După un început de vară marcat de două mari evenimente expoziţionale internaţionale, Ipex şi Fespa, a sosit şi vremea bilanţului. Un bilanţ pozitiv pentru industria tipografică, în special pentru segmentul producătorilor de echipamente ale căror vânzări ne îndreptăţesc să credem că a reintrat în „cărţile” businessului. Ipex şi-a închis porţile ediţiei 2010 printr-o concluzie încurajatoare pentru industrie: „Print is back to business.” O expresie care, cel puţin textual, dă speranţe tuturor celor care au afaceri în industria grafică. Mit sau realitate? O întrebare legitimă, pe care cu siguranţă v-o puneţi şi dumneavoastră.
Lansată de prof. Frank Romano la Ipex 2010, celebra de acum expresie a fost preluată din zbor de organizatori şi transformată abil într-o declaraţie manifest. Rolul ei este să amplifice rezultatele evenimentului, transformându- l, cel puţin mediatic, în simbolul relansării unui sector neocolit de probleme. Cunoscându-i îndeajuns de bine opiniile distinsului profesor american, atât din articolele publicate sau dezbaterile publice, cât şi din discuţiile purtate împreună la cafeaua de dimineaţă din centrul de presă Ipex, am convingerea că expresia „Print is back to business” este un „over-promise” – în măsura în care nu se poate vorbi de relansarea unei întregi industrii tipografice evaluând doar vânzările fabricanţilor de echipamente.
Pare un paradox, având în vedere că succesul obţinut de constructorii de echipamente este indisolubil legat de capacitatea investiţională a clientului, în speţă a tipografiilor. La Ipex şi, ulterior, la Fespa, clienţii au dovedit că reuşesc să identifice resurse financiare pentru a investi în tot felul de lucruri care să-i ajute să fie mai productivi sau mai eficienţi. Însă, acest trend se remarcă la aproape toate expoziţiile de talia Ipex-ului. Însă, investiţia în tehnologia de vârf nu le va fi de folos tipografilor atât timp cât nu vor înţelege în ce direcţie evoluează o piaţă marcată de transformări structurale majore, care survin la nivelul întregii societăţi umane. O societate al cărui sistem de comunicare gravitează în jurul unor instrumente noi de propagare a informaţiei, mult mai eficiente, capabile să disemineze mesaje instantaneu şi la scară mondială.
Oamenii comunică diferit între ei, fac afaceri diferit, se distrează în mod diferit şi trebuie să ne adresăm lor diferit – un aspect pe care marketerii şi specialiştii din advertising l-au înţeles de câţiva ani buni. Dacă vor cu adevărat să salveze domeniul tipografic şi, totodată, propria afacere, tipografii trebuie să caute cheia problemei aici. În anii `70, când s-a trecut brusc de la tiparul înalt la cel offset, industria tipografică nu s-a confruntat cu o adevărată criză, schimbând doar un proces tehnologic greoi şi costisitor cu unul tot tipografic, dar mai performant şi eficient. Informaţia n-a trecut pe Net, ci de pe clişeul de zinc pe placa offset. Asta se întâmplă şi acum cu trecerea în era tiparului digital, pe care o consider o evoluţie firească.
Nu tiparul digital este pericolul care se abate asupra domeniului tipografic, ci mediul virtual. De aceea, consider că, înainte de a investi sume considerabile în tehnologii de cel mai înalt nivel, tipografii trebuie să înţeleagă mai curând ce vrea piaţa şi care sunt aşteptările clienţilor în noua conjunctură comunicaţională. Altfel, vor arunca banii pe fereastră. Fără o pregătire diferită a forţei de vânzări şi a marketingului ofertei, fără identificarea unor soluţii grafice integrate care să acopere o cerere a pieţei în continuă schimbare, tipografiile nu vor putea spera prea curând că „print is back to business”, ba din contră. Personal, cred că industria dispune în acest moment de o tehnologie de „războiul stelelor”, îndeajuns de performantă pentru a fi profitabilă. Numai că, parafrazându-l pe George Clarke, Managing Director al Heidelberg Graphic Equipment UK şi preşedinte al Ipex 2010, care caracteriza expoziţia: „…ca şi cum o lumină ar fi fost aprinsă şi toată lumea din industrie s-a trezit brusc…”, consider că, din contră, luptătorii „jedi” ai tipografiilor încă nu s-au trezit.