Mobilierul urban a devenit o parte foarte importantă din arhitectura unui oraș și nu mai poate fi trecut cu vederea. De aceea, există dispute în ceea ce privește reglementările de afișare a mesajelor publicitare outdoor.
Ce înseamnă mobilierul urban pentru publicitate? Pentru cei care închiriază suporturi de afișare a reclamelor outdoor, expresia “mobilier urban” are o accepțiune largă, în această categorie intrând panourile backlit, stațiile de autobuz, city lights și derulabilele. Dar, având în vedere că reclamele își fac apariția pe obiecte de mobilier propriu-zise cum ar fi ceasurile sau ecoboxurile, se pare că lista de mobilier urban oferită de agențiile media mai poate fi îmbunătățită.
Mobilier urban destinat doar publicității
În ultima perioadă, mobilierul urban foarte utilizat pentru amenajări tematice este reprezentat de stațiile de autobuz: Unicredit și Orange au optat pentru aceste suporturi, iar Nestle a amenajat o stație într-un mod inedit cu ajutorul firmei Media Advertising, transformând-o într-un loc în care femeile își pot controla greutatea, să vadă dacă se simt fitness.
Este evident că mediul urban e din ce în ce mai plin de reclame outdoor afișate pe diferite suporturi, astfel că publicitatea outdoor și, implicit mobilierul urban, nu mai pot fi ignorate atunci când se întocmește un plan urbanistic și când se încearcă modificarea imaginii unui oraș.
În 2009, a existat o propunere de modificare a legislației în privința publicității outdoor care avea prevederi drastice pentru meshuri. Conform propunerii, mesh-urile nu puteau fi afișate decât pe clădirile aflate în renovare. Astfel a apărut posibilitatea înlocuirii mesh-urilor cu alte tipuri de suporturi. Însă, companiile care dețin atât mesh-uri, cât și alte tipuri de suporturi încearcă să infirme această idee: “Epamedia România, prin Beta Cons și Euromedia, deține mai multe tipuri de suporturi publicitare, inclusiv mesh-uri. Nu s-a pus problema înlocuirii unui tip de suport cu altul, ci doar reglementarea amplasării acestora, având în vedere că a existat o dezbatere asupra regulamentului de publicitate pe Municipiul București”, spune Cristina Mărăscu, director de marketing Euromedia.
Dar, pentru că expunerea mesh-urilor a rămas limitată, în mod evident, companiile care închiriază suporturi publicitare vor fi nevoite să înlocuiască mesh-urile eventual cu mobilier urban.
Pentru arhitectura unui oraș o astfel de reglementare este utilă? “Da, pentru că vom ajuta imaginea orașelor. Nu e normal să punem mesh-uri pe clădiri vechi care au o frumusețe aparte, locul lor este doar pe clădirile cu arhitectura modernă. În România s-au pus mesh-uri de-a valma”, spune Mugurel Georgescu, director Ultravision, o altă firmă ce închiriază spațiu publicitar.
Acesta estimează că în momentul de față 60% din mobilierul urban este închiriat, reprezentând aproximativ 85% din totalul de spațiu destinat outdoorului.
Mobilierul urban amplasat de municipalități, suport de comunicare inedit
Brandurile se conformează ideii de a nu strica imaginea unui oraș și au înțeles că nu totdeauna e eficient să afișeze un mesaj uriaș pentru a atrage atenția. În Piața Revoluției din București, Timișoreana a branduit câteva ceasuri de epocă cu un logo discret, dar vizibil, iar la Costinești, Tuborg a branduit un ceas cu afișaj electronic. În cazul Timișoreana, publicitatea se îmbină în mod fericit cu suportul și nici nu deranjează vizual. Ceasurile sunt vechi, Timișoreana pune accent pe tradiție în mesajele publicitare, având de câștigat și orașul ca imagine, dar și brandul. Ceasul Tuborg este ceva mai strident, dar fiind amplasat într-o stațiune targetată către tineri, se potrivește, de asemenea, cu locul de amplasare. Alte suporturi ce au apărut în București sunt ecoboxurile, cutiile de reciclare, dar în acest moment nu am observat nici un ecobox care să afișeze mesaje publicitare.
Personalizările de mobilier urban propriu-zis sunt o abordare nouă pentru România, dar care în țările occidentale au o amploare mai mare. De exemplu, în Bruxelles, felinarele de epocă aflate pe lângă restaurante sunt personalizate, în special cu branduri de bere. Probabil că și în România s-ar putea extinde mai mult într-un mod care să nu dăuneze peisajului urban.