Analiza

Investițiile au avut loc întotdeauna mai repede decât am anticipat

• Bookmarks: 23710


Interviu cu Zoltan Zavaczki, CEO BIGPRINT

Anul viitor Bigprint aniversează 20 de ani de activitate. V-ați imaginat la început că se poate ajunge atât de departe
Depinde din ce unghi privim activitatea. Firma a fost înființată în 1993, însă timp de un an compania noastră a fost furnizor de ștampile. În esență, activitatea Bigprint însumează 20 de ani. Nu ne-am gândit niciodată că vom ajunge aici. În fiecare an am simțit că devenim mai puternici, și la fel s-a întâmplat și anul trecut, când am luat decizia efectuării acestei investiții. De atunci, din octombrie anul trecut, când am participat la FESPA Asia, și până în acest moment, saltul pe care l-am făcut a fost imens. Am crescut exponențial în ultimii doi-trei ani, iar în acest punct prevăd mult mai multe posibilități, în comparație cu traseul pe care l-am avut până acum. Ce m-a propulsat așa departe a fost probabil ideea de început. M-am bazat mai mult pe spiritul antreprenorial și pe intuiție și, de fiecare dată, am pornit mai departe cu forțe proprii.

Baia Mare este sursa a cel puțin trei companii foarte importante în producția publicitară din România. Credeți că există o rețetă secretă a succesului în producția publicitară care se ascunde în acest oraș?
Aș merge mai departe și v-aș da un exemplu edificator. Eu am avut o firmă care se ocupa de importul de policarbonat, care avea sediul în aceeași clădire cu Mons Medius (una dintre cele trei mari companii din Baia Mare). Ne despărțeau doar două etaje și importam același produs, însă nu știam unul de celălalt. Nu cred că există o rețetă secretă, important este să știi să anticipezi care sunt trendurile actuale.

Ați avut în portofoliul companiei echipamente ce aparțineau celor mai mari producători de sisteme de imprimare. Pe care dintre ei l-ați simțit cel mai apropiat de dumneavoastră?
Motorul în care am avut și am dintotdeauna încredere este Mercedes. Lăsând, însă, gluma la o parte, cu fiecare echipament cumpărat am avut experiențe inedite. Am fost primii care am investit într-un echipament de imprimare de 5m, sistemul Vutek, pe care l-am achiziționat cu banii jos. În acea perioadă nu aveam piese de schimb, dar compania americană a avut încredere în noi. Fără ajutorul lor nu făceam treabă bună. Noi am deschis piața de Sud Est a Europei, după ce am cumpărat echipamentul Vutek, iar acest brand și-a făcut un nume în această zonă și prin noi. Noi am pornit și în Ungaria în paralel, iar în primii cinci ani, când un client dorea print digital spunea “vreau print Vutek”. Când am achiziționat primul NUR, am avut o groază de probleme cu el. Am scris o scrisoare producătorului, care a trimis o echipă și componente noi care cântăreau 800 de kg. După ce au schimbat complet piesele, utilajul a funcționat perfect.

Cum ați ajuns să colaborați cu HP?
La acest nivel există momentan doi, maxim trei producători,dacă îi luăm în calcul și pe cei de la Fuji, capabili să ofere echipamentele de producție de care avem nevoie. Am fost surprins de faptul că cei de la Durst nu au încercat să ma contacteze, să facă o ofertă, mai ales având în vedere că eram aproape unii de ceilalți la FESPA Asia. Cu atât mai mult cu cât aveam deja utilajul în curtea noastră. Hewlett Packard are un avantaj foarte important: finanțarea internă, imbatabilă din punctul meu de vedere. Nu sunt implicate băncile în acest sistem, au garanția buy back, care funcționează foarte bine. În plus, cei de la HP sunt foarte atenți cu clienții lor.

Intenționați să deschideți puncte de lucru și în alte țări?
Dacă se face referire aici la centre de producție, consider că nu este necesară extinderea lor în alte țări.

