Până pe 6 noiembrie are loc la Chișinău cea de-a douăsprezecea ediție a târgului internațional Reclama & Design. Două firme românești participă la această expoziție care reunește 40 de expozanți din 3 țări: Moldova, România și Ucraina.
Situația târgului
Pe piața românească apare un oarecare interes pentru extinderea afacerilor în Republica Moldova. Două firme românești participă anul acesta la târgul Reclama & Design, expoziție cu o arie vastă de acoperire pe domenii. Ca oaspeți de seamă ai evenimentului, organizatorii i-au desemnat pe Liviu Rogojinaru și Adela Gașapar, din partea APIIP, care au ținut un seminar interactiv pentru a împărtăși experiența lor în materie de producție publicitară cu colegii din Moldova.
Cele două firme temerare din România care s-au aventurat să cumpere un stand la târgul din Republica Moldova, Mehler Texnologies și Total Media, au preferat să aibă investiții minime.
Probabil că Mehler a cheltuit 75 de euro pentru taxa de înscriere și 60 de euro/mp pentru închirierea spațiului pentru standul său de 6mp. „Nu mărimea standului ne poate ajuta, ci stabilirea de contacte urmate de discuții cu clienții țintă (cei care au lățimi de 3,2 m la printer)”, spune Florin Handrea, reprezentant de vânzări al companiei. Standul a fost dotat numai cu materiale informative, deoarece ar fi fost mult prea costisitoare și nerelevantă transportarea echipamentelor din România la Chișinău.
Total Media a ales să participe la târg cu costuri și mai mici, deoarece nu a avut stand, fiind prezent numai în catalog. Foarte posibil ca firma să fi achitat doar taxa de înscriere de 75 de euro. Cel mai important lucru pentru cele două firme românești din participarea la târg va fi stabilirea contactului cu furnizori și producători din Chișinău.
În primele două zile de expoziție, standul Mehler a avut între 50-100 vizitatori, dintre care aproximativ 15-20 au fost vizitatori relevanți.
Directorul celei de-a doua firme participante, Liviu Ionescu de la Total Media, crede că vizitatori au fost destul de puțini: „Participarea mi s-a părut foarte slabă în prima zi, ceva mai bine în a doua zi. Ne gândim pentru anul viitor dacă vom mai participa. În urma târgului avem două-trei posibile contacte promițătoare”.
Moldova sau România?
Participarea la Reclama&Design dovedește că există un interes de extindere al afacerii spre Moldova. „Dorim să pătrundem pe piața din Moldova prin parteneriate cu marii producători de print din Chișinau, suntem deja în discuții cu cei mai mari. Vrem să ne facem cunoscuți și pe piața din Moldova, este cel mai bun moment pentru așa ceva”, spune Florin Handrea, reprezentant vânzări Mehler Texnologies România. Liviu Ionescu, de la Total Media, consideră deocamdată că Moldova este o piață care merită studiată:
„Pur și simplu este o piață potențială. Am venit pentru evaluare. Orice nouă piață este o oportunitate, firmele de profil din România sunt slab reprezentate în acest moment în Moldova și acest aspect trebuie îndreptat”.
Interesant este faptul că Mehler Texnologies a ales să participe doar în Moldova și nu a avut prezență la târgul similar din București, Digital Print&Sign, pentru că a considerat mai importantă promovarea în Republica Moldova. De ce firma nu a participat la evenimentul adresat producției publicitare de la București? „Singurul motiv pentru care nu am participat acest an la Târg este că suntem cunoscuți de majoritatea firmelor de publicitate din România iar noutățile pe care le oferim ajung în cel mai scurt timp direct la partenerii noștri”, spune Florin Handrea.
Liviu Ionescu a fost prezent cu stand la târgul din București, dar este mai reticient în privința unei viitoare participări: „Noi am decis să ne îndreptăm mai mult către extern – vom participa la două sau trei expoziții din Europa în 2011. Nu știu dacă vom mai participa la expozițiile din România sau dacă o vom face, vom participa mai mult simbolic”.