ManpowerGroup a publicat de curând rezultatele unui studiu ce-și propunea să identifice nevoile angajatorilor locali în privința forței de muncă. Inspirați de concluziile studiului, am inițiat o mini cercetare adhoc, pentru a verifica dacă trendurile decelate se regăsesc și în producția publicitară.
Candidați potriviți, nu angajări de volum
Mai mult de unul din cinci angajatori din România intenționează să-și crească numărul de angajați în următoarele trei luni, conform studiului trimestrial al ManpowerGroup privind Perspectivele Angajării de Forță de Muncă, la care au participat 625 de angajatori. Doar 5% prevăd o scădere a numărului de angajați în intervalul iulie – septembrie 2014, în timp ce alți 69% nu preconizează schimbări.
Nivelul de încredere al angajatorilor variază în funcție de dimensiunea organizației. Organizațiile cu mai puțin de zece angajați raportează o Previziune Netă de Angajare de -1%, angajatorii din această categorie fiind mai puțin dispuși să-și redimensioneze forța de muncă. Astfel, 77% dintre ei nu prevăd schimbări ale numărului total de angajați în intervalul iulie – septembrie 2014, un procent în scădere față de 85% în trimestrul II, dar în continuare superior cu 8 puncte procentuale mediei naționale.
La polul opus se situează angajatorii cu peste 250 de angajați. 27% dintre aceștia anunță planuri de creștere a numărului de angajați în următoarele trei luni, și numai 2% anticipează reduceri de personal.
Climatul de angajare prognozat este favorabil în mai mică sau mai mare măsură în toate cele opt regiuni, dar încrederea angajatorilor este mai scăzută în regiunile Sud-Vest și Vest, în care valorile Previziunii Nete de Angajare sunt +3%, respectiv +6%. În regiunea Vest, intențiile de angajare ale angajatorilor au slăbit considerabil față de trimestrul anterior, înregistrând un declin abrupt de 28 de puncte procentuale.
„Încă nu putem considera creșterea oportunităților de angajare drept o tendință, pentru că indicatorii din diferitele sectoare de activitate și zone ale țării variază prea mult pentru a contura o imagine fără echivoc” spune Valentin Petrof. „Semnele unui optimism renăscut se fac simțite, dar cei aflați în căutarea unui loc de muncă nu trebuie să se aștepte la efervescență, dat fiind că angajatorii se concentrează în continuare pe atragerea candidaților potriviți, nu pe angajări de volum. Aceștia sunt încă selectivi, în căutarea echilibrului corect între nevoile de dezvoltare și costuri.”
Muncitorii calificaţi, inginerii, dar şi reprezentanţii de vânzări sunt poziţiile pe care angajatorii din România le ocupă cel mai greu, întrucât candidaţii nu sunt suficient de bine pregătiţi, chiar dacă au absolvit o facultate sau îşi continuă studiile în domeniul pentru care aplică. Prin urmare, 40% dintre angajatori susţin că au dificultăţi în a ocupa joburile vacante, cu 4% mai mult decât media globală, dar în scădere cu 14% faţă de anul trecut.
Relativa scădere a presiunii acestuia în România faţă de 2013 nu trebuie privită ca o corectare a raportului dintre cererea de forţă de muncă şi ofertă. Deficitul perceput de angajatori continuă să fie superior mediei globale şi celei regionale“, spune Valentin Petrof, director general al ManpowerGroup România. Situaţia este generată fie de un sistem vocaţional aproape inexistent în România ultimilor zece ani (numărul elevilor înscrişi în şcolile profesionale ajungând la circa 20.000, faţă de 300.000 în 2002), fie de lipsa de corelare dintre ceea ce se face în şcolile tehnice şi modul în care se lucrează în companiile bazate pe inginerie.
60 de posturi deschise la început de vară
O interogare făcută la sfârșit de iunie pe două dintre cele mai populare website-uri de job-uri din România returna, cumulativ, un număr de 60 de anunțuri active de angajare în producția publicitară. Bună parte din numele angajatorilor provin din eșalonul întâi al industriei în ceea ce privește notorietatea și anvergura dezvoltată în timp. Inutil de precizat ca 90% din anunțurile de angajare se referă la posturi în companii din capitală, Timișoara și Iași fiind singurele orașe ce mai apar, modest din punct de vedere numeric, în această listă. Interesant de menționat este prezența agențiilor de publicitate în categoria anunțurilor de angajare în producția publicitară. Deși discretă ca pondere, ea este semnificativă în analiza trendurilor de recrutare din industrie.
Ce fel de persoane caută însă cei direct implicați în producția publicitară? În primul rând, caută municitori calificați pentru operațiunile uzuale din spațiul de producție: colare, tăiere, imprimare. Denumite ceva mai doct, sub titulatura generică de operator colare/echipament imprimare etc, aceste poziții vizează persoanele calificate, adică pe cei care au ceva experiență într-o poziție similară.
Pe locul doi în ordinea nevoilor de angajare pe care le are producția publicitară stau graficienii, fapt ce poate fi pus pe seama modificării fluxului de proveniență a proiectelor care nu mai vin neapărat de la agenții de publicitate, ci chiar de la clientul final. Aproape în egală măsură se caută agenți de vânzări capabili să mărească portofoliul companiei prin prospectare continuă, o nevoie imuabilă, indiferent de variabilele schimbătoare ale contextului și timpului. În fine, ultima dar nu și cea din urmă felie de joburi disponibile include directorii de producție și inginerii tehnologi, poziții învestite prin descrieri cu ceva mai multă greutate decât precedentele. Aceștia ar trebui să aibe studii superioare, o experiență solidă și un profil uman remarcabil, surprins în anunțuri prin aceleași formule stereotipice: adaptabilitate, rezistență la stres etc. Cam așa arată o parte a tabloului pieței de angajatori din producția publicitară. Poate că ea reprezintă doar un fragment, însă oferă indicii relevante despre piață. O pondere foarte mică de anunțuri publice pe platformele specializate, exprimată însă prin nevoi pragmatice, bine punctate.