Dacă mă întrebați astă-iarnă despre șansele organizatorului Euroexpo de a pune în scenă târgul Digital Print&Sign în același an cu marea expoziție drupa din Germania, aș fi răspuns cu destul de mult scepticism. Și, totuși, iată că a doua ediție a Print& Sign dedicată domeniului digital se întâmplă, ba ma mult, revine în Pavilionul Central al Complexului Romexpo…
Când am spus că existența de anul acesta a Digital Print&Sign va fi umbrită și chiar amenințată de drupa 2012, am făcut-o privind la realitățile din industria grafică mondială, la ceea ce întâmplă cu evenimentele expoziționale regionale și la schimbarea strategiei pe care producătorii au adoptat-o pentru promovarea soluțiilor lor. Suprapunând peste cele amintite personalitatea pieței de profil din România și, mai ales, gradul extrem de scăzut, chiar inexistent, al unității de acțiune pe care-l dovedesc de 20 de ani firmele din țara noastră, situația nu mi s-a înfățișat deloc roz.
Față de ediția trecută, cea din 2010, numărul celor care expun anul acesta la Digital Print&Sign a scăzut simțitor, o explicație fiind legată, probabil, tot de târgul drupa. Însă, trecând peste lunga listă a distribuitorilor de echipamente și consumabile care îi reprezintă în România pe marii fabricanți mondiali de tehnologii digitale, a căror absență ca expozanți la Digital Print&Sign este scuzabilă, având în vedere că și-au epuizat resursele financiare cu ocazia târgului drupa, mă așteptam ca, din puzderia de furnizori locali de servicii de producție grafică ce folosesc echipamente digitale, măcar o cincime să fi ales să se promoveze la singurul târg de profil organizat în țară. Sunt sigur că investiția ar fi meritat.
Pe de altă parte, interesul firmelor din industria grafică de a expune la târgurile și expozițiile regionale a scăzut peste tot în lume. Până și americanii au discutat foarte serios în ultimii ani despre oportunitatea de a organiza târgul Graph Expo de la Chicago, cel mai mare eveniment de acest gen din SUA, doar o dată la doi ani. Regional, în partea noastră de Europă, lucrurile stau și mai prost dacă ne uităm la târgurile din țările vecine, evenimentele similare din Sofia, Budapesta, Belgrad sau Chișinău părând mai mult niște „open house-uri” pe lângă Print&Sign-ul nostru.
La ora când scriu acest articol, pe lista expozanților de la Digital Print&Sign figurau puțin peste 40 de firme, dintre care patru sunt edituri ale revistelor de specialitate și două sunt asociații patronale – ATT și APIIP. Puteau fi mai mulți expozanți? Cu siguranță da, iar asta ar fi trebuit să se întâmple și prin implicarea mai puternică a celor două asociații amintite. Dar, cum trăim într-un „cerc vițios” – cum bine zicea Caragiale -, pe cine să convingă ATT și APIIP dacă numărul membrilor acestora abia depășește suta de firme?…
În aceste condiții, mai era oportun să fie organizat Digital Print&Sign în 2012? Un simplu calcul de profitabilitate îmi spune că Euroexpo nu avea niciun motiv să mai pună în scenă târgul de anul acesta, ba mai mult, că îi aduce doar pagubă. Și, totuși, Camelia Buda s-a încăpățânat să facă acest târg, iar acest lucru este remarcabil – atât pentru Euroexpo, care demonstrează multă seriozitate, dar mai ales pentru sănătatea „ecosistemului” industriei tipografice românești.
Pe principiul „less is more”, cred că veți avea și anul acesta ce să vedeți la Print&Sign, expozanți puternici precum Canon, Konica Minolta sau Grup Transilvae (ca să amintesc doar o parte dintre ei) pregătindu-vă o serie de noutăți.
Fără să-mi arog titlul de ambasador al acestui târg, am convingerea că toți dintre dumneavoastră care își vor face timp să viziteze Digital Print&Sign 2012 nu vor face altceva decât să sprijine existența pe mai departe a singurului eveniment anual care aduce împreună întreaga comunitate a industriei grafice din România.
Titi Amzăr, redactor-șef
P.S.: Ca un paradox al realităților în care evoluează industria grafică, simultan cu Digital Print&Sign, la Centrul de Conferințe Romexpo se desfășoară expo-conferința „Internet & Mobile World”. Sunt foarte curios care va fi interesul pe care comunitățile profesionale din cele două domeniile îl vor acorda fiecărui eveniment. Asta ne va spune cum va arăta viitorul și cât de repede va sosi…