Aplicațiile pe care se pliază suporturile de imprimare flexibile sunt tot mai extinse, de la cele indoor sau outdoor și până la decorațiuni interioare ori elemente de scenografie pentru teatru. Producătorii și distribuitorii acestor materiale sunt conectați la schimbările de trend, uneori reușind chiar să le anticipeze. Dar ce se întâmplă atunci când se confruntă cu un public modest în așteptări, pentru care cel mai atractiv produs e totodată cel mai ieftin?
Anul 2010 a marcat premiere interesante în domeniul materialelor flexibile pentru aplicaţii de mare format. Neschen a creat folia adezivă Solvoprint Easydot 100 și Printlux, un produs pe bază de vinil din PVC, autocolant, cu o grosime de 80 microni. Fujifilm a lansat, în cadrul expoziției Sign and Digital din Marea Britanie, noi suporturi pentru print, cu sau fără adezivi: WonderTack, o folie de polipropilenă satinată care aderă fără aplicarea adezivilor, și Lightbox Paper, hârtie mată, satinată pentru casete luminoase.
Spandex și-a îmbogățit linia ImagePerfect cu folia autocolantă albă, semi-mată IP 2534PA, în timp ce Madico a introdus adezivul optic E-338RC, care poate fi aplicat permanent sau îndepărtat fără urme. Toate aceste suporturi aduc un suflu nou în industria printului și au multiple aplicații. Însă ele întâmpină greutăți în a fi integrate pe piețe unde soluțiile preferate sunt cele economice.
Există publicitate premium?
„Premium” este un concept des întâlnit în lumea producției publicitare, dar nu suficient aplicat pentru a ridica standardele consumatorilor. Olivia Jippa, director de marketing la Algernon, distribuitor de suporturi de imprimare pentru publicitate, susține că, „anul acesta, cererea de materiale diversificate a crescut. Unii clienți sunt dispuși să iasă din monotonia suporturilor standard cu care sunt obișnuiți și să investească în soluții creative”.
Dar, în ciuda acestor verdicte pozitive, realitatea este că majoritatea producătorilor din industria publicitară preferă investițiile minime în produse cu aplicaţii outdoor, aspect care-i determină pe furnizori să-și limiteze oferta. Suporturile de imprimare importate pentru acest sector sunt, ce-i drept, cele mai scumpe… de pe piața chineză!
Pentru segmentul indoor, mizele sunt ridicate. Dacă un afișaj out of home este vizualizat în linii mari, superficial, nu același lucru se întâmplă în cazul signalisticii de interior, expusă unor priviri mult mai atente la detalii, motiv pentru care bugetele alocate sunt mai sensibile la criteriul calității.
Calitatea, o afacere riscantă pentru furnizorii materialelor flexibile
Portofoliul distribuitorilor de suporturi de imprimare flexibile este onorat de prezența unor branduri cu reputație. Însă calitatea se măsoară, de cele mai multe ori, în costuri ridicate, ceea ce o exclude din criteriile de selecție ale clienţilor.
Prin urmare, investiția în inovație se poate dovedi riscantă pentru furnizorii acestor soluții. Premierele se pot irosi în absența stocurilor, în timp ce articole semnate de același renumit producător, dar modeste calitativ sunt puse în circulație și devin adjectivul acestei piețe. Cu alte cuvinte, sosirea unor mărci premium nu coincide neapărat cu absorbția unor produse premium.
Noi pieţe pentru soluţiile de imprimare flexibile
În România, foliile adezive ocupă prim-planul cererii la momentul actual, urmate de materialele non-adezive pentru aplicațiile de tip backlit și bannere, potrivit Ancăi Ceteraș, director de marketing la Verla, furnizor de suporturi pentru producția publicitară.
Printre produsele comercializate cu succes de Algernon se numără materialele textile pentru steaguri. Olivia Jippa subliniază însă că principalul avantaj al acestor substraturi este diversitatea aplicațiilor lor: „Pe lângă cei care confecționează drapele, mai avem clienți fideli care cumpără materialele pentru decoruri, pentru amenajări exterioare și interioare deopotrivă”.
Deși cererea este legată mai degrabă de preț decât de calitate, trebuie să salutăm totuși faptul ca aceste produse își croiesc drum pe noi piețe. Suporturile flexibile sunt integrate în fenomenul schimbării, având aplicaţii extinse. Spre exemplu, în film – sau în teatru, care îşi redefineşte mijloacele de expresie și scenografia, dezvoltând un conținut multimedia şi o abordare interactivă.
„Pe lângă producția publicitară, materialele flexibile mai sunt utilizate, într-o proporție semnificativă, și pentru teatru sau film”, Olivia Jippa, Algernon
0 thoughts on “Piaţa soluţiilor de imprimare flexibile, între mărci premium şi calitate modestă”