Franța s-a situat constant în top 5 cei mai mari investitori străini direcți din România, după aderarea României la Uniunea Europeană, la 1 ianuarie 2007. Franța este al treilea stat după valoarea exporturilor României (după Germania și Italia), cu un avans de la aderare de aproape 112%, astfel că, în 2018, exporturile realizate către Hexagon au însumat 4,8 miliarde de euro.
Industria auto, comerțul și intermedierile financiare
Investițiile companiilor franceze în România au crescut cu aproximativ 26% în ultimii 10 ani (perioada 2007–2017), ajungând la 4,7 miliarde de euro în 2017 conform metodologiei Băncii Naționale a României.
Cifra de afaceri a companiilor controlate direct majoritar de investitori din Franța a fost de aproximativ 14,4 miliarde de euro în 2017, potrivit unei analize realizate de experții companiei de cercetare a pieței KeysFin. Mai mult, dintre cele aproape 2.800 de companii care au acționariat francez, există aproape 1.990 de companii cu o pondere franceză directă, majoritară (de peste 50%), potrivit datelor transmise de companii la Ministerul Finanțelor Publice.
„Franța a fost dintotdeauna unul din partenerii strategici ai României, așa că era normal ca această apropiere a celor două țări să se regăsească și în cifrele de business. Industria auto, comerțul și intermedierile financiare au reprezentat motoarele acestei creșteri, iar în viitor estimăm că investițiile franceze vor accelera în contextul în care companiile au deja exemple de bune practici pe plan local“, a declarat Roxana Popescu, director manager al KeysFin, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
Principalele sectoare în care se fac investiții franceze, în funcție de cifra de afaceri, sunt: industria prelucrătoare (8 miliarde de euro; 56% din total), comerț (4,1 miliarde de euro; 29% din total) și intermedierile financiare (628 de milioane de euro; 4,4% din total).
22.000 de companii fac exporturi
Peste 22.000 de companii desfășoară, în prezent, activități de export în România, în creștere cu 5,3% față de 2013. Cele mai multe activează în comerț (8.540), industria prelucrătoare (7.875), transport/depozitare (1.107) și agricultură (1.067). Majoritatea (14.500) au capital integral românesc, peste 5.000 au capital străin, iar 2.500 capital mixt.
Companiile cu capital străin din România exportă, în medie, de 5 milioane de euro, în timp ce firmele cu capital integral românesc înregistrează o medie de 600.000 de euro. Diferența este chiar și mai mare, de 13 ori, în cazul firmelor importatoare. În context, specialiștii menționează că accesul diferențiat la piețele internaționale ține de relațiile de business, de reputația companiilor și de soliditatea financiară a acestora.
Piață „promițătoare“ și resurse de calitate
Topul celor mai mari companii cu acționariat direct, majoritar francez, după cifra de afaceri din 2018, este alcătuit din Automobile Dacia SA (5,3 miliarde de euro), Carrefour România SA (1,6 miliarde de euro) și Renault Commercial Roumanie SRL (877 de milioane de euro).
„În cadrul Sezonului România–Franța, Camera Franceză de Comerț și Industrie din România (CCIFER) a organizat un Forum economic franco-român care a reunit 300 de participanți în jurul a 46 de președinți-directori generali (CEO) francezi și români care au discutat despre principalele domenii economice în care antreprenorii francezi și români colaborează. Una dintre concluziile forumului este că România nu mai este o țară «low cost» și că economia românească face tranziția către un model bazat pe valoare adăugată. Acest lucru este posibil și datorită investițiilor în tehnologie, în digitalizare, elemente ce contribuie la diferențierea anumitor segmente economice cheie“, a declarat Adriana Record, director executiv CCIFER.
Tot cu ocazia Forumului economic franco-român „Poveștile care schimbă jocul“, desfășurat la București în luna iunie, președintele pentru România al CCIFER, Eric Stab, a subliniat că prezența investitorilor francezi în România se datorează faptului că mediul economic și legislativ este unul promițător.
„Dacă investitorii de origine franceză sunt astăzi foarte prezenți în România este datorită faptului că au găsit o piață promițătoare, parteneri și resurse de calitate, precum și un cadru legislativ și de reglementare care le-a permis să se dezvolte. Ei au contribuit, de asemenea, la constituirea unui ecosistem al antreprenorilor locali, ei înșiși creatori de locuri de muncă și de valoare adăugată, mulți dintre aceștia devenind acum furnizori fiabili pe piețele internaționale, piloni ai exporturilor românești“, a adăugat Eric Stab, președintele CCIFER pentru România.
Valoarea schimburilor comerciale
Franța a fost al treilea partener economic al României în 2018.
Valoarea schimburilor comerciale (exporturi plus importuri) dintre România și Franța a crescut cu 9,5% față de 2017 și cu 63% față de anul aderării României la UE (2007), ajungând la peste 9 miliarde de euro în 2018, potrivit datelor Institutului Național de Statistică.
