V-aţi întrebat vreodată câte cadouri primite la târguri, evenimente sau aniversări au rămas uitate prin sertare sau au fost aruncate la coşul de gunoi pentru că nu şi-au găsit locul în preferinţele destinatarului?
Cel mai probabil, nu aţi alcătuit o listă personală a lucrurilor inutile, nepotrivite sau pur şi simplu aiuristice primite de-a lungul vremii. Dacă totuşi cineva s-ar apuca să inventarieze cadourile neinspirate de care a avut parte, ar constata că valoarea cumulată a acestora putea fi demnă de cauze mai bune.
Dacă în zona personală primirea unui cadou neinspirat nu se soldează neapărat cu efecte de nedepăşit, în categoria business lucrurile stau diferit, căci investiţiile sunt mari, iar rezultatele obligatorii. Acesta este un deziderat al tuturor companiilor care oferă cadouri partenerilor, însă de puţine ori este obţinut un feedback satisfăcător. Acest lucru se întâmplă şi pentru că destinatarul nu se raportează corect la nevoile celui pe care-l vizează, urmând, mecanic, acelaşi tipic de abordare. Este târg? Dăm vizitatorilor tricouri, brelocuri, pixuri şi brichete, căci sunt utile oricui, deci n-au de ce să fie aruncate. Aceasta este reţeta cel mai des întâlnită, bugetele stingându-se an de an fără niciun folos măsurabil. Supra-numită şi strategia “trebuie să ne facem datoria”, să oferim ceva, poate publicul ne apreciază şi ne ţine minte, aceasta se traduce, când se trage linia, prin bani evaporaţi în neant şi feedback imposibil de evaluat.
Dacă aţi urmat în mod repetat acest model, şi încă mai aşteptaţi ceva rezultate, este timpul să vă puneţi câteva întrebări. De pildă, de ce ar purta cineva un tricou personalizat cu însemnele unei companii sau de ce ar folosi un calendar de perete care listează, lună de lună, produse şi servicii? Şi dacă ar face-o, de ce s-ar lega emoţional sau la modul pragmatic de astfel de obiecte, în speţă de numele companiei şi produsele acesteia? Şi, cel mai important, dacă ofer, de exemplu, 500 de tricouri cadou, ce fel de rezultate urmăresc? Să-mi crească notorietatea sau vânzările? Cum măsor eventualul feedback?
Oamenii tresar de plăcere sau se entuziasmează de-a dreptul când le sunt oferite cadouri care vorbesc despre ei într-un mod flatant, când li se oferă o perspectivă interesantă de interacţiune sau o utilitate imediată. Iată câteva exemple de cadouri cu care nicio companie nu va da greş, rezultatele fiind imediate, dar şi cuantificabile.
Cadouri interactive
Pentru o companie producătoare de tutun, care vizează întreţinerea unor parteneri de business (despre care ştie sigur că sunt fumători) sau clienţi potenţiali, cel mai potrivit cadou interactiv este tabachera, al cărei conţinut este reînnoit constant prin trimiterea regulată a ţigaretelor pentru o perioadă determinată.
Extrapolând, cadourile interactive pot lua forme diverse, în funcţie de specificul activităţii fiecărei companii: dispensere de bomboane, cartuşe de cerneală reîncărcabile în mod gratuit pe o perioadă determinată, abonamente la cluburi sportive sau orice fel de obiect care necesită o reînnoire la un moment dat, într-un punct în care nevoia s-a creat şi legătura cu marca devine indestructibilă.
Cadouri necesare
Eşti agenţie de turism? Oferă cadouri ghiduri turistice ale marilor oraşe, întrucât ele sunt un lucru mai mult decât necesar pentru cei ce obişnuiesc să călătorească mult. Nu uita însă să subliniezi în cadrul acestuia facilităţile şi serviciile agenţiei. Eşti firmă de producţie publicitară? Uită de tricouri cu numele companiei. Oferă, în schimb, coduri Pantone personalizate cu numele companiei sau ghiduri de categorii de materiale de care clienţii au nevoie în mod curent.
Cadouri utile
Pentru cei ce se întrebau care mai este rostul pixurilor personalizate oferite cu nemiluita în cadrul expoziţiilor, răspunsul arată că acestea nu şi-au pierdut întrutotul utilitatea, fiind o categorie importantă din cea mai largă, a cadourilor utile. Atenţie însă, căci neinvestirea pixului cu un beneficiu secundar şi ingenios şi lăsarea sa la voia întâmplării nu va aduce rezultate notabile.
Cei ce scriu zilnic cu pixuri primite la expoziţie, nu reţin marca inscripţionată pe acestea şi, de cele mai multe ori, chiar uită că acestea au fost primite cadou.
Pentru cei mai mulţi, pixurile inscripţionate sunt nişte obiecte banale, consumate cu indiferenţă. Pentru a face dintr-un obiect util un cadou memorabil, capabil să genereze feedback, este necesară un pic de creativitate. Cum ar fi să oferiţi pixuri inscripţionate cu mesajul „scrie numai idei geniale” şi să le însoţiţi de obiecte(relevante pentru specializarea voastră) care să completeze fericit acest mesaj în loc să aruncaţi pixul personalizat cu logo-ul într-o pungă personalizată asemenea?
Târgurile toamnei sunt la un pas, sfârşitul de an aproape, deci probabil aţi început să vă gândiţi la eventuale cadouri, chiar dacă bugetul de promovare a fost subţiat de criză. Înainte de a vă lăsa furaţi de strategia „să ne facem datoria”, mai gândiţi-vă. Mai bine nimic, decât eforturi în van.