Analiza

Problema personalului în tipografie nu este doar românească

• Bookmarks: 881416


S-a tot bătut monedă pe această situaţie în ţara noastră, dar nu suntem singuri. Şi alte ţări au aceeaşi problemă pe cap: cum procedează să îşi aducă în organizaţie oameni buni.

Se spune adesea că o companie este bună dacă are succes la vânzări, dar, de multe ori, până la vânzări, o companie este bună dacă are succes la oameni.

Este adevărat că au trecut şi vremurile când un posibil angajat nu îşi făcea mari probleme în legătură cu viitorul loc de muncă, mai ales în condiţiile în care se putea angaja şi dacă pur şi simplu părea potrivit pentru respectivul job. Astăzi, cu siguranţă, angajatorii se uită mai atent la oamenii care vin în rândurile lor, iar motivele vor fi detaliate în rândurile de mai jos. Astăzi, angajarea depinde de mult mai mulţi factori în general, o combinaţie între recomandări, CV-uri, teste, perioadă de probă şi uneori şi alte criterii. Să luăm exemplul Marii Britanii care are în general, în ciuda situaţiei incerte generate de Brexit (sau non-Brexit), o rată a şomajului de 4 procente, un nivel atât de scăzut, nemaiîntâlnit din 1975.

Totuşi, printul

Doi specialişti în recrutare britanici au ales să discute aceste aspecte cu presa, în ceea ce priveşte industria poligrafică. Iar ce spun ei este că faptul că mai orice industrie are probleme din ce în ce mai mari în a găsi angajaţi specializaţi nu a ocolit nici printul. Mai mult, printul pare o victimă a propriului succes, în condiţiile în care, pe măsură ce tehnologii noi apar continuu, este tot mai greu de găsit specialişti pe această nişă. Efectiv, este o criză de personal pregătit şi educat pentru aşa ceva, deci, românii nu ar trebui să se simtă singuri din acest punct de vedere.

Mai ales specialiştii de top sunt greu de găsit. O reprezentantă a unei companii britanice descrie exact situaţia: nu se găseşte personal pentru zonele de vânzări şi de producţie. Este o piaţă a muncii în care candidaţii au un cuvânt greu de spus. Asta, deşi există mai puţine companii acum decât erau mai demult. Sunt foarte multe locuri unde cineva pregătit pentru tipar sau pentru ambalaj este greu de găsit. Indiferent de perioada prin care trece economia, acest domeniu va avea mereu nevoie de cei mai buni oameni, iar aceştia sunt greu de găsit.

Recrutarea

Prima metodă ştiinţifică este observaţia, iar cei care se ocupă de resurse umane o aplică şi ei. Astfel, tehnologii noi, precum interviurile video online, devin din ce în ce mai importante, dar şi mai eficiente din punctul de vedere al costurilor. Astfel, se pot afla despre posibilii candidaţi lucruri precum cultura organizaţională în care s-au format, în timp ce, pe de altă parte, aceste mijloace de comunicare sunt, practic, disponibile 100% şi gratuite pentru ambele părţi şi foarte utile, cel puţin în faza iniţială a discuţiilor.

Nu ştim în ce măsură aceste mijloace online de recrutare sunt folosite şi în ţara noastră, pentru că nu avem cunoştinţă de studii de specialitate efectuate pentru acest aspect. Cert este că în ţările dezvoltate aceste tehnologii, precum reţelele sociale şi mediile de comunicare online precum Skype, sunt deja într-un stadiu avansat de adoptare. Acest lucru este evidenţiat şi de specialiştii din Regatul Unit. Desigur, deciziile finale se iau în continuare după interviuri în prezenţa fizică a candidaţilor; totuşi, online-ul este folosit tot mai mult atât pentru comunicare externă, cât şi în cadrul companiilor înseşi. Dar cam toţi cei interesaţi să angajeze specialişti în print în Vest încearcă să fie cât mai prezenţi şi pe internet.

Abordarea tradiţională

Lumea nu mai este cea de acum o decadă sau mai mult. Platformele sociale există, sunt foarte importante, dar sunt mai mult nişte instrumente pasive decât instrumente de recrutare. Rolul lor este mai degrabă acela de a promova un brand sau altul şi mai puţin de a găsi oameni noi pentru echipe de angajaţi, cred specialiştii englezi. Ba, mai rău, s-ar putea să-i atragă doar pe cei care au chef să muncească în altă parte decât unde sunt, şi nu pe cei mai buni dintre tehnicieni sau oameni de vânzări. Pur şi simplu, postarea de anunţuri pe toate canalele trebuie făcută cu mare grijă şi cu planificare serioasă. O companie care publică tot timpul şi peste tot oferte de angajare poate părea la fel de neserioasă ca un angajat neserios.