Franța este al 3-lea stat după valoarea exporturilor României (după Germania și Italia), cu un avans de la aderare de aproape 112%, astfel că, în 2018, exporturile realizate către Hexagon au însumat 4,8 miliarde de euro. De cealaltă parte, importurile din Franța au crescut și ele cu aproape 30% față de 2007, la peste 4,2 miliarde de euro în 2018.
România a înregistrat în raport cu Franța al doilea surplus comercial din 2018 (589 de milioane de euro) după Marea Britanie (1,13 miliarde de euro în 2018).
În anul 2018, volumul schimburilor comerciale româno-franceze a fost de 9.031,71 milioane euro, în creștere cu 9,54% față de perioada similară din 2017, record absolut în relațiile comerciale româno-franceze. Exportul a totalizat 4.810,22 milioane de euro, în creștere cu 13,40% față de aceeași perioadă a anului precedent. Importurile, în valoare de 4.221,49 milioane de euro, au înregistrat o creștere de 5,45% față de perioada similară din 2017.
Balanța comercială a înregistrat, la finele anului 2018, un sold pozitiv de 588,73 milioane de euro.
De remarcat faptul că este al nouălea an consecutiv cu balanța comercială excedentară pe relația Franța.
Impactul investițiilor directe în economie
Franța este totodată unul dintre puținii parteneri comerciali ai României ale căror investiții nu sunt realizate preponderent în Capitală. Astfel, din perspectivă geografică, județul Argeș conduce cu o cifră de afaceri de aproape 5,7 miliarde de euro, care reprezintă aproape 40% din total, urmat de București (5,6 miliarde de euro; 39% din total) și Ilfov (498 de milioane de euro; 3,5% din total).
Companiile controlate de investitorii francezi au avut aproape 100.000 de angajați în 2017, iar cheltuielile cu personalul s-au ridicat la aproape 1,5 miliarde de euro. Costul mediu per angajat a fost de 15,2 mii de euro, însă productivitatea medie per angajat a fost de circa 10 ori mai mare, ajungând la 144,4 mii de euro (un raport cost/productivitate de 10,5%) în 2017.
Când vine vorba de profit, clasamentul se schimbă, astfel că, în topul cele mai profitabile sectoare, pe primul loc se clasează intermedierile financiare, urmate de industria prelucrătoare și comerț, care împreună au generat în 2017 profituri nete de aproape 724 de milioane de euro (84,4% din total). Per total, profitul net însumat al companiilor cu acționariat direct, majoritar francez, a fost de aproape 860 de milioane de euro.
Luând în considerare valoarea impozitului pe profit, a cheltuielilor cu asigurările și protecția socială și celelalte impozite, taxe și vărsăminte asimilate, contribuția acestor companii la bugetul statului a fost de peste 650 de milioane de euro în 2017.
Conform părții franceze, stocul investițiilor franceze în România depășește 7 mld. euro, 38 dintre firmele franceze din CAC 40 fiind prezente în România, unde asigură peste 120.000 de locuri de muncă. Principalele firme investitoare în România sunt Airbus Group, Renault France, Orange, Valeo, Carrefour, Auchan, Oxylane, Veolia, Alcatel-Lucent, Sanofi.
Compania cu cea mai mare cifră de afaceri
Fără îndoială, cea mai importantă companie din Franța care activează pe plan local este Groupe Renault, cifra de afaceri însumată a doar două dintre entitățile juridice aparținând acestuia depășind 6 miliarde de euro, în 2018 – Automobile Dacia SA (5,3 miliarde de euro) și Renault Commercial Roumanie SRL (877 de milioane de euro).
De la intrarea sa în grupul Renault, în 1999, Dacia a devenit o poveste de succes în economia românească, astfel că, în prezent, Automobile Dacia SA este compania cu cea mai mare cifră de afaceri din România, iar mașinile Dacia fabricate pe plan local sunt comercializate în zeci de țări din întreaga lume.
Alte companii franceze care au construit povești de succes în România sunt: Leroy Merlin, BRD, Sanofi și Expur. Pe lângă companiile cu tradiție care investesc în România, parteneriate de perspectivă precum cel dintre Airbus și Uzinele Ghimbav sau cooperarea în cadrul proiectului Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics (ELI-NP) de la Măgurele pot reprezenta modalități de a crește și mai mult valoarea investițiilor franceze în România.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au în structura acționariatului o participație franceză directă, majoritară (peste 50%). În analiză nu sunt incluse companiile care investesc indirect (prin entități înregistrate în state terțe) sau sucursale. În cazul instituțiilor financiare a fost inclus venitul net bancar din 2017 în locul cifrei de afaceri. Toate cifrele sunt exprimate în euro, la cursul de la sfârșitul perioadei publicat de BNR, iar datele au fost extrase în iunie 2019.
