Dacă ai produse standardizate merită să te automatizezi, pentru că totul merge de la sine, fără implicare umană serioasă, situaţia fiind uşor de gestionat. Altfel, la produse particulare cu tot felul de parametri diferiţi, atomatizarea nu mai este atât de bună, pentru că orice format nou implică operaţiuni în plus pe linie. Totuşi, automatizarea tiparului şi a finisărilor îţi dă posibilitatea de a oferi o calitate standard fără surprize neplăcute pentru client.
Ea dă rezultate dacă te specializezi pe un anumit gen de lucrări şi ştii foarte clar ce ai de făcut, susţine Mihai Nasta, director general RH Printing.
Aici apar problemele cu piaţa autohtonă care nu este adaptată încă specializării din domeniul tipografic. Există şi clienţi finali şi agenţii de publicita te mai puţin apropiaţi tiparului care nu se complică să caute în piaţă o tipografie specializată pe ceea ce vor să facă şi preferă să lucreze cu cele cu care au făcut-o şi până atunci. În schimb, intermediarii ştiu foarte bine la cine să se ducă atunci când au o lucrare, apreciază Nasta. De aceea, tipografia RH Printing a ales varianta standardizării şi automatizării. Totuşi, aşa cum spune directorul general al companiei, acest lucru are părţi bune şi părţi rele.
Una dintre cele bune este aceea că devii foarte competitiv pe tiparul comercial, pentru care poţi oferi termene de predare şi preţuri bune. „Partea proastă este aceea că, din cauza eliminării lucrului manual, poţi ajunge să refuzi anumite lucrări potenţial profitabile. Agenţiile de publicitate sunt dispuse să plătească tot felul de lucrări deosebite care nu pot fi realizate decât manual”, crede Nasta, care se declară un fan al automatizării, dar cu nuanţe. În acest moment compania are o structură foarte clară cu ceea ce face şi are câteva parteneriate pentru diferite alte operaţiuni externe şi pentru lucrul manual.