Că rețelele sociale au un potențial uriaș de promovare o știe toată lumea. Postezi informația și ea se propagă instantaneu în toată rețeaua. Dacă ai noroc și informația place prietenilor, va fi intens preluată și distribuită. Publicul se va multiplica, mesajul își va atinge ținta, rezultatele se vor întoarce și-ți vor recompensa priceperea printr-un aflux de cereri și un capital zdravăn de notorietate dobândite peste noapte. Așa de simplu să fie?
A fi sau a nu fi
Este foarte probabil ca, dacă ai o afacere, să-i fi creat, fără să stai prea mult pe gânduri, și contul aferent de Facebook. Poate ai fost foarte entuziast de la bun început și afacerea ta are deja o prezență îndelungată și consistentă în toate rețelele de socializare. Sau poate mai întâi ai fost sceptic, însă apoi te-ai lăsat dus de val și ai creat pagina cu pricina, căci ți se transmitea direct sau în mod subtil că nu exiști cu adevărat dacă nu te manifești și acolo.
Este foarte probabil să fii acolo, dar nu obligatoriu. Nu-s puțini cei care evită sau refuză categoric prezența în rețelele de socializare. Mult zgomot inutil și foarte puține rezultate care să facă diferența în mersul afacerii, spun aceștia. Adevărul fiecăruia vine însă din tipul de experiență personală și nu poate fi afirmat și impus categoric ca reper universal valabil. Există afaceri care prosperă în absența prezenței acolo, după cum există unele care au cules beneficii nesperate de pe urma administrării deștepte a conturilor de socializare. Totuși, tendința generală este de a se vorbi mai degrabă despre beneficii, deși riscurile și dezavantajele asociate prezenței în social media nu sunt deloc puține.
În România, toate agențiile de comunicare permit angajaților să folosească contul personal de Facebook în timpul programului.
97% dintre angajații companiilor specializate în comunicare au cont de Facebook.
53% dintre aceștia își adaugă jobul la profil
90% dintre companiile românești nu au și nu impun angajaților un cod de conduită pentru rețelele de socializare
57% din companiile de comunicare din UK au desfășurat traininguri de social media pentru angajații lor.
Informații furnizate de Monica Jitariuc, managing director la The Practice, în cadrul seminarului Creative Media, susținut în cadrul Brand Activation Strategy- un eveniment activat de Verla
Unde apar fisurile
Fiind spații de comunicare relativ libere, nereglementate la nivel de tip de conținut și frecvență, rețelele de socializare dau mână liberă lipsei de discernământ și lăcomiei, transpusă în abuzul de folosire. Excesul de informație propagată este cea mai frecventă capcană, în care își prind ușor degetele cei ce urmăresc promovarea vreunui business. A posta oferte și descrieri de produse fără limită, sedus de gratuitatea mijlocului și de accesibilitatea sa este tot una cu a fi total absent din locul cu pricina. La polul opus, stau cei care încurcă borcanele, manageri care folosesc cu seninătate pagina business-ului pentru etalarea unor chestiuni mult prea personale. Locul unde ți-ai petrecut vacanța, vizita de weekend la mall și părerea despre guvern nu sporesc șansele de articulare a business-ului sub numele căruia expui aceste informații. Jurnalul personal își are locul în altă parte și, chiar și pe un blog izolat sau pe o pagină personală de Facebook, informațiile despre tine trebuie împărtășite cu discernământ, dacă te interesează menținerea unui anumit tip de reputație pentru business-ul pe care-l reprezinți. Frivolitatea socială este strâns legată de potențialul de a pune în pericol relațiile de business. Ea conduce la autosabotaj, chiar dacă el nu este deliberat și aproape niciodată pe deplin conștientizat.
Între scenariul transformării paginii de Facebook sau Linkedin într-un pliant infinit de promovare agresivă și cel al expunerii de tip oracol gimnazial, există linii de mijloc, trasabile corect în funcție de personalitatea și specificul de activitate al fiecărui business. Strategiile editoriale în social media au devenit un produs bine vândut de agențiile de PR. Ofertele agențiilor includ, în primul rând, atragerea unui public relevant pentru business, nu unul adunat prin cereri de prietenie trimise aleator sau prin invitații insistente de apreciere a paginii. Pe lângă acest aspect deloc de neglijat, dacă flerul de a gestiona eficient conturile de social media îți lipsește, o agenție specializată va crea o linie de conținut potrivită pentru a-ți scoate businessul din marea masă a companiilor prezente acolo. Când, cum și ce trebuie să postezi pentru a ajunge la mult râvnitul feedback care, apropo, nu se măsoară doar în numărul de like-uri primite sau în numărul masiv de prieteni și follow-eri.
Pe de altă parte, pentru business-urile de anvergură mai mare, crearea unor strategii de risc în social media sunt cruciale. Responsabilitatea prezenței în spațiile de socializare devine una ce nu se mai poate rezuma la fișa jobului unei singure persoane desemnate. “O strategie eficientă presupune, în primul rând, evaluarea situațiilor de risc, în funcție de probabilitățile de apariție și impactul potențial. Problema integrității unui brand sau a unui business trebuie pusă proactiv, nu reactiv”, susține Monica Jitariuc, managing director la The Practice, aleasă recent cea mai bună agenție de PR din Europa de Est.
Trainingurile de social media sunt obligatorii pentru cei ce-și propun să aibă o idee pertinentă despre o strategie editorială viabilă de social media. Toată lumea știe să pună un status pe Facebook, dar foarte puțini știu să aleagă cele mai potrivite informații, contextul și timpul potrivite să le propage.
Un alt risc de luat în considerare vine, pe lângă cel creat de postările nefericite postate sub semnătura oficială a companiei, din manifestările în rețelele de socializare ale angajaților. Postările ce fac trimitere direct sau indirect la informații legate de strategiile interne ce ar trebui să fie grevate de strictă confidențialitate afectează uneori iremediabil imaginea unei companii. Nemulțumirile, lamentările și întrebările retoric ironice legate de locul de muncă fac obiectul unui număr semnificativ de postări în spațiile de social media, lucru de care angajatorii nu au știință, în lipsa folosirii unor mijloace adecvate de monitorizare a paginilor în care apare numele companiei. Dincolo de această monitorizare, care ar trebui să preocupe companiile interesate să-și clădească și să-și mențină o reputație solidă, un cod interior de conduită în social media, pe care angajații să și-l asume contractual, încă de la angajare, ar feri multe business-uri de neplăceri