producție publicitară și vânzare de echipamente, iar imprimarea icoanelor se face pe lemn, sticlă, piatră, marmură și pe alte materiale rigide.

Clienții interesați de acest serviciu sunt atât individuali cât și persoane care se ocupă de amenajarea lăcașurilor de cult, atât din Vrancea cât și din restul țării.

“Echipamentul pe care il folosim este produs în China – suntem totodată și importatorii lui. Mărimea maximă a obiectului de imprimat este de 330 x 478 mm, iar rezoluția reală de 5760×1440 în modul <>”, explică directorul firmei, Paul Ioniță.

Ca orice obiect cu o însemnătate mai mare decât una pur expozițională sau promoțională, icoanele trebuie să aibă un aspect mai prețios, iar materialele utilizate trebuie să fie atent alese și pregătite. Lemnul pe care se imprimă trebuie să fie cât mai deschis, fără imperfecțiuni sau variații mari ale culorii.

Mai necesită un finisaj foarte bun, pentru ca distanța dintre capetele de imprimare și suprafața lemnului să fie constantă; lucru care ajută la obținerea unei rezoluții maxime. “Cel mai bine se imprimă pe paltin și tei, iar cu aceste esențe se poate lucra combinat: gravură plus imprimare”, afirmă domnul Ioniță.

Conform directorului PolGroup, echipamentul din dotare prezintă și o serie de dezavantaje. Spre exemplu, la imprimarea pietrei de râu sau a altor materiale cu grosime variabilă, echipamentul trebuie supravegheat, iar în cazul unor obiecte din plastic, acestea trebuie trebuie tratate cu o rășină, înaintea procesului de imprimare, pentru a oferi lucrărilor o rezistență mai mare în timp.

O mică problemă apare și în cazul imprimării icoanelor pe marmură. Rezoluția depinde foarte mult de greutate. Spre exemplu, dacă bucata de marmură are peste 5 kg, atunci calitatea imaginii scade. În rest, procesul este asemănător imprimării pe lemn.

“Pentru a putea lupta cu produsele chinezești imprimate în serie, tratăm – manual, cu pensula – icoanele imprimate pe piatră cu o soluție de silicon alb, pentru ca în urma imprimării să pară pictate.” – Paul Ioniță, director PolGroup

Imprimarea pe piatră de râu

Dintre toate materialele, imprimarea pe piatră de râu este cea mai migăloasă. Înaintea procesului, piatra trebuie tratată manual , cu pensula, cu o soluție albă pe bază de silicon.

Tratarea cu această soluție are, conform domnului Ioniță, două scopuri: crearea unui fond alb, necesar pentru redarea cât mai fidelă a culorilor, și crearea aspectului de pictură pe piatră. În urma imprimării proriu-zise, piatra este vopsită încă o dată, tot manual, cu bronz auriu sau argintiu; pentru a avea un finisaj deosebit.

Imprimarea în sine ridică o problemă legată de faptul că piatra are forme diferite, necesitând un reglaj pe verticală pentru fiecare bucată în parte. Asta presupune un timp destul de mare de producție în cazul unui volum mai mare de lucru.

Similar Posts:

15 recommended
comments icon1 comment
1 notes
577 views
bookmark icon

0 thoughts on “Imprimarea icoanelor – o nișă cu potențial

    Write a comment...