În urma unei dezbateri la care au fost invitate importante agenţii de media şi publicitate, Primaria Capitalei a făcut publică, pe 26 martie, prima varianta a viitorului regulament de publicitate outdoor. Documentul este doar o propunere ce aşteaptă îmbunătăţiri şi recomandări din partea factorilor interesaţi, timp de 15 zile.
Punctele centrale ale dezbaterii au fost: organizarea de noi licitaţii pentru domeniul public destinat publicităţii outdoor, anularea interzicerii amplasării mesh-urilor pe clădirile din Bucureşti şi crearea unei comisii mixte de control care să includă atât oficiali ai primăriei, cât şi reprezentanţi ai agenţiilor de publicitate.
Reglementările mult aşteptate
Regulamentul supus dezbaterii listează câteva propuneri de reglementări noi, dintre care, cele mai fierbinţi se referă la interzicerea amplasărilor reclamelor pe sediile autorităţilor publice, pe gardurile caselor de cult, cimitirelor, parcurilor, pe copaci, monumente, clădiri istorice şi parapetele pasajelor rutiere supra şi subterane.
Traseul fierbinte, vizat pentru interzicerea oricăror forme de reclame este Piaţa Unirii, Piaţa Universităţii , Piaţa Romană, Piaţa Victoriei, B-dul Aviatorilor, Arcul de Triumf, şoseaua Kiseleff, Calea Victoriei, Piaţa Revoluţiei, Dorobanţi (între Şoseaua Ştefan cel Mare şi Piaţa Charles de Gaulle), Bulevardul Regina Elisabeta şi Piaţa Lahovary.
Pe lângă interzicerea reclamelor în centrul capitalei, noul regulament propune norme care să reglementeze haotica piaţă outdoor, nestrunită prin niciun fel de regulă până în prezent.
Astfel, sunt stipulate noile dimensiuni şi caracteristicile care trebuie respectate în modul de amplasare a reclamelor. Amenzile prevăzute pentru nerespectarea noilor norme se situează între 500 şi 5.000 RON, prevăzând totodată înlăturarea reclamelor outdoor amplasate ilegal.
Propuneri în discuţie
Una din propunerile înaintate de participanţi la întâlnirea din 26 martie a fost ghidarea noului regulament după structura şi prevederile regulamentului de publicitate outdoor al Primăriei Cluj-Napoca, considerat un reper bun de urmat. De asemenea, Asociaţia Salvaţi Bucureştiul a propus interzicerea amplasării oricăror tipuri de reclame în parcuri şi scuaruri. Un alt punct important al discuţiei a fost necesitatea impunerii unor nivele mai mari de taxe pentru închirierea spaţiilor publice.
O piaţă ameninţată
Posibila interdicţie a amplasării reclamelor în centrul capitalei va atrage scăderi sesizabile, de ordinul milioanelor de euro, pentru toate companiile de publicitate angrenate în outdoor: producţia publicitară, marile firme de media, agenţiile de publicitate, precum şi pentru companiile ce asigură întreţinerea şi monitorizarea acestor forme de promovare. Şi asociaţiile de locatari vor resimţi din plin această schimbare, fiind nevoite să dea uitării bugetele consistente provenite din chiriile acestor spaţii. De aceea, se aşteaptă a avalanşă de propuneri şi acţiuni de lobby din partea agenţiilor de media şi publicitate outdoor pentru care diminuarea spaţiilor centrale de promovare vine să agraveze criza pe care o traversează în prezent. Declinul marilor afaceri imobiliare, suprapus peste criza economică care a gonit marii advertiseri din outdoor au subţiat deja încasările acestora cu 30-40%. Perspectiva pierderii puţinelor proiecte posibile din cauza desfiinţării locaţiilor centrale care asigurau o expunere premium este sinonimă pentru acestea cu un dezastru aproape imposibil de reparat.