Exporturile românești se îndreaptă către vestul Europei
Cea mai mare parte a exporturilor românești se îndreaptă către țările din vestul Europei, Franța, Germania, Italia și Regatul Unit absorbind 57% dintre bunurile și serviciile către Uniunea Europeană și 44% din totalul exporturilor, a anunțat Consiliul Concurenței.
Studiul privind comerțul exterior al României și barierele existente pe piețele europene pentru exportatorii români a mai scos la iveală faptul că România exportă mult mai puțin în țările din estul Europei, mai apropiate din punct de vedere structural și geografic, precum Ungaria (deficit de 2,6 miliarde de euro), Polonia (-2,3 miliarde de euro), Slovacia (-658 de milioane de euro), Republica Cehă (-398 de milioane de euro).
Analiza derulată de autoritatea de concurență arată faptul că, în anul 2018, serviciile de transport au generat exporturi de aproximativ 6,15 miliarde de euro, adică o treime din totalul exporturilor de servicii din România și echivalentul a 46% din excedentul total al comerțului exterior cu servicii.
Serviciile de transport, alături de cele adresate afacerilor (B2B), serviciile de prelucrare a mărfurilor, respectiv serviciile IT&C generează cele mai mari exporturi din România, fiind printre sectoarele economice ce contribuie la echilibrarea balanței comerciale a României, alături de exporturile de bunuri din industria auto.
Conform datelor furnizate de Consiliul Concurenței, România a exportat în anul 2018 autoturisme și componente auto (piese sau anvelope) în valoare totală de 32,1 miliarde de euro (47,4% din totalul exporturilor de bunuri din România).
La nivel agregat, România a înregistrat un deficit comercial pe latura comerțului cu bunuri (FOB/CIF) de 15,1 miliarde de euro în 2018 și un excedent comercial pe latura comerțului cu servicii de 8 miliarde de euro, conform datelor Băncii Naționale a României și Eurostat.
Analiza derulată de autoritatea de concurență mai indică faptul că țările Uniunii Europene sunt mult mai accesibile pentru companiile românești comparativ cu țările extracomunitare.
Contribuția industriei prelucrătoare
Industria prelucrătoare va contribui cu peste 30% din volumul exporturilor, iar agricultura și sectorul zootehnic, cu peste 6%. Potrivit analizei companiei Moneycorp România, în 2018, în cel mai bun an pentru agricultura românească, valoarea exporturilor a trecut de 3,57 miliarde de euro, în creștere cu 2,1% față de anul precedent și cu peste 20% mai mult față de nivelul din 2010, potrivit unui studiu realizat de Moneycorp, companie specializată în tranzacții internaționale.
Din totalul exporturilor românești, peste 75% reprezintă produsele manufacturate. Economia produce mai multe produse finite, cu valoare adăugată mare, fapt care atrage o dezvoltare economică pe orizontală, în care sunt implicate tot mai multe companii.
Exporturile ar putea depăși pragul de 70 de miliarde de euro
Economia românească se îndreaptă spre un record istoric în materie de exporturi în 2019, acestea urmând să depășească pragul de 70 de miliarde de euro, impulsionate de construcția de automobile și piese auto, industria prelucrătoare, agricultura și software-ul, potrivit analizei realizate de o companie specializată în plăți internaționale.
„În 2018, economia românească a exportat bunuri și servicii de peste 67,7 miliarde de euro, în creștere cu 81,3% față de 2010 (37,3 miliarde de euro) și cu 8,1% peste nivelul din 2017. Estimările privind evoluția din 2019 indică o creștere ceva mai temperată față de anul precedent, de sub 7%, spre nivelul de 72,4 miliarde de euro“, arată analiza privind comerțul internațional, prezentată de Moneycorp.
Potrivit Agerpres, care citează comunicatul Moneycorp, sectorul automotive, cu Dacia-Renault, Ford și producătorii de piese auto în prim-plan, ar putea asigura, în acest an, principalul vector de creștere al exporturilor, după ce, în 2018, au asigurat 18,8% din volum (12,7 miliarde de euro), în creștere cu aproximativ 13% față de anul precedent. Exporturile de mașini și aparate și echipamente electrice au reprezentat 28,7% din totalul exporturilor din 2018, în creștere cu 9,1% față de anul precedent.
„Lansarea noilor modele de automobile și extinderea afacerilor producătorilor de piese și subansamble auto vor reprezenta, în orizontul 2019–2020, un factor semnificativ în evoluția exporturilor României“, estimează analiștii de la Moneycorp. (Romulus Cristea)
Similar Posts:
- Exportul european de tipăritură de carte țintește 7 miliarde de euro anual
- Principala preocupare a producătorilor din industria de ambalaje vizează garantarea securității alimentare
- Cărțile pentru copii și tineret susțin creșterea pieței de carte din România
- Ce pierderi ar avea Pepsi și Coca-Cola dacă s-ar introduce ambalajele neutre
- Poziționare dominantă a olandezilor de la Circle Media Group pe piața tiparului european