Piața din Serbia este un centru de interes pentru dumneavoastră?
Piața din Serbia nu este potrivită pentru compania noastră. Noi am fost în Serbia, acum cinci ani, unde am pierdut în jur de 35.000 de euro, iar experiența pe care am avut-o atunci în Serbia a fost de-ajuns. În plus, locuitorii țării sunt în general reticenți și nu acceptă să li se spună ce să facă, prin urmare este o piață destul de greu de pătruns. Pentru a reveni la întrebarea precedentă, dacă nu ne extindem cu puncte de producție, suntem deja pregătiți să deschidem unități de vânzare. Suntem aproape de le inaugura pe cele din Austria și Germania. Pentru noi piața foarte bună este în această zonă. Cu energia și resursele financiare consumate în Serbia, am fi avut cu siguranță un segment de piață în aceste două țări.

Echipamentele achiziționate recent acoperă necesarul de producție pentru Ungaria și România sau este încă loc și pentru alte segmente de piață pe care să le absoarbă?
Din punctul meu de vedere, mai este loc și pentru alte segmente. Vorbim de echipamente ultra-performante, pentru un segment care are deja producători consacrați. Nu discutăm despre o nouă nișă de piață, dar avem o capacitate extrem de mare. Ceea ce este relevant la acest tip de utilaje, cum este și cazul flatbed-ul mare din portofoliul nostru, este faptul că nu se lucrează sub formă de campanie. Eu am încercat să fac oferte speciale cât timp am lucrat cu echipamentele vechi. Spre exemplu, de pe între 1 și 20 ale fiecărei luni, prețul era redus cu 20%. Credeți că a venit cineva la print? Nu.

Câte astfel de echipamente (FB7600) sunt vândute în Europa de Est?
Prima oară am văzut două astfel de echipamente în funcțiune în Polonia, pe care le-am avut ca exemplu și care m-au convins să achiziționez un FB7600. Polonia însă nu este ușor ce accesat, acum toți investitorii vizează să ajungă pe piața din Germania.

Este destul loc pe piața din Germania? Care ar fi principalul argument pentru a pătrunde pe această piață, pentru a vinde cu ușurință?
Trebuie să fii iscusit. Aici nu mai este vorba de bani, de salariile medii pe economie sau alte detalii. Trebuie să fii pur și simplu mai dibaci, incisiv, la fel cum se întâmplă în interiorul oricărei alte industrii, astfel încât să-i convingi că produsul tău e bun. Unii te consideră simpatic pentru că vii din partea de Est, alții nici nu vor să audă de tine tocmai din acest motiv. Este o piață de consum în adevăratul sens al cuvântului.

Când credeți că ar putea avea loc următoarea investiție derulată de Bigprint, având în vedere că se observă o oarecare ciclicitate în timp pentru segmentul investițional?
După cum dictează trendul firmelor locale sau externe, o asemenea investiție atrage după sine o serie de plasări de capital. În acest moment avem toate utilajele de deservire, iar dacă avem cu ce să facem finisarea, atunci producția trebuie să fie îmbunătățită. Întotdeauna investițiile au avut loc mai repede decât am anticipat.

34% dintre cumpărătorii echipamentului FB7600 achiziționează și al doilea produs. Dacă veți urma aceeași cale, este posibil ca utilajul pe care îl aveți acum să fie relocat în România?
Așa cum nu am avut nici acum cinci ani convingerea că vom ajunge pe culmile printului outdoor în România, la fel nu sunt convins că vom ajunge sus pe segmentul indoor. Și dacă se va întâmpla așa, nu va exista o relocare. Politica noastră nu este de a preda un echipament second-hand fraților mai săraci din România. Piața se va face, așa cum și noi ne-am făcut piața și am crescut în șapte ani cu Durst Rho 600. FB7600 are capacități similare, la o calitate mai bună. Singurul utilaj care a ajuns uzat, direct de la noi, a fost un NUR Expedio, de care pur și simplu nu aveam nevoie. Piața locală de outdoor nu este nici pe departe ca cea din Ungaria. Aici se merge pe câteva mesh-uri, până la 10-20 de bucăți de backlit și restul hârtia. Poți vedea 40.000- 50.000 metri pătrați de billboarduri din hârtie, ceea ce nu este valabil în România. Nu am adus în România utilajele vechi, ci personalizăm producția în funcție de necesitățile pieței. Spre exemplu, echipamentul Vutek din Ungaria, cel despre care am discutat, va fi dezasamblat și vândut pe piese. Am discutat deja acest aspect cu o companie din China.

Similar Posts:

23 recommended
comments icon0 comments
0 notes
710 views
bookmark icon

Write a comment...