Nu mai este pentru nimeni o noutate: chiar şi cei mai optimişti acceptă instaurarea unui climat aflat sub auspiciile recesiunii. Drept urmare, modul în care firmele de producţie publicitară gestionează momentul actual va influenţa activitatea pe întregul an 2009. În general, producţia publicitară nu este un domeniu în care s-au remarcat companii care au făcut salturi importante datorită previzionărilor corecte ale viitorului. Criza generează frică, aceasta blochează acţiunile managerilor aflaţi în imposibilitatea de a previziona, chiar şi pe termen scurt, ce la va rezerva viitorul.
Fără o imagine clară asupra viitorului, principalele măsuri vizează momentul actual: restructurarea producţiei şi reducerea costurilor. Diferenţele sunt date de momentele în care se aplică aceste măsuri. Sunt companii care au început implementarea acestor măsuri încă din ultimele luni ale anului trecut, în vreme ce altele au aşteptat începutul lui 2009 cu speranţa unei eventuale redresări.
Chiar dacă nu este decât parţial recunoscută, reducerea costurilor vizează, în principal, salariile şi se manifestă fie prin disponibilizări, fie prin reducerea salariilor angajaţilor. Managerii care au negociat salariile în lei au scăpat de neplăcerile cauzate de anunţarea sezonului de “reduceri salariale”, beneficiind de prăbuşirea cursului de schimb, care într-un interval de 3 luni a crescut cu aproximativ 20%. Chiar şi cei care fac disponibilizări încearcă să eficientizeze la maxim acest proces, după următoarea formulă: Anul trecut am angajat cinci oameni, acum trebuie să dau afară trei- aceştia nefiind neapărat dintre cei cinci ultimi angajaţi, care au salarii mai mici. Oricum din perspectiva angajatului, posesor al câtorva credite, perspectiva reducerii salariale devine roză vizavi de cea a disponibilizării.
Dacă măsurile de restructurare a producţiei bazate pe reduceri preconizează mai degrabă un caracter defensiv şi protector, există şi situaţii de restructurare gândite într-un stil ofensiv şi agresiv. Directorii de vânzări nu mai stau în birou şi răspund la cereri de ofertă venite pe mail, ci “ies pe stradă” în căutarea unor noi oportunităţi de afaceri şi a unor clienţi din alte domenii.
Fără îndoială că actualul climat nu este unul care să dureze la nesfârşit, dar va avea un efect curativ asupra domeniului producţiei publicitare, selectând dintr-un număr foarte mare de furnizori de servicii pe aceia care şi-au setat afacerea pe un nivel corect de calitate a mangementului.