Cum poți avea în propria casă o frumoasă reproducere, cât mai exactă, după un tablou celebru? Printul digital oferă mai nou această soluție prin imprimarea pe canvas.
Materialul cel mai bun pentru imprimarea tablourilor destinate mediului indoor este canvasul, o pânză mai densă decât materialele textile utilizate la imprimarea de steaguri. Canvasul are un aspect special al suprafeței și seamănă foarte bine cu pânza destinată picturii. Este un material textil natural, acoperit cu un strat special, pentru a permite realizarea de printuri în format mare la o calitate foarte bună. Canvasul poate fi mat și lucios(glossy). Există trei tipuri de canvasuri impermeabile, folosite în imprimarea de tablouri și care ajută la o redare cât mai bună a detaliilor: Art Canvas (water proof), Art Canvas Glossy Pure Cotton, Art Canvas Matt Pure Cotton (water proof).
Canvasul se folosește în reproduceri pentru că este un material de o calitate mai apropiată de a originalului. În plus, variaţiile de umiditate nu vor produce modificări ale canvasului în ceea ce privește calitatea imaginii aplicate şi timpul de uscare a cernelii la suprafaţa materialului. Greutatea mare reduce la zero răsucirea la margini a canvasului, simplificându-se astfel considerabil lucrul cu acest material. Fiind asemănător cu pânza „clasică” pentru pictură, canvasul poate fi întins pe șasiu fără să aibă loc vreo deformare sau vreo rupere a suprafeţei sale în locurile de fixare.
Spre deosebire de pânza pentru pictură, acest material poate fi supus la diferite procese de prelucrare: acoperire cu gel texturat (pentru a crea efectul de pictură în ulei), lăcuire sau craculare(pentru a elimina posibilele fisuri).
Rezistenţa şi stabilitatea materialului garantează o întindere omogenă şi de calitate, fără modificări ale imaginii. Canvasul pentru indoor se poate imprima cu ajutorul cernelurilor HP Latex, cu cerneală pe bază de apă și cu cerneală pe bază de pigment. Pentru finalizarea tabloului și pentru asigurarea unei rezistențe mai mari a printului, opțional, producătorii pot asigura lăcuirea aplicației. Aceștia includ în prețul tabloului și șasiul pe care se montează materialul imprimat.
Noua orientare a producătorilor de print digital către reproduceri de tablouri celebre sau imprimare de imagini cu rol decorativ s-a făcut simțită în România în urmă cu aproximativ doi-trei ani.
Imprimarea de tablouri
Una din firmele care imprimă tablouri pe pânză este SuperPrint, care face astfel de aplicații de peste un an. Florin Colceru, directorul companiei, spune că folosește în acest scop echipamentul ecologic HP cu cerneală Latex. Acesta afirmă că realizează aplicațiile la rezoluții mari, cu canvas de calitate foarte bună, considerând că nu orice fel de canvas poate fi folosit în acest scop. „Domeniul imprimării pe canvas nu e foarte dezvoltat în România, canvasul de calitate nu e foarte răspândit, nu oricine îl utilizează la adevărata lui valoare. Pentru că aplicațiile sunt destinate mediului indoor, ar trebui ca acestea să fie imprimate la o rezoluție foarte bună, având în vedere că sunt lucrări care reproduc opere de artă, se observă de la distanță mică și sunt expuse în spații publice, comerciale sau rezidențiale”.
Conform declarațiilor lui Colceru, aplicațiile imprimate pe canvas de calitate superioară pot rezista fără să se decoloreze și fără să apară fisuri în vopsea până la 100 de ani în mediul indoor, dacă nu sunt expuse direct razelor UV.
Prețurile pentru astfel de printuri pot ajunge până la 25 de euro pe metru pătrat.
SuperPrint are comenzi atât de la firme, cât și de la persoane fizice pentru astfel de aplicații. „Avem comenzi de la firme de amenajări interioare, restaurante, saloane de coafură, dar și de la foarte multe persoane fizice care vor să imprime în condiții deosebite fotografii cu încărcătură emoțională puternică, ce le trezesc amintiri și de aceea doresc să le transforme în tablouri”, mai explică Colceru.
O altă companie care imprimă tablouri este Printech Design. Iulian Vulcan, directorul firmei, spune că folosește tehnologie HP pentru printul pe canvas. S-a orientat și către domeniul tablourilor digitale în urmă cu doi ani, dar nu e foarte încântat de vânzări:
„Vânzările sunt mici, noi imprimăm la rezoluție de 2400 dpi, de aceea nu putem executa comenzile la prețuri chinezești, dar clientul se orientează foarte mult după preț”.
Vulcan afirmă că primește cele mai multe comenzi de la persoane fizice. „Oamenii ne solicită pentru decorațiuni interioare, vor tablouri pentru acasă”. În cele mai multe cazuri, se dorește ca printurile finisate să fie întinse pe șasiu, doar agențiile mai solicită aplicațiile fără șasiu, dar în ultima vreme chiar și acestea aleg varianta tabloului cu tot cu șasiu, completează Vulcan.
Imprimarea de icoane
O poziționare interesantă pe piața de imprimare de tablouri a ales-o Etc International, promovând, pe lângă aplicațiile decorative obișnuite, imprimarea de icoane. Valerii Zolotuhin, directorul companiei, spune că preoții au fost cei care au solicitat firmei sale acest lucru. Probabil pentru că icoanele se imprimă în volume mari, Etc International a ajuns să se promoveze la evenimentele cu profil religios, cum ar fi edițiile TOB (Târgul de Obiecte Bisericești) de la București, Cluj, Iași și Oradea.
„Preoții care ne contactează de obicei doresc să decoreze pereții bisericilor, pentru că nu au suficiente resurse financiare pentru pictură. Prețul unei icoane de 20×30 cm îmbrăcate în ramă din lemn ajunge la noi la 25 de lei, la care se poate adăuga un cost suplimentar de 5 lei în cazul în care se dorește lăcuire, pentru o durabilitate mai mare”
, spune Zolotuhin. Firma acordă o garanție de trei ani pentru icoanele nelăcuite și de cinci ani pentru cele lăcuite. Directorul Etc International afirmă că imprimă lunar aproximativ 200-300mp de canvas de icoane și primește comenzi din toată România. Icoanele sunt imprimate cu un echipament Encad NovaJet la rezoluții maxime de 700 dpi și cu un echipament Mimaki la rezoluții de până la 1440 dpi folosind cerneală pe bază de apă și cerneală pe bază de pigment. Acestea sunt imprimate pe baza unor fotografii prelucrate de către designerii firmei, angajați special în acest scop.