Abordarea tradiţională are şi avantajele, şi dezavantajele ei. Apelul la firme de recrutare, la fel. Exact cum social media nu poate fi soluţia pentru orice, e greu de crezut că firmele de HR, deşi au specialişti în multe domenii, au  specialişti în tehnologiile din print care nu lucrează deja într-o tipografie, agenţie sau furnizor de soluţii sau utilaje ori consumabile de print. Asta, chiar în condiţiile în care, pe de altă parte, deţin instrumente de testare a personalului pe care un tipograf nu le deţine in-house (iar aici nu vorbim doar despre cunoştinţele despre un utilaj sau altul). Soluţia de succes, spun cei doi specialişti, ar fi o abordare colaborativă a procesului de recrutare, mai ales în ceea ce priveşte personalul de conducere, care are educaţia necesară spre a folosi şi resursele a astfel de organizaţii.

Mai mult decât bani

Salariul este doar o parte din ceea ce ar trebui să ofere un angajator. Mai mult, dacă banii sunt problema, atunci candidatul s-ar putea să fie problema, de vreme ce se gândeşte numai la acest aspect, pentru că s-ar putea dovedi genul de persoană dispusă să plece imediat pe un salariu mai mare în altă parte. Nu trebuie uitat faptul că industria de print este una în care destul de mulţi angajaţi au obiceiul să schimbe jobul destul de des. Profesioniştii adevăraţi ştiu că vor fi compensaţi pe măsură şi, de obicei, au planuri pe termen lung, de dezvoltare şi promovare în cadrul organizaţiei, spune unul dintre specialişti. Aceşti candidaţi vor lua în considerare şi lucruri precum dezvoltare personală şi perfecţionare profesională.

Candidatul trebuie verificat

Nu există garanţii că nişte condiţii bune sau un CV ce pare perfect vor duce la performanţă la noul loc de muncă. Sunt destule exemple de angajaţi care erau model într-un loc şi nu au făcut faţă la următorul. De aceea, referinţele se pot dovedi foarte importante, deşi nu garantează faptul că alegerea respectivului candidat va fi mereu decizia cea mai bună. Este posibil ca astfel recrutorul să descopere lucruri despre onestitatea unui candidat sau nu, mai ales dacă respectivele referinţe sunt şi verificate, chiar şi cu un simplu telefon. Uneori poate fi o conversaţie foarte scurtă, alteori foştii angajatori se pot dovedi foarte darnici cu informaţiile despre foştii lor colaboratori şi pot oferi informaţii care pot înclina definitiv balanţa între decizia de a angaja sau a nu angaja pe cineva.

Nevoia de nou

Dacă această industrie nu reuşeşte să aducă tineri în domeniu, pe termen lung va avea de suferit cu personalul şi mai mult, pentru că peste tot în lume oamenii îmbătrânesc. Şi totuşi, acest lucru trebuie făcut. Dar cum? Primul răspuns ar fi că tinerii trebuie în primul rând să afle că există astfel de cariere la îndemâna lor, dacă au aptitudinile corecte. Mulţi, e adevărat, visează astăzi la succes din vlogging şi alte tipuri de mesaje virale pe internet, dar adevărul este că majoritatea vor ajunge să lucreze în cu totul în altă parte. Cei potriviţi pentru print trebuie să aibă cumva posibilitatea să afle că pot face carieră aici. Mai mult, printul nu mai e industria plină de plumb care era odată. Acum chiar este din ce în ce mai digitalizat şi poate chiar mai uşor de învăţat pentru tinerii obișnuiți azi să lucreze cu tot felul de interfeţe LCD, fără să aibă parte de faimosul murdărit pe mâini de la maşinile de tipar.

Până la urmă, problema nu este neapărat una de vârstă, pentru că trecem printr-o perioadă în care piaţa muncii este destul de fluidă pentru toate vârstele, iar unii oameni, indiferent câţi ani au, pur şi simplu nu se gândesc la o carieră în print, deoarece au în vedere lucruri care par mai la modă. Dar tineretul este cel care va stabili tendinţele de consum în următorii ani. Iar acest lucru, dincolo de angajaţi pe termen lung, le poate aduce tipografilor mai mult: le poate aduce cunoştinţe despre ceea ce vor consumatorii actuali şi viitori. Concluzia specialiştilor este că tipografii care nu găsesc personal trebuie să găsească timp să iasă din tipografii şi să-l caute. (Cristian Faur)

Similar Posts:

88 recommended
comments icon0 comments
0 notes
1416 views
bookmark icon

Write a comment...